شهید فخری‌زاده پایه علوم را با حکمی‌سازی کارآمد کرد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: حکمت‌ دانشی است که هم نافع و کارآمد است و هم با مبانی فلسفی و عقلانی پیوند دارد و شهید فخری‌زاده با ذهنی فکور با حکمی‌سازی علوم پایه آن را به‌خوبی کارآمد کرده بود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست هیئت اندیشه‌ورز استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد اظهار کرد: حکمی‌سازی علوم انسانی ۳ رکن دارد. نخست مبتنی بر مبانی فلسفی، دوم مبتنی بر پارادایم‌های روش‌شناختی و سوم مبتنی بر کارآمدی بوده که در دانشگاه‌های ما علوم انسانی تدریس می‌شود؛ اما به ارتباط نظریه‌های علوم انسانی به مبانی فلسفی و پارادیم روش‌شناختی توجه نمی‌شود و فکر می‌کنند نظریه‌های علوم انسانی تجربی محض است.

وی با انتقاد از وضعیت علوم انسانی در کشور افزود: هر نظریه‌پرداز غربی نظریه‌ای متفاوت با بقیه ارائه داده است و علت آن مبانی مختلف هر نظریه و پارادایم‌های روش‌شناختی متفاوت آنهاست. دانش ما نافع و به‌روز نیست و مشکلات عدیده‌ای در علوم انسانی داریم. دانشجوی کم‌سواد یکی از موانع رشد علمی بوده که موجب کاهش انگیزه در استادان می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تولید علم، شناسایی و حل مشکلات و مسائل جامعه را از ویژگی‌های مورد نیاز برای استادان دانشگاه خواند و خواستار ایجاد جنبش علمی در این زمینه شد و گفت: هر فرد عالم و دانشگاهی نظریات غربی را باید در رشته خود فرابگیرد؛ اما باید با نظریه حکمی‌سازی آن را تطبیق دهد؛ چراکه موجب پیشرفت دانش و دستاوردهای جدید خواهد شد.

خسروپناه  عنوان کرد: شهید فخری‌زاده مطالعات گسترده‌ای در فلسفه علم و فلسفه اسلامی داشت. وی در سازمان نوآوری و پژوهش‌های وزارت دفاع آزمایشگاهی راه‌اندازی کرد. در حوزه زیست‌شناسی و علوم شناختی جلساتی برگزار می‌کرد و با شناسایی و دعوت از نخبگان کشور برای ساخت واکسن تلاش می‌کرد. او فیزیک و فلسفه را در هم آمیخته و با بحث‌های فلسفی برای دانشجویان هم دانش را کارآمد می‌کرد و هم آن را با مبانی فلسفی پیوند می‌داد و با حکمی‌سازی علوم آن را کارآمد می‌کرد.

وی اضافه کرد: حکمت‌ دانشی است که هم نافع و کارآمد است و هم با مبانی فلسفی و عقلانی پیوند دارد و شهید فخری‌زاده با ذهنی فکور با حکمی‌سازی علوم پایه آن را به‌خوبی کارآمد کرده بود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اهمیت و نقش دانشگاه در حل مسائل و مشکلات کشور بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حرکت به سمت دانشگاه مسئله‌محور است؛ چراکه دانشگاه کارآمد باید موضوع‌محور باشد.

به گزارش آنا، اعضای هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در این نشست نظر خود را در زمینه بحث ارائه کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086846

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =