استقلال بانک مرکزی، پیش شرط مهار تورم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: استقلال این بانک، پیش شرط مهار تورم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از صداوسیما، عبدالناصر همتی در حاشیه نشست با مدیران عامل شبکه بانکی افزود: پایه پولی کشور در ۹ ماه ابتدایی سال جاری تنها ۱۵ درصد رشد داشت که این امر، ناشی از مقاومت بانک مرکزی بود که به رغم فشارهای بی سابقه‌ای که به این بانک بخاطر مشکلات اقتصادی خاص و شرایط کرونایی کشور وارد شد.

همتی گفت: اگر بانک مرکزی بتواند مستقل و بر اساس نظرات کارشناسی خود در مورد متغیرهای پولی تصمیم بگیرد، می‌تواند در کنترل تورم، راحت‌تر عمل کند.

وی افزود: همه کشورهای موفق در زمینه مهار تورم، اساس سیاست‌ها و ساز و کارهای خود را استقلال بانک مرکزی قرار داده‌اند و در کشور ما نیز استقلال بیشتر بانک مرکزی، الزام اصلی در کنترل تورم است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص خرید واکسن کرونا از کشورهای خارجی گفت: در این باره وارد بحث‌های فنی و تخصصی نمی‌شویم و تابع فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم.

همتی با اشاره به تلاش این بانک برای تأمین پیش پرداخت خرید واکسن افزود: به طور کلی در ارتباط با خرید واکسن، این بانک، تابع سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بدون سفارش این وزارتخانه اقدامی برای خرید واکسن نمی‌کند.

همتی گفت: آنچه پیشتر در خصوص پیش پرداخت خرید واکسن کرونا انجام شد نیز بر اساس قرارداد وزارت بهداشت با سازمان بهداشت جهانی برای خرید از سازوکار کواکس بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این پیش پرداخت را با زحمات بسیار و به رغم موانع ایذایی که آمریکا ایجاد کرده بود، با همکاری چند بانک به سازمان بهداشت جهانی رساندیم.

همتی گفت: اینکه چه واکسنی باید به کشور وارد شود را وزارت بهداشت تعیین می‌کند و بانک مرکزی وارد موضوعات فنی و تخصصی نمی‌شود، بلکه فقط نقش پشتیبانی مالی را انجام می‌دهد، اما در این خصوص تابع فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم.

حساب‌های اجاره‌ای به زودی مسدود می‌شوند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با افزایش نظارت شبکه بانکی، تعداد حساب‌های اجاره‌ای در حال کاهش است.

آقای عبدالناصر همتی در حاشیه نشست مدیران عامل بانک‌ها افزود: با همکاری شبکه بانکی، کنترل حساب‌های اجاره‌ای، در دستور بانک مرکزی قرار گرفته است.

همتی گفت: گزارش امروز معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی حاکی از روند کاهشی حساب‌های اجاره‌ای بانکی است و خیلی از بانک‌ها اصولی را که قبلاً رعایت نمی‌شد، اکنون به صورت جدی رعایت می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی از لزوم اتصال سامانه‌های بانکی به سامانه نظارتی بانک مرکزی خبر داد و افزود: بانک مرکزی بر سامانه‌ها و تراکنش‌ها نظارت جدی دارد به طوری که به سمتی پیش می‌رود که دیگر در تراکنش‌ها چنین تخلفاتی وجود نداشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با تشکر از رئیس قوه قضائیه در خصوص تاکید بر مراعات واحدهای تولیدی گفت: شبکه بانکی در این خصوص، اقدامات جدی انجام داده است.

وی افزود: در هشت ماه نخست امسال، شبکه بانکی بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از میزان، ۳۰ درصد مربوط به بخش صنعت بوده است.

همتی گفت: در کل، ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی، یعنی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان، برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از بانک‌ها خواستیم در محاسبات سود، مراعات تولیدکننده و وام گیرنده را بکنند،، اما باید به این نکته توجه کرد که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، برخی نرخ‌ها مبادله‌ای است و مشخص است که بانک مرکزی چه نرخی را ابلاغ کرده است.

وی گفت: برخی تسهیلات هم مشارکتی و به صورت علی‌الحساب است که سود، بر اساس محاسبات موجود در قرارداد اخذ می‌شود و این‌ها مواردی است که موضوع را پیچیده می‌کند، از این رو بانک مرکزی برای رعایت نکات مد نظر رئیس قوه قضائیه نظارت را بیشتر می‌کند.

همتی همچنین از توقف رشد حجم پول خبر داد و گفت: آمار اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد پول و حجم اسکناس و مسکوک بعلاوه سپرده‌های دیداری متوقف شده و نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آبان، ۱۰ درصد کاهش داشته است که این امر نوید کاهش تورم را می‌دهد.

وی افزود: از مدیران عامل بانک مرکزی خواستیم که بخشنامه کنترل ترازنامه را رعایت کنند که بر اساس آن، از اول دی‌ماه بانک‌های تجاری ماهانه دو درصد و بانک‌های تخصصی ۲/۵ درصد، باید رشد ترازنامه داشته باشند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی با مجموعه اقداماتی که آغاز شده نقدینگی در حال کنترل است و در مجموع، این اقدامات به مهار تورم منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =