ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌ها پیگیری شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور باید به صورت جدی موضوع ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های سایر علوم را پیگیری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست  سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

سعیدرضا عاملی با اشاره به دستور این جلسه که به بررسی سیاست پیشنهادی «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های بزرگ کشور از رشته‌های مقطع کارشناسی وارد دکتری حرفه‌ای شوند» اختصاص داشت، گفت: ۱۵ جلسه کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی سیاست‌های پیشنهادی برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشته است لذا کار کارشناسی و مطالعات پیشینی خوبی در این مورد انجام شده، همچنین به صورت جلسات گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رجوع شده است.

وی تصریح کرد: با این حال برای ارائه سیاست‌های پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به گزارش توجیهی و ارائه گزارش فرآیندی نیاز است و همچنین نظام سنجش و پذیرش کشورهای دنیا باید بررسی دقیق‌تری شود و شرایط کشور نیز برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد در نظر گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سه روش سنجش و پذیرش برای پذیرش پزشکی در دنیا وجود دارد که شامل پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته بدون لیسانس، پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته با لیسانس و پذیرش دکتری حرفه‌ای غیر پیوسته است، یعنی در این روش متقاضی بعد از لیسانس برای پزشکی پذیرش می‌شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: ما نیز برای پذیرش دکتری رشته‌های پزشکی، می‌توانیم تنوع بخشی در روش داشته باشیم.

وی تأکید کرد: روش فعلی سنجش و پذیرش (کنکور) در کشور روش منطقی نیست و با تقاضای زیادی که برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی وجود دارد، عدم قبولی در این رشته‌ها منجر به ایجاد نسل افسرده و شکست‌خورده در کشور شده است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور باید به صورت جدی موضوع ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های سایر علوم را پیگیری کند چرا که جداسازی این دانشگاه‌ها از یکدیگر موجب عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های رشته‌ای و عدم برخوردار از حوزه‌های بین رشته‌ای و ضعیف شدن توان دانشگاهی در سطح جهانی می‌شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: جدا کردن علوم پزشکی از سایر رشته‌ها، در چند کشور بیشتر وجود ندارد که کشورهای قوی به لحاظ علمی نیستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم منجر به کم‌رنگ شدن ارتباط و گره خوردن رشته‌ها با یکدیگر شده است، اظهار کرد: همچنین جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم بر افت رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های کشور تأثیرگذار بوده است.

بعد از بحث و بررسی اعضا پیرامون دستور اول جلسه، سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های برتر از مقطع کارشناسی وارد رشته‌های پزشکی شوند» با موافقت اعضا تصویب شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =