قدیانی: مدیران باندبازی را کنار بگذارند

مدیر انتشارات قدیانی با حمایت از نمایشگاه مجازی کتاب گفت: اگر سایت این نمایشگاه صادقانه نوشته شده باشد، مسئولانی که مدیریت می‌کنند باندبازی‌ها را کنار بگذارند و ناشر تک کتابی با ناشر چند کتابی همزمان دیده شوند در انتها این مردم هستند که انتخاب می‌کنند و در این صورت بهترین انتخاب انجام می‌شود.

نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز درباره تصمیم به اجرای نمایشگاه کتاب در فضای مجازی گفت: هر چیزی را باید در ظرف زمانی خودش تصمیم گرفت. کرونا و مسائل پیرامونی آن بلای طبیعی روزگار ما  هستند، وقتی نمی‌توان به صورت فیزیکی نمایشگاه کتاب را برگزار کرد در این هنگام عملا باید محدودیت‌هایی را برای اجرای نمایشگاه کتاب پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب سال‌ها است استاندارهای خودش را از دست داده بود، گفت: طبق برخی آمارهای خانه کتاب معلوم شده است که فقط ۱۰۰ ناشر در کشور چیزی بالغ بر ۷۵ درصد کتاب کشور را تولید می‌کنند. اما هنگام برگزاری نمایشگاه کتاب این آمار به ۲۵۰۰ ناشر می‌رسد. به تبع،  همگی هم توقع دارند غرفه‌ای در اختیار آن‌ها گذاشته شود.

مدیر انتشارات قدیانی با تاکید بر فراهم نبودن شرایط برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: معتقدم فضای مجازی می‌تواند به نمایشگاه کتاب کمک کند. یعنی اگر دوستان نرم‌افزارهای مربوط را طوری طراحی کنند که برخی در آن باند بازی نکنند یا انتشارات گمنام بالا بیایند و ناشران حرفه‌ای نشان داده نشوند، حتی تبلیغات خاصی برای دیگران نکنند و صداقت در کار خود داشته باشند؛ ابتدایی‌ترین طرح هم برای امسال، می‌تواند حرکتی مثبت باشد.

*ناشران کوچک از نمایشگاه مجازی بهره خواهند برد

قدیانی در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی انتشارات کوچک در نمایشگاه مجازی کتاب دیده نشوند، گفت: برای جامعه‌ای که نشر آن وابسته به نمایشگاه فیزیکی کتاب باشد باید گریه کرد، در این بین ناشران کوچک نیز باید زحمت بکشند. معتقدم آن‌ها از این نمایشگاه بهره خواهند برد.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئولیت ناشران کوچک کم است اما ناشر بزرگ امکانات و هزینه‌های زیادی دارد و با توجه به شرایط فعلی در حال ورشکستگی است، باید ببیند که خود را چگونه حفظ کند.

مدیر انتشارات قدیانی با در نظرداشتن مجازی شدن نمایشگاه کتاب گفت: اگر سایت این نمایشگاه صادقانه نوشته شده باشد، مسئولانی که مدیریت می‌کنند باندبازی‌ها را کنار بگذارند و ناشر تک کتابی با ناشر چند کتابی همزمان دیده شوند در انتها این مردم هستند که انتخاب می‌کنند و در این صورت بهترین انتخاب انجام می‌شود.

قدیانی ادامه داد: ناشران نیز با نقاط ضعف خود آشنا می‌شوند و می‌بینند که کتاب‌هایشان در چه جایگاهی قرار دارند و برای آینده خود بهتر برنامه‌ریزی می‌کنند.

*فرهنگ خرید اینترنتی کتاب در ابتدای راه است

وی درباره فروش اینترنتی کتاب و اوضاع ناشران در این عرصه گفت: سایت‌های فروش کتاب وجود دارند اما فروش روزی ۵ یا ۱۰ عدد کتاب که فروش حرفه‌ای نیست. سال‌های گذشته ناشران برای معرفی خودشان سایت‌هایی به وجود آورده بودند که در دوران کرونا قوت پیدا کردند. این نکته را نیز باید گفت سایت‌هایی که در اختیار صنعت نشر قرار دارند انگشت شمار هستند. در نتیجه فرهنگ خرید اینترنتی کتاب در ابتدای راه است.

مدیر انتشارات قدیانی با در نظر داشتن فروش اینترنتی کتاب از طریق سایت نمایشگاه مجازی کتاب گفت: اگر سایت قوی و بزرگی باشد که همه ناشران در آن آثار خودشان را به نمایش بگذارند مردم نیز به خرید اینترنتی عادت می‌کنند که در نتیجه فرهنگ خرید اینترنتی جا می‌افتد و در آینده تاثیر مثبتی خواهد داشت.

قدیانی تاکید کرد: درست همان نظراتی که در نمایشگاه فیزیکی کتاب وجود داشت در نمایشگاه مجازی هم باید وجود داشته باشد. همچنین باندبازی و رفاقت بازی و هرگونه کاری باعث نشود کتاب‌ها یا ناشرانی بالا بیایند و برخی هم بالا نیایند و طبیعتا ضرر کنند.

مدیر انتشارات قدیانی درباره شفاف شدن بودجه نمایشگاه گفت: معتقدم همینطور که گفته می‌شود، سایت باید جدی باشد و بازرسی کل کشور یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی آن نظارت داشته باشند. امیدوارم سال اول نمره قبولی بگیرند و سال‌های بعد بهتر کار کنند.

وی در پایان درباره استقبال کم مردم از فروش اینترنتی کتاب گفت: فرهنگ دنیای مجازی در کشور ضعیف است امیدوارم نمایشگاه مجازی کتاب اتفاقات مبارکی داشته باشد تا فرهنگ خرید اینترنتی را به مردم آموزش دهیم و در این اوضاع کمک موثری برای صنعت نشر و چاپ باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =