پیشنهاد سازمان سنجش در مورد سهمیه‌های کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش گفت: در لایحه پیشنهادی حفظ چهار گروه از سهمیه‌های مناطق، ایثارگران، استعدادهای درخشان و مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه ها حذف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

ابراهیم خدایی خاطرنشان کرد: به جهت آنکه بخشی از قوانین مربوط به موضوع کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گاهی تناقض‌هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می‌آید.

وی افزود: در لایحه پیشنهادی که تدوین شده است با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط تلاش شده تا مواردی چون تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، حمایت از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: در لایحه پیشنهادی تلاش شده است تا ابتدا حذف بومی‌گزینی درکنکور روی داده و چنانچه براساس نیازهای اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

خدایی افزود: در لایحه پیشنهادی صرفاً حفظ چهار گروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌ها حذف شوند.

در ادامه محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سهمیه استعداد درخشان در قالب مرسوم سهمیه‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود و دلیل ایجاد سهمیه مذکور نیز همزمانی المپیادهای جهانی با زمان برگزاری کنکور بوده است، ضمن آنکه برندگان المپیادهای جهانی با کسب رتبه خود احراز صلاحیت علمی خود را اثبات کرده‌اند.

وی افزود: سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی‌گزینی کنکور بایستی لحاظ شود و به مناطق مرزی سهمیه متناسبی ارائه شود.

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه با اشاره به فرآیند تدوین پیش‌نویس لایحه بومی‌گزینی کنکور خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان دو رویکرد برای موضوع سهمیه‌ها در نظر داشت و آن اینکه یا به فراخور زمان، سیاست‌ها و مصوبات مرتبط برای اجرا تدوین شود (چنانکه در بحث سهمیه‌ها تاکنون چنین بوده است) و یا اینکه به صورت حساب شده‌ای فرآیند سهمیه‌ها را به صورت یکپارچه مهندسی کرد.

 مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: در حال حاضر استدلالی که در رابطه با مسئله بومی‌گزینی مطرح می‌شود همان استدلال مربوط به اجرای سهمیه مناطق سه است و از همین منظر باید نتایج اجرا و تغییر هریک از سهمیه‌ها به طور دقیق بررسی شود.

وی افزود: در رابطه با مصوبات مختلف مربوط به کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نکته این است که تمام متون پیش‌نویس لایحه مذکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده و آن دسته از قوانینی که مختص به مجلس شورای اسلامی بوده نیاز به تصویب مجدد مجلس دارد برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در پایان جلسه اظهار کرد: لایحه پیش‌نویس بومی‌گزینی همان محتویات تدوین شده برای ارائه به مجلس شورای اسلامی است و تلاش است متون آن در این جلسات با استفاده از نظرات کارشناسان اصلاح و بازنگری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =