عوارض واکسن «فایزر» قابل پیش‌بینی نیست/ جلوگیری از خروج ارز با تولید واکسن داخلی

متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: واکسنی مانند واکسن فایزر که به صورت عجولانه در ۷ الی ۸ ماه تولید شده، عوارض قابل پیش‌بینی نخواهد داشت.

امید ایروانی متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به موضوعات مطرح شده پیرامون واکسن کرونا اظهار کرد: قطعا هر نوع واکسنی قبل از تایید باید مراحل متعددی را بگذراند؛ به طوری که امکان دارد یک واکسن برای تایید و اظهار نظر درباره صحت و سلامت آن، نیاز به ۲ سال کار کارشناسی و تخصصی داشته باشد.

وی افزود: درحال حاضر نیز تعدادی از افراد در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه ۳ الی ۷ روز بعد از تزریق واکسن فایزر به کرونا مبتلا شده‌اند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که برخی از کمپانی‌های بزرگ تولید واکسن همانند فایزر، مقداری در تایید واکسن کرونا عجله کردند؛ این موضوع می‌تواند نشان دهنده اهداف اقتصادی آن‌ها برای فروش واکسن باشد.

آمریکا به دنبال منافع اقتصادی است

ایروانی ادامه داد: ویروس کرونا به طور مستمر درحال جهش است و لذا تایید عجولانه واکسن، تاثیر چندانی را در مهار این ویروس نخواهد داشت. با این اوصاف اما برخی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا به دلیل اهداف اقتصادی، به دنبال فروش عجولانه فایزر به کشورهای دیگر است. از طرف دیگر، تنها الگویی که در دنیا برای مهار کرونا استفاده شده، ایمنی گله‌ای بوده و واکسن‌های تولید شده اثر چندانی نداشته است.

این متخصص ژنتیک احتمال اهداف سیاسی شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا را اندک دانست و گفت: شکایت از کمپانی‌های بزرگ تولید کننده واکسن، هزینه‌های مالی و حقوقی زیادی را برای آن‌ها درپی خواهد داشت؛ به همین دلیل این شرکت اهداف سیاسی خاصی را برای تولید واکسن دنبال نمی‌کنند؛ زیرا اعتبارشان از هرچیزی برایشان مهم تر است. البته این احتمال وجود دارد که واکسن‌هایی به کشورهای خاص وارد شود که اثرگذاری کمتری داشته باشد.

وی درباره احتمال انجام آزمایش واکسن کرونا روی مردم آسیای غربی و خاورمیانه تصریح کرد: در مسیر ارزیابی واکسن، نیاز به گروه‌های آزمایشی خاص و متعدد وجود دارد؛ به همین دلیل امکان دارد دولت یک کشور، آزمایش‌های بالینی روی مردم خودش را مجاز نداند و آن را برروی مردم کشورهای دیگر آزمایش کند. به عنوان مثال احتمال دارد یک کمپانی بزرگ تولید واکسن چندین هزار دوز واکسن کرونا را به یک پژوهشگر ایرانی بدهد و تا برروی مردم کشور آزمایش کند. حتی امکان دارد مبلغی را هم در این فرآیند به او بدهد.

عوارض غیرقابل پیش‌بینی فایزر

ایروانی با بیان این که میزان تاثیرگذاری و عوارض واکسن به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، اضافه کرد: تزریق واکسن آنفولانزا در کشور کره جنوبی موجب فوت ۵۷ نفر شد؛ متاسفانه این واکسن نیز وارد کشور شد و صحبت خاصی هم درباره آن مطرح نشد. به همین دلیل به هیچ وجه واکسنی مانند واکسن فایزر که به صورت عجولانه در ۷ الی ۸ ماه تولید شده، عوارض قابل پیش بینی نخواهد داشت.

این متخصص ژنتیک پزشکی در پایان با اشاره به تولید واکسن ایرانی کرونا خاطرنشان کرد: قطعا هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که کشور ایران تولید کننده واکسن کرونا باشد چرا که موجب منافع اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود؛ اما نباید برای تولید و واکسیناسیون همگانی، عملکرد عجولانه داشته باشیم بلکه باید تمام مراحل بالینی و کارآزمایی به طور کامل طی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =