آخرین وضعیت پرداخت وام کرونا

پس از گذشت حدود ۷ ماه از آغاز فرایند ثبت نام و اختصاص تسهیلات کرونا، تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پس از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد اغلب کشورهای درگیر با چالش‌های بزرگی مواجه شده است؛ عمده‌ترین چالش پیش روی کشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه مساله مربوط به تعطیلی بنگاه‌ها و رشد روزافزون بیکاری است.

طبق اعلام منابع رسمی، تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ذیل ۱۴ رسته منتخب و ۸۴۸ زیررسته ۳ میلیون واحد قرار گرفت که ۱.۳ میلیون واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و ۱.۷ میلیون واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند؛ همچنین در این واحدها ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کار هستند.

در نمودار زیر مشاغل آسیب پذیر و تعداد شاغلانی که تحت تأثیر کرونا قرار گرفتند نشان داده شده است.

بر همین اساس، دولت‌ها برای جلوگیری از ریزش شدید نیروی کار برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفتند که در ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با پرداخت تسهیلات به شرط حفظ نیرو و البته و کاهش زیان‌های وارده به کسب و کارها، تلاش کرد تا از ریزش خارج از قاعده افراد شاغل جلوگیری کند.

پس از تقسیم بندی واحدهای آسیب دیده، دولت اعلام کرد که تسهیلاتی را از ۱۶ تا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد به صاحبان کسب و کار پرداخت خواهد کرد و دوره بازپرداخت تسهیلات، با احتساب دوره تنفس از اول آبان ماه و به مدت دو سال است. وثایق و تضامینی که برای دریافت تسهیلات از سوی بانک‌ها دریافت می‌شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود. سقف مبلغ سفته نیز ۱.۵ برابر اصل سود تسهیلات است.

با توجه به آمار متقاضیان و پرونده‌های ثبت نام شده در سامانه کارا و وضعیت رسته‌های آسیب دیده، جمع تسهیلات مورد نیاز، ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد.

آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات کرونا

پس از گذشت حدود ۷ ماه از آغاز فرایند ثبت نام و اختصاص تسهیلات، آنطور که عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است «از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته، ۸ هزار میلیارد تومان به متقاضیان دریافت تسیهلات پرداخت شد؛ در حال حاضر در مرحله اول نیز ۲ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری، ۱,۸۰۰ میلیارد تومان در بخش فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش ورزش و ۳,۵۰۰ میلیارد تومان در بخش حمل و نقل پرداخت شده است و در مرحله دوم به عنوان بنگاه محوری در این چهار حوزه پرداخت می‌شود.»

منصوری همچنین تاکید کرده است که برای تثبیت اشتغال افراد آسیب‌دیده از کرونا طرح یارانه دستمزد و مشوق بیمه‌ای اجرا خواهد شد تا اگر فردی در این ایام بیکار شده باشد، پس از بازگشت به کار سهم بیمه کارفرما و ۳۰ درصد دستمزد او توسط دولت پرداخت شود.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1086837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =