تقویت و ترغیب اعضای هیات علمی برای مشارکت در طرح های فناورانه کشور

مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هدف از این دستورالعمل، ایجاد یک مکانیزم مدون، یکسان و کاربردی جهت اجرای آیین نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار  گروه دانشگاه ایسکانیوز،  محسن قیصری مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی،  در وبینار آنلاین "تبیین و تشریح شیوه نامه اجرایی و رصد برنامه عملیاتی آیین نامه و دستورالعمل اجرایی حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی"،  اظهار کرد: هدف از این دستورالعمل، ایجاد یک مکانیزم مدون، یکسان و کاربردی جهت اجرای آیین نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: به منظور بهره مندی اعضای هیات علمی فعال در حوزه فناوری، کارآفرینی  و ترویج که در گروه بندی‌های ماده ۱ آیین نامه حمایتی  معرفی شده اند چک لیست‌ها توسط عضو هیات علمی تکمیل و پس از ارائه مستندات به معاونت پژوهش فناوری  واحد مربوطه تحویل خواهد شد.

قیصری ادامه داد: افزایش تأثیر اجتماعی دانشگاه و نقش آن در حل مسائل و مشکلات کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری، تقویت و افزایش انگیزه اعضای هیات علمی برای مشارکت در طرح های فناورانه کشور و ارج نهادن  به مقام کارآفرینی و تکریم فعالیت های فناورانه اعضاء هیأت علمی ا اهداف کلیدی این آیین‌نامه اعلام کرد.

وی همچنین ایجاد انگیزه و تدوین سازو کار تشویق برای همکاری اعضای هیات علمی فناور و متخصص در زیست بوم فناوری  یا سراهای نوآوری در قالب شرکت های بهره بردار را از دیگر اهداف این آیین‌نامه مطرح کرد.

مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت:  طبق فرمایش مقام معظم رهبری بحث ارتقا صرفا  نباید براساس ارائه مقاله باشد بلکه  زمینه های دیگری نیز برای ارتقا می تواند در نظر گرفته شود.

وی به شاخص‌های حمایتی از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه اشاره کرد و افزود: بخشنامه حمایت از  هیات علمی  فناوردر آبان‌ماه سال جاری برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.  برای سهولت دسترسی اعضای هیات علمی به این آیین‌نامه گروه واتس‌آپ  متشکل از روسای محترم استان ها و معاونین پژوهش فناوری استان تشکیل شده و این فایل های مربوط به آیین نامه و دستورالعمل و چک لیست ها در آنجا بارگذاری  شده است.

وی گفت: نکته‌ای که قابل توجه است باید شرکت یا زیست‌بوم فناوری مدل حقوقی و مدل مشارکتی با دانشگاه داشته باشند اما این مورد در فاز نخست اجرایی  آیین‌نامه عملیاتی نخواهد شد بلکه بیشتر دید حمایتی از این آیین‌نامه است و در حال حاضر الزامی به مدل مشارکتی با دانشگاه وجود ندارد.

مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: مدل مشارکتی براساس آیین‌نامه جامع بازار فناوری در دیماه  سال ۹۸ ابلاغ شده است و در آن  ۱۰ مدل  همکاری تعریف شده است که از جمله آن مدل اجاره، رویالتی بدون مالکیت معنوی دانشگاه، فروش یا بهره‌برداری از دانش فنی، همکاری در قالب قرارداد BOT، بورسیه دانش‌بنیان و سهام‌داری دانشگاه است.

وی همچنین به روند اجرایی این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: : به منظور بهره مندی اعضای هیات علمی فعال در حوزه فناوری، کارآفرینی  و ترویج که در گروه بندی های ماده ۱ آیین نامه حمایتی  معرفی شده اند چک لیست های شماره ۱ و۲  توسط عضو هیات علمی تکمیل و پس از ارایه مستندات به معاونت پژوهش فناوری  واحد مربوطه تحویل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش  واحد موظف است در زمان بندی معین نسبت به تشکیل شورای دانش بنیان اقدام، و براساس راهنمای چک لیست  نسبت به بررسی و کفایت مستندات، از طریق تایید یا پیگیری رفع نقص اقدام نموده و چک لیست های تکمیل شده را  در قالب یک گزارش یا صورتجلسه به معاونت پژوهش فناوری استان ارائه کنند.  حوزه معاونت پژوهش فناوری  استان پس از تجمیع اطلاعات واحد های استانی نسبت به ارسال فایل و مستندات در کارتابل الکترونیکی اقدام می‌کند.

انتهای پیام/


 

کد خبر: 1086796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =