اعتیاد آمریکا به تحریم ها پایان ندارد/ ناتوانی از مقابله با «حشدشعبی»

از زمان تشکیل حشدشعبی تا کنون بارها آمریکا و متحدانش به طُرق مختلف در پی تضعیف نیروهای آن برآمدند، اما ناتوانی آنها در مقابله حشدشعبی باعث شد تا در نهایت دست به دامن سیاست تحریم علیه رئیس آن سازمان شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، در کوران مبارزه با تروریست های تکفیری بود که با ورود هوشمندانه آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق نیروهای حشدشعبی تشکیل شدند تا بر اساس فتوای ایشان هرکس که توانایی حمل و استفاده از اسلحه را داشت برای دفاع از خاک و ناموس عراق در مقابل تروریست ها قد علم کند. 

اما از همان ابتدا تا کنون به دلیل موفقیت های بسیاری که نیروهای حشد شعبی در مبارزه با تروریست های داعشی بدست آوردند و شکست های بسیاری که به آنها تحمیل کردند، مورد غضب حامیان منطقه ای و بین المللی تروریست ها قرار گرفتند. 

دامنه حملات سیاسی، تبلیغاتی و رسانه ای آمریکا و متحدان منطقه ای آن علیه حشدشعبی به حدی گسترده شد که افکار عمومی را به اشتباه به این سمت هدایت کرد که شاید عامل ناامنی و تنش های موجود در عراق، نیروهای حشدشعبی هستند. 

این درحالی است که کارنامه اقدامات و عملکرد حشد شعبی موید این مطلب است که آنها نیروهایی هستند حافظ صلح و امنیت، مدافعان وطنی هستند که در روزهای سخت سیطره تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی، عبری و عربی بر عراق از جان خود گذشتند تا تمامیت ارضی عراق حفظ و حاکمیت ملی آن زیر سوال نرود.

به هرحال یکی از دستورکارهای دشمنان و بدخواهان ملت و دولت عراق تخریب و تضعیف حداکثری «مرجعیت» و نهادهای وابسته و منبعث شده از آن و از جمله حشدشعبی بوده و هست. 

در همین راستا، «وزارت خزانه داری آمریکا» روز جمعه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه مسئولان گروه‌های مقاومت عراق وضع کرد. 

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی را جز فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این اقدام وزارت خزانه داری آمریکا به بهانه‌های مرتبط با حقوق بشر صورت گرفت و تاکنون جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلفی در داخل عراق و خارج آن، تحریم الفیاض را محکوم کرده اند. 

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که تحریم «فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشد شعبی از سوی آمریکا، اهانت به دولت و ملت عراق محسوب می شود.

«جنبش انصارالله» یمن هم اعلام کرد که آمریکا به جای تحریم الفیاض به بحران‌های داخلی خود بپردازد.

از سوی دیگر، «حزب الله لبنان» نیز در خصوص اقدام خصمانه آمریکا در زمینه تحریم فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی عراق یک بیانیه ای را صادر کرد. 

در بیانیه حزب الله لبنان آمده است: «این اقدام آمریکا در راستای سلسله جنایات پی در پی این کشور علیه ملت عراق صورت گرفت. آمریکایی‌ها بعد از جنایت ترور شهید ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان حشد شعبی، این بار اقدام به تحریم رئیس این سازمان کرده‌اند».

باتوجه به این مهم که حشدشعبی طبق قانون اساسی عراق به عنوان یکی از نیروهای مسلح آن کشور به حساب می آید، تحریم رئیس آن سازمان نقض حاکمیت عراق محسوب شده و به نظرکارشناسان و حقوقدانان، دولت عراق می‌تواند از واشنگتن به دلیل نقض منشور سازمان ملل متحد، در مجامع بین المللی شکایت کند.

اما یکی از نکات قابل توجه ای که در خصوص تحریم رئیس سازمان حشد شعبی وجود دارد، همزمانیِ آن با صدور حکم جلب «دونالد ترامپ» توسط دستگاه قضائی عراق به دلیل دست داشتن وی در جنایت ترور فرماندهان مقاومت، است.

این اقدام آمریکا دقیقا یک روز پس از صدور حکم دستگاه قضایی عراق انجام شده و نشان از آن دارد که دولت ترامپ بلافاصله نسبت به حکم جلب ترامپ توسط دادگاه عراقی واکنش نشان داده و آن را تحمل نکرده است.

در پایان آنکه، به نظر می آید مسئولان عراقی باید بیش از پیش هوشمندانه برخورد کنند و مراقب هرگونه توطئه و برنامه ای علیه حشدشعبی متعاقب تحریم صورت گرفته باشند و حتما آنها بهتر می دانند که بغض و کینه آمریکا و متحدانش از نیروهای حشد به واسطه ناکام گذاشتن پروژه بزرگ توسعه قلمرو تروریست های افراط گرایی چون داعش، پایانی ندارد و همواره تلاش خواهند داشت تا گروه های مقاومتی چون حشد شعبی، حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حماس و دیگران را در کشورهای منطقه تضعیف کنند تا شاید به زعم خود بتوانند امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کرده و به اهداف خود دست یابند.

کد خبر: 1087136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =