جنگ رقبای دیرینه در سکوت آزادی/ تثبیت صدرنشینی محمود یا ابقای یحیی؟

نود و چهارمین جدال سرخابی های پایتخت روز دوشنبه ۲۲ دی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، تینا نجفی؛ در قالب دیداری معوقه از هفته هشتم لیگ برتر کشور، دو تیم استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی به مصاف هم خواهند رفت. این نود و چهارمین دربی پایتخت است که روز دوشنبه به میزبانی آبی پوشان برگزار خواهد شد.

تثبیت صدرنشینی یا فرار از بحران؟

استقلال محمود فکری پس از گذراندن چند هفته کم فروغ، بالاخره موفق شد به ثبات تاکتیکی برسد و رضایت هوادارانش را جلب کند. آن ها با ۱۸ امتیاز از ۹ مسابقه، صدرنشین هستند و با روحیه ای مضاعف به مصاف رقیب دیرینه خواهند رفت. پیروزی در این مسابقه، سکوی پرتاب بزرگی برای آبی پوشان خواهد بود و مسیر قهرمانی آن ها را هموار می نماید.
اما پرسپولیس با سه تساوی اخیر خود، از صدر جدول به کلی جدا شده و برای اعاده حیثیت روی سه امتیاز این مسابقه حساب ویژه ای باز کرده است. آن ها در صورت شکست استقلال، می توانند برای تداوم روزهای موفق سال های اخیر خود، امیدوار باشند. شاگردان گل محمدی با ۱۱ امتیاز از ۷ مسابقه در جایگاه دهم قرار دارند.

مرگ و زندگی

جدا از سه امتیاز مسابقه، پیروزی در دربی شیرین ترین اتفاقِ فصل برای هواداران فوتبال است. بنابراین بازیکنان با اشراف بر این موضوع، به این مسابقه به چشم یک جدال سرنوشت ساز نگاه می کنند.
 البته جایگاه تیم ها و نحوه بازی آن ها در هفته های گذشته نمی تواند معیار مناسبی برای پیش بینی نتیجه این مسابقه باشد. در طول تاریخ، همواره دربی شرایط متفاوتی نسبت به دیدارهای دیگر داشته است.
حال و هوای خاص و بعضا تشویش زای این جدال، ضریب اشتباهات بازیکنان را بالا می برد. بنابراین آن تیمی که بتواند کمتر اشتباه کند و از اشتباهات حریف استفاده کند، رستگار خواهد شد.

به زبان آمار

آبی ها در ۹۳ دربی گذشته، ۲۶ پیروزی کسب کرده اند و قرمزها در ۲۴ مسابقه پیروز شده اند. ماحصل تلاش دو تیم در ۴۳ دیدار هم به تساوی بدل شده است. حالا باید دید روز دوشنبه کدامیک از این آمار، افزایش خواهد یافت.

نقاط قوت دو تیم

پرسپولیس تنها تیم بدون باخت لیگ بیستم است. آن ها در ۷ مسابقه گذشته تنها دو گل دریافت کرده اند و از این حیث بهترین تیم این فصل از مسابقات هستند. اما در آن سو استقلال هم با ۴ گل خورده در تعقیب پرسپولیس است.
بنابراین این مسابقه جدال دو خط دفاعی برتر لیگ بیستم است و باید دید مهاجمان کدام تیم در شکستن دیوار دفاعی حریف، موفق عمل خواهند کرد.

البته آبی پوشان در گلزنی کارنامه ی بهتری دارند. آن ها ۱۱ بار شادی پس از گل برگزار کرده اند و دومین خط هجومی برتر لیگ بیستم را در اختیار دارند. در نتیجه این تیم تا اینجای کار، بهترین تفاضل گل را هم از آنِ خود کرده است. پرسپولیس نیز در این فصل ۶ گل به ثمر رسانده است.

جدال سنگربانان موفق

رشید مظاهری و حامد لک در این فصل از مسابقات در دفاع از قفس توری سرخابی ها، نمایش خیره کننده ای داشته اند. هر دو در ۷ مسابقه ای که برای تیمشان به میدان رفته اند، ۵ بار موفق شدند که دروازه خود را بسته نگه دارند و تنها ۲ گل دریافت کرده اند. مظاهری با نمره متریکا ۷.۳۸ برترین دروازه بان است و حامد لک با نمره ۷.۲ در تعقیب اوست.
باید دید این دو چهره در تجربه اولین دربی خود چه عملکردی خواهند داشت.

گلزنان سابق در سودای اولین پیروزی!

محمود فکری که خود در دوران بازی اش دو بار دروازه پرسپولیس را گشوده است، روز دوشنبه اولین دربی خود را در کسوت سرمربی تجربه می کند. او البته بدش نمی آید آزمون اول را با پیروزی پشت سر بگذارد.
در آن سو یحیی گل محمدی هم سابقه گلزنی به استقلال را در کارنامه دارد. او روز دوشنبه چهارمین حضور خود به عنوان سرمربی را در دربی تجربه خواهد کرد. یحیی در سه تجربه گذشته خود تاکنون موفق به شکست استقلال نشده است و در روزهایی که زمزمه های برکناری او به گوش می رسد، با تمام توان برای اولین برد خود می جنگد.
 
سابقه گلزنی در نبرد بزرگ!

در اردوی آبی ها مطهری، غفوری، دانشگر، قایدی و اسماعیلی سابقه گلزنی در دربی را در کارنامه دارند و در میان سرخ ها نیز، حسینی، عبدی، نوراللهی و عالیشاه این مهم را پیشتر تجربه کرده اند.

غایبان مسابقه!

سبحان خاقانی از استقلال و علی شجاعی از پرسپولیس دربی ۹۴ ام را از دست داده اند.

آمار دربی های دی ماه

شاید طرفداران فوتبال دربی های دی ماه را بیشتر با دعوا و جدل های آن به یاد داشته باشند. آبی ها نسبت به سرخ ها، در تاریخ دربی های دی ماه رستگارتر بوده اند و دوبار طعم کسب سه امتیاز را چشیده اند و در سایر دیدارها نتیجه ای بهتر از تساوی برای دو تیم حاصل نشده است.

حالا باید دید ضیافت ۹۴ ام نیز همانند اغلب دربی های دی ماه به تقسیم امتیازات می انجامد یا سرنوشت دیگری در انتظار سرخابی ها خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =