رونق دانشگاه با تنظیم سفارش نیروی انسانی مورد نیاز صنعت/ آموزش با کار عملی پیوند بخورد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تنظیم سفارش نیروی انسانی مورد نظر صنعت در دانشگاه، باعث رونق دانشگاه نیز می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت گل‌گهر سیرجان در جلسه مشترک راه‌های تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه را بررسی کردند.

جمشید ملارحمان مدیرعامل گل‌گهر در این نشست با بیان این‌که تناسبی بین صنعت و حوزه پژوهش، نوآوری و به عبارتی بومی‌سازی در کشور ما وجود ندارد، گفت: متاسفانه از ایام قدیم عادت بر این بوده که مرتبا از خارج کارخانه بخریم و تجهیزات وارد کنیم، حالا اگر می‌خواهیم ۱۰ خط تولید داشته باشیم، باز می‌رویم و یازدهمی را نیز می‌خریم.

وی بیان کرد: درصورتی که اگر کشور چین یک خط تولید را می‌خرد، بلافاصله دومی را مهندسی معکوس کرده و اجرا و پیاده می‌کند، بنابراین یک نگاه، هماهنگی و همدلی متقابل میان دانشگاه و صنعت باید شکل بگیرد.

مدیرعامل شرکت گل‌گهر گفت: در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی تا حدودی هسته‌های اولیه این نگاه شکل گرفته است اما تقویت این نگاه باید به صورت نهادینه انجام شود.

ملارحمان اظهار کرد: شاید یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، شناخت متقابل دانشگاه و صنعت از یکدیگر و قابلیت‌هاشان به صورت تنگانگ و تطابق این دو مجموعه در جهت اهداف مشترک باشد.

مدیرعامل گل‌گهر گفت: برخی از دانشگاه‌ها مانند حوزه دانشکده فنی دانشگاه دولتی کرمان به دلیل سابقه قدیمی‌تر نسبت به سایر دانشگاه‌ها در تعامل با شرکت‌ها، مخصوصا گل‌گهر، حرکت‌هایی را شروع کرده‌اند، این حرکت‌ها البته متناسب با حجم صنعت نیست، باید بگویم در حوزه ساختاری، حتی ساختار منابع انسانی، متناسب با وضعیت صنعت و سرعت توسعه‌اش نیست و در آن حد توسعه نداشته است؛ البته من همیشه به جذب نخبگان تاکید داشتم و در مورد دانشگاه‌ها نیز همین تاکید وجود دارد.

ملارحمان بیان کرد: آغوش ما برای همکاری باز است، اما همکاری برخی دانشگاه‌ها با ما کمتر است و ممکن است نیاز به اصلاح هماهنگی پلتفرم دانشگاه‌ها در تطابق با صنعت وجود داشته باشد، اعتقاد من این نیست که در رابطه مشترک دنبال ایجاد فیزیک و حجم باشیم.

وی مطرح کرد: برخی دوستان تصور می‌کنند اگر یک برج ۱۰ یا ۱۵ طبقه پژوهشی درست کنیم، یعنی همکاری. خیر، ما باید دنبال هم‌افزایی باشیم. ذهن برخی بیشتر دنبال احجام است تا اهداف. اصول این است دانشگاه‌های نزدیک به گل‌گهر اعم از سیرجان، کرمان و سایر دانشگاه‌های دولتی، ابتدا یک هم‌افزایی و جلسات هماهنگی و همکاری داشته باشند و البته همکاران حوزه پژوهشی ما نیز در جلسات حاضر باشند.

مهندسی معکوس ۲۴ قطعه مورد نیاز گل‌گهر در دانشگاه آزاد سیرجان

در ادامه این جلسه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهندسی معکوس ۲۴ قطعه مورد نیاز گل‌گهر توسط دانشگاه آزاد سیرجان را یادآور شد و گفت: خروجی‌های دانشگاه ما به نوعی روی ورودی‌ها به صنعت شما تاثیرگذار است، هدف ما تنظیم و اصلاح ارتباطات است، شما نیازهای خود در رشته‌های مقاطع مختلف دانشگاهی را اعلام کنید تا برنامه متناسب با آن اتخاذ شود، تنظیم سفارش نیروی انسانی مورد نظر صنعت در دانشگاه، باعث رونق دانشگاه نیز می‌شود.

وی افزود: دانشگاه یک اکوسیستم است، اما شرط ماندگاری‌اش تربیت نیروی کارآمد و ماهر است تا به طور مثال، صنعت از آن استقبال کند، با اتصال دانشگاه به صنعت، ما می‌توانیم نیاز شما به نیروی انسانی را تغذیه کنیم.

برنامه‌های دانشگاه باید کاربردی باشد

 ایمان عتیقی معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع شرکت معدنی و صنعتی گل گهر هم در این جلسه لزوم کسب تجارب فنی توسط دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه را متذکر شد و تاکید کرد: برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها باید علمی و عملی باشد.

وی افزود: متاسفانه بیشتر دانش‌آموختگان دانشگاهی رشته‌های فنی تمایلی برای حضور در کارگاه ندارند و به دنبال پشت میزنشینی هستند و گاه شاهدیم با وجود داشتن مدرک دانشگاهی قادر نیستند یک پیچ را محکم کنند زیرا تاکنون تجربه عملی نداشته‌اند.

تدریس در سیرجان مطابق آمایش صنعت باشد

طهرانچی نیز در پاسخ، با تایید ضمنی این نقطه ضعف افزود: ما معتقدیم باید تدریس رشته‌ها در سیرجان مطابق با آمایش صنعت باشد و آموزش با کار عملی پیوند بخورد، به نحوی که دانشجوی فنی از همان بدو ورود به دانشگاه، حداقل هفته‌ای دو بار در کارگاه حضور یابد و به طور عملی آموزش ببیند، کاری که در اصفهان انجام شد و باید در سیرجان نیز انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =