از بین بردن لخته‌های خونی با مته مافوق صوت

محققان دانشگاه کارولینای شمالی یک مته مافوق صوت تولید کرده‌اند که با استفاده از نانوذرات قادر به از بین بردن لخته‌های خونی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیواطلس، لخته‌های خونی بسیار خطرناک هستند و ممکن است موجب سکته قلبی و دیگر بیماری‌ها شوند. از همین رو پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی نوعی مته مافوق صوت تولید کرده‌اند که با استفاده از نانوذرات لخته‌های خونی را تکه تکه و نابود می‌کنند.

مته یادشده با ایجاد امواج صوتی دارای فرکانس پایین، پالس‌هایی را به درون رگ‌های خونی منتقل می‌کند که این پالس‌ها آسیبی به خود رگ‌های خونی وارد نمی‌کنند، اما لخته‌های خون را تکه تکه کرده و در نهایت از بین می‌برند. برای بهبود این روند از قطرات نانو ساخته شده از کره‌های لیپیدی پر از فلوروکربن های مایع استفاده می‌شود.

قطرات نانوی یادشده تا بدان حد کوچک هستند که به درون متراکم‌ترین لخته‌های خون نیز نفوذ و آنها را از درون متلاشی می‌کنند. با توجه به اینکه قطرات نانوی یادشده نقطه جوش پایینی دارند، با تحریک امواج مافوق صوت می‌توان به سرعت آنها را از مایع به گاز مبدل کرد و حباب‌های میکروسکوپی را تشکیل داد که می‌توانند لخته‌های خونی را تکه تکه کرده و در نهایت از بین ببرند.

با ادامه انتشار پالس های مافوق صوت، حباب‌های ریز به سرعت نوسان کرده و همین امر روند از بین رفتن لخته‌های خونی را تسریع می‌کند. از این فناوری می‌توان برای انتقال داروهای ضدلخته به محل مناسب نیز استفاده کرد.

کل روند نابودی لخته‌های خونی از این طریق حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد و از این طریق حجم لخته‌ها نیز در حدود ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. محققان قصد دارند برای کسب اطمینان از کارآیی این فناوری آزمایش‌های بیشتری در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =