تاریخ نشان داده هزینه سازش بیشتر از مقاومت است/ مروری بر ۱۰ تجربه تاریخی

رئیس مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه امام خمینی (ره) در سومین نشست از سلسله نشست های تبیین مکتب سلیمانی که به همت مرکز امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد؛ ۱۰ تجربه تاریخی مختلف در نسبت هزینه‌های سازش به مقاومت را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سومین نشست از سلسله نشست های تبیین مکتب سلیمانی به همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی و با حضور حجت الاسلام مهدی ابوطالبی رئیس مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد که در ادامه گزارش مختصری از صحبت‌های مهدی ابوطالبی ارائه می‌شود.

تاریخ معاصر نشان داده است که هزینه های سازش همواره بیشتر از هزینه های مقاومت است و رهبری بارها بر این مطلب تاکید کردند. تعبیر مقام معظم رهبری در مورد شخصیت، تفکر و عملکرد شهید سلیمانی این بود که می توان به او به عنوان یک مکتب نگاه کرد. مهمترین شاخصه شهید سلیمانی بحث مقاومت است و ایشان رهبری جریان مقاومت جهان اسلام در مقابل اتحاد سه گانه عربی، غربی و عبری را داشتند و نکته بسیار مهمی که در سال‌های اخیر در محافل علمی و عمومی کشور ما مطرح است، به ویژه به دلیل رویکرد خاصی که دولت یازدهم و دوازدهم در این زمینه داشتند، دوگانه سازش و مقاومت است که مقام معظم رهبری در این بحث یک تعبیری دارند و آن اینکه هزینه‌های سازش بیشتر از هزینه‌های مقاومت است و ایشان در بحث مقاومت بسیار تاکید دارند و معتقدند که راه حل مشکلات کشور، مقاومت است و مقاومت ابعاد مختلفی دارد که ما با مقاومت در ساحت های مختلف می توانیم مشکلات جامعه امروز را حل کنیم.

تجارب مختلف در مواجهه با مقاومت و سازش و نسبت هزینه های سازش به مقاومت

با مطالعه تجربیات داخلی کشور و سایر کشورها در می یابیم که هرگاه در برابر کشورهای استعمارگر و قدرت طلب رویکرد سازش را اتخاذ کردیم نتیجه منفی گرفتیم و عمدتا خسارت بار بود که به چند نمونه از این وقایع تاریخی اشاره می کنیم:


۱. جنگ ایران و روس که هجمه نظامی روس ها را در شمال ایران داشتیم که آن زمان هم دوگانه سازش یا مقاومت مطرح شد علمای دینی فتوا دادند و مردم با انگیزه دینی و ملی قوی برای حفظ مملکت واکنش نشان دادند که توفیقات خوبی نصیب ملت ایران شد به طوری که ظرف دو سه هفته برخی از مناطق اشغالی آزاد شد اما در همین جنگ در یک منطقه به نام قلعه شوش که میخواستند این منطقه را آزاد کنند عباس میرزا رویکرد آزادسازی نظامی را به مذاکره و گفتگو تغییر داد که آنها قلعه را تسلیم کنند و این تغییر رویکرد باعث شد آنها از این تاخیر استفاده کرده و تجدید قوا کنند و سپاه ایران را شکست دهند که البته با همان رویکرد مقاومت می توانستند سپاه روس را شکست دهند و در جنگ اول هم که مذاکراتی که با روسها که در ذیل هدایت انگلیسی ها بود متاسفانه منجر به قراردادهای سنگینی مثل گلستان شد.


۲. پس از جنگهای ایران و روس در حرکت‌های مثل تحریم تنباکو که در مقابله با انگلیسی‌ها صورت گرفت و نتیجه اش لغو این قرارداد خسارت بار شد.


۳. در نهضت ملی شدن صنعت نفت شاهد هستیم رویکردهای مقاومتی درونی و به تعبیر امروزی مقام معظم رهبری رویکرد درون‌زا و درونی مورد اقبال قرار گرفت و صنعت نفت ملی شد اولین عکس العمل انگلیسی ها آوردن ۲۳ ناو به خلیج فارس بود و ایران را به حمله نظامی تهدید کردند. آیت الله کاشانی تهدید کرد که اگر ناوهای انگلیسی خلیج فارس را ترک نکنند حکم جهاد خواهد داد و روزنامه‌های خارجی نوشتند که اگر آیت الله کاشانی حکم جهاد دهد علاوه بر ایرانی ها، مسلمان های سایر نقاط را به فضای جنگ و جهاد وارد خواهد کرد زیرا یک حکم شرعی است و به همین دلیل انگلیسی‌ها وحشت کردند.

با همین ایستادگی آیت الله کاشانی ناو هایشان را از خلیج فارس خارج کردند و به گفته امروزی گزینه نظامی را کنار گذاشتند و پس از این گزینه به گزینه اقتصادی روی آوردند و تحریم اقتصادی و نفتی ایران را در دستور کار قرار دادند و مصدق هم از سیاست " اقتصاد منهای نفت" استفاده کرد و ارائه "اوراق قرضه" را مطرح کرد که مردم این اوراق قرضه را تهیه کنند و یک پشتوانه برای دولت مطرح شود و دولت بتواند بدون اتکا به نفت مقابل انگلیسی‌ها بایستد.

علمای بزرگ شهرها با حمایت از این حرکت مصدق و بر اساس آیات قرآن نسبت به بحث قرض‌الحسنه تاکید کردند و در نهایت مردم اوراق قرضه را خریدند، اینها نکات قوت بود که با تکیه بر حمایت‌های درون‌زا و درونی توانستند مقابله کنند. اما به محض این که مصدق به سمت آمریکایی‌ها رفت و می‌خواست با اتکا به آمریکایی‌ها کار خود را پیش ببرد اما آمریکایی‌ها به دلیل اینکه همیشه دنبال منافع خودشان و سپس کشورهای اروپایی هستند در اینجا هم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با هم متحد شدند و توانستند کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ رو که با عنوان عملیات آژاکس بود، علیه دکتر مصدق رقم بزنند و عملاً دکتر مصدق را از نخست وزیری ساقط کنند و شاه که فرار کرده بود مجدداً برگشت و با حذف مصدق از فضای سیاسی شاه دوباره به قدرت رسید.


۴.در نهضت مشروطه هم شاهد همین موضوع هستیم زمانی که مردم به سفارتخانه انگلیس رفتند و در آنجا تحصن کردند و خواستند با حمایت انگلیسی‌ها کار نهضت را پیش ببرند انحرافاتی در نهضت وارد شد و فضای نهضت به سمت و سوی دیگری رفت و چنان که کسروی می گوید ابتدا خواست مردم در نهضت رنگ و بوی شریعت داشت ولی از اواسط نهضت فضای غرب‌گرایی وارد نهضت مشروطه شد و عملاً اختلافات شدیدی را دامن زد و نهایتاً منجر به شهادت امثال شیخ فضل الله نوری، مرحوم بهبهانی و به اعتقاد خیلی از مورخین مرحوم آخوند خراسانی که از رهبران نهضت مشروطه بودند، شد و عملاً نهضت در اختیار جریان غربگرا قرار گرفت و منجر به حکومت استبدادی رضاخان شد.


۵.‌در دفاع مقدس هم رویکرد مقاومت گونه ما توانست جواب دهد و بدون اینکه یک وجب از خاک کشورمان را بدهیم توفیقات زیادی را به دست آوردیم و سر بلند بیرون آمدیم.


۶.در شش، هفت سال اخیر دولتمردان ما مدعی بودند که زبان غربی‌ها را بهتر می‌شناسند و زبان دنیا زبان زور و قدرت نیست و زبان گفتگو است و می توانند بهترین روابط را با کشورهای غربی داشته باشند و می توانند با رویکرد جدید سازش و مذاکره، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را حل نمایند و پس از گذشت شش سال شاهد بودیم که بیشترین روابط را با آمریکایی‌ها و پنج کشور دیگر برقرار کردند و در برجام ایران به تعهداتش به بهترین نحو عمل کرد و به قول خودشان تنش‌زدایی شد ولی نهایتاً به اعتراف خود دولتمردان تحریم ها بیشتر شد و منجر به خسارت های زیادی از قبیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی، افزایش قیمت دلار، کم شدن روابط با سایر کشورها، جری شدن کشورهای اروپایی، افزایش ترورها و .... شد و در نهایت هزینه هایی که ملت در برجام پرداخت شد بسیار بیشتر از رویکرد مقاومت بود.


۷. در تجربه سایر کشورها نیز می‌توان به لیبی اشاره کرد که لیبی در مواجهه با کشورهای غربی و آمریکا حاضر شد تمام تاسیسات هسته‌ای را در اختیار آنها قرار بدهد و در عوض بیشترین روابط اقتصادی را با آفریقا و اروپا داشته باشد اما پس از اینکه تاسیسات هسته‌ای اش را تعطیل کردند آمریکایی ها، دخالت‌های لیبی در آفریقا و شمال آفریقا را بهانه کردند که تعهداتشان را عملی نکنند و در نهایت در جریان اتفاقات داخلی لیبی، آمریکا و غربی‌ها هیچ حمایتی از آقای قذافی نکردند و بنا به برخی از تحلیل ها، برخی از عوامل آنها قذافی را کشتند.


۸. زمانی که حکومت خودگردان فلسطین به جای انتفاضه و رویکرد مبارزه، رویکرد مذاکره با اسرائیلی‌ها را در پیش گرفت، متاسفانه نه تنها آنها حقوق ملت فلسطین را قائل نشدند بلکه شهرک‌سازی ها روز به روز بیشتر شد و به تعهداتشان مبنی بر آزادی اسرای جوان فلسطینی عمل نکردند و عرصه هر روز تنگ تر شد ولی وقتی نیروهای فلسطینی رویکردهای مقاومتی را پیش گرفتند نتایج بهتری برای فلسطینی‌ها به بار داشت.


