عدم پیش‌بینی یارانه مراکز توانبخشی در بودجه ۱۴۰۰

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی با اشاره به فعالیت هزار و ۴۰۰ نفر مرکز روزانه توانبخشی گفت: براساس قانون حمایت از معلولان، یارانه مراکز توانبخشی به صورت ۱۲ ماهانه باید پرداخت شود؛ اما این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مجید بهروزی نیا رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور در نشست خبری ظهر امروز با اشاره به بودجه یارانه مراکز توانبخشی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: از سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم برای اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، منابع مالی تعیین شده را اختصاص دهند؛ زیرا هم اکنون برخی از مراکز به دلیل دریافت مبالغ ناچیز یارانه با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

وی از سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواست: در سال ۱۴۰۰ مشکلات مراکز توانبخشی را رفع کنند زیرا هم اکنون پرداخت یارانه به صورت ۱۲ ماهه به مراکز صورت نمی‌گیرد و همزمان با شیوع کرونا بسیاری از مراکز با مشکل روبه‌رو هستند و سازمان بهزیستی در این ایام از کمک نهادهای دیگر برای تامین نیازهای مراکز توانبخشی  و مراکز روزانه برخوردار شد در حالی که مسائل و مشکلات این حوزه بسیار زیاد است و اگر سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کمک نکنند مراکز با بحران جدی مواجه خواهند شد.

بهروزی نیا ادامه داد: از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم یارانه مراکز را به صورت ۱۲ ماهه پرداخت کنند؛ در بودجه ۱۴۰۰ رشد بودجه عمومی ۵۶ درصد و رشد بودجه سازمان بهزیستی ۲۶ درصد است به طوری که برای اجرای قانون ۳۰۰ میلیارد تومان اضافه کردند که این رقم ناچیز در افزایش بودجه مانع اجرای تمام مواد این قانون می‌شود در همین راستا از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست اصلاح و بازنگری در این موضوع را داریم.

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور به یکی دیگر از مشکلات کنونی مراکز توانبخشی اشاره و بیان کرد: باتوجه به اینکه مراکز توانبخشی کمک‌ هزینه مناسبی دریافت نمی‌کنند نمی‌توانند براساس قانون کار حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند که موجب نارضایتی کارکنان این مراکز را در پی داشت.

وی همچنین به حذف معافیت مالیات مراکز توانبخشی برای سال آینده اشاره کرد و گفت: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم نسبت به اصلاح و بازنگری در این موضوع ورود کنند و از سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم مصوبه پرداخت ۱۲ ماهه کمک هزینه مراکز توانبخشی را به صورت کامل اجرا کنند.

بهروزی نیا گفت: بعد از هدفمندی یارانه مخفف بیمه ای را سازمان تامین اجتماعی برای مراکز توانبخشی اجرا نکرد. این را نیز از مجلس و سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم زیرا این انجمن موضوعات و مسائل ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز توانبخشی غیردولتی را مدیریت می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون هزار و ۴۰۰ نفر مرکز روزانه به ۵۴ هزار نفر، ۳۵۶ مرکز سیار به ۱۷ هزار و ۳۶۴ نفر، ۱۰۳ مرکز توانبخشی مبتنی بر خانواده به ۷ هزار و ۷۶۳ خدمت رسانی می‌کند و در مراکز شبانه روزی از ۵۱ هزار نفری که یارانه دریافت می‌کنند، ۱۴ هزار نفر آنها مجهول الهویه هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور با بیان اینکه اگر دولت و بهزیستی همین ظرفیت را از دست دهد با استفاده از مراکز عمومی در ارائه خدمت به مددجویان با مشکل مواجهه خواهند شد، گفت: قیمت تمام شده خدمت در بخش غیردولتی یک چهارم مراکز دولتی است، پس باید به این‌نکته توجه کنند ایجاد این ظرفیت چه قدر در منابع دولتی صرفه جویی کرده است.

بهروزی نیا بیان کرد: ۲ قانون برای حمایت از حقوق معلولان تدوین شده است، در سال ۸۴ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و در سال ۹۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصویب شد و ایرادات قانون اول در قانون دوم رفع شد.

وی افزود: در تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دیده شده برای ارائه خدمت مطلوب به معلولان باید هزینه واقعی احصا شود و یارانه متناسب با آن به صورت ۱۲ ماهانه پرداخت شود اما علی‌رغم حمایت های بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه این مورد را در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی نکرده است.

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور بیان کرد: متاسفانه پوشش کمک هزینه پرداختی برای خدمات به معلولان و... وجود ندارد و یارانه پرداختی در سال ۹۸ فقط ۳۰ درصد خدمات را در مراکز شبانه روزی و ۴۰ درصد هزینه ها در مراکز روزانه را پوشش می دهد و با شیوع کرونا هزینه های سنگینی بر دوش مراکز وارد شد.

بهروزی نیا گفت: عمده مراکز ما در مناطق کم برخوردار هستند و خانواده ها نمیتوانند هزینه ای را پرداخت کنند و زمانی که کمک هزینه هم از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشود فشار مالی زیادی به مراکز وارد خواهد شد.
رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور خاطرنشان کرد: شهریه برای خانواده های برخوردار می‌توانند پرداخت کنند متناسب با نرخ تورم افزایش نداشته است. این را می خواهیم سازمان بهزیستی پیگیری کند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1087173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =