حمله به کنگره نشان‌دهنده افول سیاسی آمریکا است/ احتمال حذف فیزیکی ترامپ وجود دارد

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل گفت: حمله مردم خشمگین به کنگره آمریکا یک تصمیم لحظه‌ای و آنی نبود، بلکه نشان دهنده وجود بحران جدی سیاسی و اجتماعی در جامعه آمریکا است.

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به حوادث اخیر در کنگره آمریکا و مولفه‌های افول سیاسی این کشور اظهارکرد: ایالات متحده آمریکا در ۲ دهه گذشته، دچار بحران هویتی شده است که این بحران هویتی در قالب بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی و امنیتی بروز پیدا کرده است.

وی افزود: اقدامات نظامی و سیاسی آمریکا در ۲۰ سال گذشته از جمله حمله نظامی به افغانستان و عراق و هزینه ۷ تریلیون دلاری در خاورمیانه، هیچ دستاوردی برای نظام آمریکا نداشته است؛ این موضوع نشان می دهد که ایالات متحده در راهبرد و مسائل نظامی، با بحران مواجه شده است. به طوری که امروز شاهد خودکشی در میان برخی سربازان آمریکایی در پایگاه‌های نظامی هستیم.

بدهی ۲۷ تریلیون دلاری آمریکا به دولت فدرال

عابدینی ادامه داد: امروز کشور آمریکا بیش از ۲۷ تریلیون دلار به دولت فدرال بدهکار است؛ این آمار به صورت لحظه‌ای در فضای مجازی نیز قابل مشاهده است. لذا در حوزه مسائل اقتصادی شاهد بحران در آمریکا هستیم.

این کارشناس با اشاره به بحران اجتماعی در آمریکا تصریح کرد: در چندسال گذشته شاهد ظهور جنبش‌هایی مانند جنش ۹۹درصدی در آمریکا بودیم که مردم بر علیه نظام سرمایه سالار به خیابان‌ها آمدند. درواقع مردم اعتقاد داشتند که جامعه آمریکا چند قطبی شده و به دو بخش پولدار و فقیر تقسیم بندی شده است.  جنبش ۹۹ درصدی در ادامه ظهور و بروز خود به جنبشِ «جان سیاه پوستان مهم است» نیز گره خورد و فعالیت‌های آن بدین لحظه ادامه دارد.

وی با اشاره به حمله معترضان به کنگره آمریکا اضافه کرد:حمله مردم خشمگین به کنگره آمریکا یک تصمیم لحظه‌ای و آنی نبود، بلکه نشان دهنده وجود بحران جدی سیاسی و اجتماعی در جامعه آمریکا است. طی چند وقت گذشته در کشوری که ادعای آقایی جهان را دارد، رقابت‌های انتخاباتی به بدترین شکل ممکن برگزار شد و نامزدهای انتخاباتی به عنوان نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری خواه، با رکیک‌ترین الفاظ یک دیگر را مورد مواخذه قرار دادند و یک دیگر را به دزدی و فساد اخلاقی و اقتصادی متهم کردند.

عابدینی تاکید کرد: تا زمانی که انتخابات اخیر آمریکا، به عنوان متقلبانه ترین انتخابات تاریخ آمریکا لقب گرفته و رئیس جمهور مستقر، حاضر به کنار رفتن از قدرت نیست، بحران و انحطاط سیاسی در این کشور ادامه خواهد داشت. درواقع افول آمریکا دارای مولفه‌هایی است که در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، امنیتی و... نمود پیدا می‌‎کند.

مولفه‌های افول در آمریکا هویدا شده است

این کارشناس با بیان این که امروز تمام مولفه‌های افول در ایالات متحده آمریکا هویدا شده است، گفت: درحال حاضر آمریکا توانایی این را ندارد که حتی همپیمانان سنتی‌اش مانند کشورهای اروپایی را با سیاست‌های خود همسو و هم جهت کند. خروج آمریکا از توافق‌نامه آب و هوایی پاریس، برجام، یونسکو، انتقال سفارت به قدس و عدم همراهی اروپا با این سیاست‌ها، مهر تاییدی بر افول سیاسی آمریکا در عرصه بین الملل است.

وی افزود: هفت اندیشمند آمریکایی مانند فریدمن، اعتقاد دارند که افول سیاسی آمریکا درحال وقوع است و باید به دنبال پسا آمریکا فکر کنیم. البته مسئله افول آمریکا متعلق به چندسال گذشته نیست بلکه فرآیندی است که به تدریج در طول تاریخ اتفاق افتاده و امروز ابعاد گسترده تری از آن نمایان شده است.

عابدینی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کنار نرفتن ترامپ از قدرت اظهارکرد: رفتار ترامپ که زاییده نظام معیوب سرمایه سالار و لیبرال دموکراسی است، احتمال کنار نرفتن او از قدرت را تقویت می‌کند. ترامپ حتی با وجود این که نتایج انتخابات آمریکا به تایید مجمع برگزار کنندگان و کنگره رسیده است، حاضر به کناره گیری از قدرت و قبول شکست نیست.

احتمال حذف فیزیکی ترامپ از سوی دولت پنهان

این کارشناس اضافه کرد: البته احتمال دارد که دولت پنهان در ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده باشد که دونالد ترامپ باید از قدرت به زیر کشیده شود؛ زیرا تصویری که از آمریکا نزد افکارعمومی بین الملل در زمان ریاست جمهوری او ترسیم شده، تصویری تلخ و ناامید کننده است و تصویرسازی دروغینی که مدد امپراطوری رسانه‌ای از این کشور ایجاد کرده بودند، با حضور ترامپ مخدوش شده است.

وی با اشاره به احتمال حذف فیزیکی ترامپ از سوی دونالد پنهان و سازمان‌های جاسوسی آمریکا خاطرنشان کرد: دولت پنهان توانایی انجام هرکاری را دارد؛ به طوری بعد از گذشت ۵۰ سال، هنوز مشخص نشده است ترور «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت آمریکا به دست چه کسی و با چه هدفی انجام شده است و پرونده‌ای سر به مهم دارد. بنابراین در نظام سیاسی آمریکا انجام چنین اقداماتی بعید بنظر نمی‌رسد و اگر بنا به حذف فیزیکی باشد، قطعا به روش‌‎های مختلفی از سوی سازمان سیا و اف بی آی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =