بی‌حرمتی به ساحت داستان کوتاه ایران/ هیات علمی از حیثیت خود و جایزه جلال دفاع کند

مجید قیصری در واکنش به بیانیه و انتخاب‌های بخش داستان کوتاه سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد گفت: الان هیات علمی باید از حیثیت خود و جایزه دفاع کند.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - حسام آبنوس: «هیات داوران بخش داستان کوتاه سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد ضمن سپاس از همه نویسندگان ارجمند که آثارشان در این دوره مورد بررسی قرار گرفت، با اتفاق نظر اعلام کردند که مجموعه‌های داستان کوتاه رسیده به دبیرخانه، دارای ساختار و محتوای قابل قبولی از نظر ویژگی‌های فنی و تکنیکی داستان کوتاه نیستند بنابراین انتخاب برگزیده یا شایسته تقدیر جایزه ادبی جلال آل‌احمد از بین آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد ادبی فاقد توجیه فنی و حرفه‌ای است» این بخش از بیانیه هیات داوران بخش داستان کوتاه این دوره از جایزه جلال آل‌احمد سبب شد واکنش‌هایی به این جایزه صورت بگیرد. مجید قیصری، از داستان‌نویسان کشور که خود داور و هیات علمی این جایزه در ادوار گذشته بوده، در واکنش به این اتفاق و بیانیه هیات داوران گفت‌وگویی با ایسکانیوز انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایسکانیوز: حواشی به وجود آمده در این دوره به خصوص در بخش داستان کوتاه را چطور ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید اینکه در این بخش اثری معرفی نشده چه توجیهی دارد؟

به عنوان کسی که هم هیات علمی و داور این جایزه بوده‌ام انتحاب نشدن هیچ اثری در بخش داستان کوتاه را نوعی بی‌حرمتی به داستان کوتاه می‌دانم. دوستانی که داور و هیات علمی این دوره بودند مجموعه داستانی را برگزیده نکردند و حتی شایسته تقدیر ندانستند، باید درباره این اتفاق پاسخگو باشند. اینکه بگوییم هیچ مجموعه‌ای در سال 98 به این نقطه نرسیده به نظرم به ساحت داستان کوتاه ایران بی‌حرمتی شده است.

دوستان داوران که می‌شناسیمشان و به صلاحیت اخلاقی و علمی آن‌ها اطمینان دارم، برایم جای تعجب دارد که مجموعه داستانی مانند کار آقای جولایی یا کار آقای اصغر عبداللهی یا کار خانم عطایی را ندیده‌اند، علاوه بر این‌ها حتما آثار دیگری هم هستند که صلاحیت داشته‌اند که در شان ادبیات ایران باشد ولی این که ما اعلام کنیم هیچ مجموعه‌ای در سال 98 وجود نداشته قابل پذیرش نیست.

ایسکانیوز: علت این اتفاق چیست، بالاخره شما صلاحیت داوران را تایید می‌کنید ولی باز هم اثری معرفی نشده است.

حرف من این است که دوستان داور و هیات علمی باید پاسخگو باشند. ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم که چرا هیچ اثری برگزیده و یا شایسته تقدیر نشده است.

سال گذشته قریب به سیصد مجموعه منتشر شده و من می‌توانم 3 اثر نام ببرم که ارزش برگزیده شدن داشته است. اینکه هیات داوران از بین این میزان اثر هیچ کاری را حتی شایسته تقدیر ندانسته باید پاسخ داده شود. بعد از پاسخگویی و مطرح کردن دلایل داوران می‌توانیم قضاوت داشته باشیم، شاید روی آن‌ها از سوی هیات علمی یا مقامات بالاتر فشار بوده یا شاید کاری را معرفی کردند و گفته شده کنار بگذارند، واقعا نمی‌دانم!

الان هیات علمی باید از حیثیت خود و جایزه جلال آل‌احمد دفاع کند. الان زمزمه‌های تحریم سال آینده جایزه جلال مطرح شده است و طبیعی است که بی‌احترامی با بی‌احترامی باشد.

ایسکانیوز: آقای قیصری در فضای داستان کشور و حتی در همین جایزه جلال در ادوار گذشته هم اثری معرفی نشده است. این حساسیت در این دوره ایجاد شده یا در ادوار قبلی هم بوده و دیده نشده است؟ در واقع معرفی نشدن یک اثر تازگی ندارد ولی اینگونه واکنش نشان دادن تازگی دارد و موضع اهالی ادبیات را برانگیخته است.

این واکنش من تنها نیست و باید گفت این حرف اهالی داستان کوتاه است. در بیانیه هیات داوران هم تاکید شده که آثار قابل دفاعی وجود نداشته است. یک وقتی آثار خوبی هست ولی هیات داوران اعلام می‌کند که ما به جمع‌بندی نرسیدیم ولی یک زمانی اعلام می‌شود که کاری نبوده که بخواهیم به جمع‌بندی برسیم و این دو مقوله است که باید از هم تفکیک شود.

من الان می‌خواهم از ساحت داستان کوتاه دفاع کنم و حرفم دفاع از شخص یا چیز دیگری نیست، اینکه سیصد داستان کوتاه منتشر شود ولی کار قابل دفاعی وجود نداشته باشد به نظرم بی‌حرمتی به داستان کوتاه کشور است.

ایسکانیوز: پیشنهاد شما در این موقعیت چیست؟ چون ممکن است انتقاد شما و دیگران با پاسخی روبه‌رو شود ولی آیا راهکاری برای این اتفاق دارید؟

در ابتدا منتظر واکنش هیات داوران و هیات علمی این جایزه هستیم تا ببینیم چه توجیهی برای این تصمیم دارند. بعد می‌شود همین سه مجموعه که نام بردم را با کمک 50 نفر از نویسنده‌های داستان کوتاه به رای می‌گذاریم، حتی ممکن است افراد دیگر آثار دیگری را پیشنهاد بدهند، ولی این سه مجموعه به نظر من رسیده، تا با نظر این افراد روشن شود که کار قابل دفاعی بوده یا نه! البته قبل از این باید داوران جایزه در این باره اظهار نظر کنند و توضیحج بدهند، شاید چیزی در پشت پرده وجود داشته که ما از آن بی‌خبریم! شاید آن‌ها انتخابی داشته‌اند که بنا به هر دلیلی کنار گذاشته شده است. برای همین باید حرف‌های هیات داوران را بشنویم و من به عنوان کسی که هم داور و هم هیات علمی این جایزه بوده‌ام می‌گویم که این سه مجموعه لیاقت برگزیده شدن داشته‌اند.

حالا اینکه یک نویسنده یا ناشر بخواهد جایزه‌اش را بگیرد یا حرف و حدیث درست کند ربطی به جایزه ندارد و یک مقوله دیگر است. الان اعتبار علمی و ادبی جایزه جلال زیر سوال رفته است. هیات داوران با آن بیانیه توپ را در زمین داستان کوتاه انداخته‌اند و من از این طرف دفاع می‌کنم که چنین نبوده و با چه منطقی چنین حرفی زده‌اند.

کد خبر: 1086797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 0
      به ما که رسید آسمان تپید اقای قیصری!