۹. اتحاد غربی، عربی و عبری در مقابل حکومت سوریه و بشار اسد است که تصمیم داشتند حکومت بشار اسد را ساقط کنند و یک حکومت همراه با خودشان بر علیه ایران ایجاد کنند، اما بشار اسد به کمک ارتش خود و حمایت‌های نیروهای مقاومت و به ویژه ایران و نقش پررنگ شهید سلیمانی اجازه چنین کاری را به آنها نداد و این مقاومت در عرصه نظامی جواب داد.


۱۰.مقاومت اقتصادی موضوعی که رهبری در چند سال گذشته مطرح کردند اقتصاد مقاومتی است که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه ما انقدر اقتصادمان را قوی کنیم که با پس لرزه های بین المللی نلرزد به فرموده ایشان، درون‌زا و برون‌گرا است که متکی بر ظرفیت‌های درونی است و در عین حال به ارتباطات بیرونی هم توجه دارد و استفاده می‌کند تا رونق تولید و اقتصاد به جریان بیافتد و راهکار بسیاری از مشکلات با رویکرد اقتصاد مقاومتی حل شود و ربطی به تحریم ها ندارد.


شناخت دشمن، دشمنی‌های دشمنان و راهکارهای مقابله با دشمنی دشمنان


پس از اینکه دشمنان نتوانستند از طریق جنگ نظامی در طی هشت سال به هدفشان برسند تلاش کردند که با رویکرد فرهنگی انقلاب را در چشم نسل های بعدی از بین ببرند و نسل های دوم سوم و چهارم ایران رویکردها و آرمان‌های انقلاب را دنبال نکنند ولی جمهوری اسلامی علیرغم ریزش هایی که داشت توانستند جوان‌هایی را تربیت کند که با آرمان‌هایی مثل شهادت طلبی، مبارزه با اشراف گری و غیره دنبال کند و به تعبیر مقام معظم رهبری نسل سوم بسیار عمیق تر و پایدارتر نسبت به انقلاب است زیرا تمام شبهات را می‌بیند و در این فضا با اعتقاد و از روی بنیان محکم در مقابل تفکر انحرافی و التقاطی می ایستد و به فرموده رهبری، مرحوم آیت الله مصباح یزدی با زبان گویا و محکم با جریان‌های انحرافی و التقاطی مبارزه کردند و همانطور که سردار سلیمانی را سردار نظامی می دانیم آیت‌الله مصباح یزدی را می توان سردار فرهنگی نامید.


به بیان مقام معظم رهبری امروز دشمن دنبال این هست که دشمنی خودش رو به شکل های مختلفی ابراز و اعمال کند و یکی از بحث‌های بسیار جدی شناخت دشمن و دشمنی های دشمن است بعضی‌ها دشمنی‌های دشمنان را باور ندارند و هنوز به آمریکا و اروپا مثبت نگاه می‌کنند و اعتماد کامل دارند. مقام معظم رهبری پیروی نکردن از دشمن و مقابله کردن با آن را بنا به آموزه‌های قرآن، جهاد اکبر می نامند.

ایشان در سالگرد شهادت شهید سلیمانی در دیدار با خانواده شهید سلیمانی، تحریف تحریم ها، رفع تحریم‌ها و خنثی کردن تحریم‌ها را مطرح کردند آنچه که امروز مشخص است این است که آمریکا و کشورهای دیگر با ما دشمنی می کنند و ما را تحریم کرده‌اند و در واقع تحریم‌ها اثر گذار هم هست اما نکته‌ای که رهبری مطرح می‌کنند این است که آیا ما باید به دنبال رفع تحریم باشیم و یا خنثی کردن تحریم؟ رهبری می‌فرمایند که رفع تحریم ها به دست ما نیست چون کس دیگری آنها را وضع کرده است. اما بحث دیگر تحریف تحریم است که با مذاکره، امکان رفع تحریم وجود ندارد.

بعضی از مردم باور کردند که اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود مشکلات موجود به ویژه اقتصادی حل می شود و تحریم ها برداشته می شود و حتی در انتخابات گذشته، با بیان اینکه با پرداختن به رویکردهای مقاومت باعث افزایش تحریم ها خواهیم شد مردم را ترساندند. رهبری تاکید می‌کنند که راه حل خنثی کردن تحریم‌ها از طریق مقاومت صورت می‌گیرد یعنی اگر ما به جای اینکه از طریق سازش و مذاکره تلاش کنیم که تحریم ها رفع شود، کاری کنیم که تحریم ها بی اثر و خنثی شود.

البته این امر جز با رویکرد مقاومت امکان پذیر نیست یعنی اگر ما توان داخلی مان را در عرصه‌های نظامی و موشکی،علمی، اقتصادی و ... بالا ببریم اگر اقتصاد مقاومتی و درون زا را پیش گرفتیم، تحریم‌ها بی اثر و تهدید ها بی فایده می شود و دشمن این را احساس می کند و ما را آرام آرام به سمت رفع تحریم‌ها خواهیم رفت و ما باید از طریق مقاومت به سمت خنثی کردن تحریم‌ها برویم و این از اصول مکتب شهید سلیمانی است. بنابراین مقام معظم رهبری راهکار را رویکرد مقاومت محور در مقابل رویکرد سازش محور می‌دانند.

کد خبر: 1086820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =