تزریق ۵۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانکهای متقاضی

بانک مرکزی با تزریق ۵۱.۸ هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ ۲۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بانک مرکزی با تزریق ۵۱.۸ هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ ۲۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. پیرو اطلاعیه روز یک‌شنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۹ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، هفت بانک در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید در مجموع به ارزش ۱۲۵.۸ هزار میلیارد ریال را از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی در قالب توافق بازخرید (ریپو) با سررسید ۱۴ روزه بود. در مجموع، بانک مرکزی با تزریق ۵۱.۸ هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ ۲۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش ۳۴.۹ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه انجام شد.

به علاوه، در هفته جاری بانک‌ها در دو نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده کرد و در این فرآیند ۸۷.۹ هزار میلیارد ریال اعتبار اضطراری به آنها پرداخت شد. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه یاد شده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =