تقویت متحدان منطقه‌ای راهبرد کلان ایران/ حضوری ثبات‌آفرین

ایران با توجه به توان و نفوذ خوبی که در میان ملت‌های منطقه‌ای دارد و البته اجرای سیاست‌های کلانش که مبتنی بر ایجاد و گسترش صلح و امنیت پایدار برای کشورهای منطقه ای بوده و هست، حضوری ثبات‌آفرین دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، یکی از موضوعات مورد توجه دشمنان ایران در سال های اخیر به خصوص، حضور و توان جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه ای است که بسیاری از نقشه ها و توطئه های طرف مقابل در آن کشورها را با ناکامی مواجه کرده و نشان از رشد و توسعه توانمندی های ایران علی رغم همه محدودیت ها و تحریم ها است.

رهبری انقلاب هم در بیانات اخیرشان در خصوص حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران اینطور گفتند که: «نظام جمهوری اسلامی موظف است طوری رفتار کند که دوستان و هوادارانش در منطقه تقویت شوند. این وظیفه ماست. نباید اجازه دهیم هواداران و دوستاران ما تضعیف شوند. این حضور ما در منطقه ثبات‌آفرین است. این حضور قطعی است و باید وجود داشته باشد.»

این سخنان خود به تنهایی نقشه راه سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای منطقه ای و به خصوص متحدانش به حساب می آید. 

متحدینی که در یک جبهه واحد تحت عنوان جبهه مقاومت در برابر سیاست های استکبار ایستادگی کرده و هزینه های زیادی هم پرداختند. حزب الله لبنان، حشد شعبی عراق، انصارالله یمن، نیروهای مقاومت سوریه، گروه های مقاومت فلسطینی و بسیاری دیگر از متحدین ایران که همگی در برابر زیاده خواهی های طرف مقابل از خود مقاومت و ایستادگی نشان داده اند.

یکی از اصولی که در سیاست خارجی ایران همواره مطرح بوده و هست، حمایت از هر گروه، جریان و کشوری است که در تضاد با خواسته ها و مطالبات زیاده خواهانه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

تا کنون سیاست ایران بر این امر استوار بوده که با همه توان تبلیغاتی، مالی، سیاسی و مستشاری به کمک حامیان خود بپردازد. ایران نشان داده که در شرایط سخت و دشواری که بر دوستانش حاکمش شده همیشه دست‌گیر آنها بوده و متحدی قابل اعتماد و اطمینان به حساب می آید. 

توسعه تعاملات و مناسبات سیاسی و تجاری با کشورهای منطقه ای از جمله اولویت های اساسی سیاست خارجی ایران بوده و هست و این موضوع به خصوص در سال های اخیر که ایران تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته و سیاست فشار حداکثری علیه آن اجرایی شده، از اولویت بیشتری هم برخوردار شده است.  

امیدواریم با اجرای سیاست های کلان مطرح شده از سوی رهبری در خصوص چرایی حضور در منطقه و راهبرد ترسیم شده مبنی بر تداوم حضور ایران و حمایت از متحدانش، شاهد افزایش توان جبهه مقاومت و کاهش قدرت دشمنان باشیم که این امر محقق نمی شود مگر با برنامه ریزی بلند مدت و هماهنگی سطح بالا میان دستگاه ها، قوا و نهادهای مرتبط داخلی.

حتما یکی از مولفه هایی که می تواند در توسعه مناسبات میان ایران با کشورهای مختلف تاثیرگذار باشد، افزایش روابط اقتصادی و تجاری میان تهران با همسایگانش است که تحقق این موضوع هم نیازمند برخوردای از برنامه ای بلند مدت و مشخص بودن شرح وظایف هر یک از دستگاه ها است. 

فراموش نکنیم که موفقیت های امروز ایران در منطقه و دست برتری که در کشورهای مختلف آن داریم، مرهون زحمات و تلاش های بی شائبه کسانی چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیروهایش هست. بنابراین، باید به سان میراثی گرانبها که خون های بسیاری به پای آن ریخته شده به موضوع نگریست و قدردان آن بود.

در پایان آنکه، امیدواریم بیانات اخیر رهبری در خصوص لزوم و اهمیت حضور ایران در منطقه در شرایط فعلی و آینده بتواند به عنوان نقشه راهی، مسیر پیش روی مسئولین مرتبط را روشن تر از پیش کرده و آنها در اجرا و عملیاتی کردن اهداف تعیین شده از خود تلاش و اهتمام بیشتری نشان دهند.

کد خبر: 1087039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =