یک بام‌ و دو هوای وزیر جوان در تخصیص اینترنت رایگان به دانشجویان

با گذشت ۲ ترم از آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها و با هماهنگی وزارتخانه‌های ارتباطات و علوم، سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌های دولتی رایگان شده است؛ اما با وجود وعده‌های چندباره وزیرِ جوان ارتباطات، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همچنان از اینترنت رایگان برای آموزش از راه دور محرومند.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمید انصاری: کم کم به پایانِ دومین ترم کرونایی دانشگاه‌ها نزدیک می‌شویم و با این حساب، ۲ ترمی هست که دانشجویان برای فراگیری علم با آموزش‌های مجازی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تقریبا یکسالی می‌شود که آموزش‌های حضوری و رودررو میان استاد و دانشجو، جای خودش را به آموزش از راه دور داده است و دانشجوهای سراسر کشور بدون اینکه سر کلاس درس حضور فیزیکی داشته باشند از آموزش‌های اساتید بهره‌مند می‌شوند.

آموزش از راه دور، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه اکثر دانشجوها شده است؛ اما این وسط برخی دانشجوها دلِ خوشی از آموزش‌های مجازی ندارند؛ قطعی اینترنت وسط تدریس استاد و هزینه بالای بسته‌های اینترنت از دلایل نارضایتی دانشجوها است.

از طرفی برخی از دانشجوهای مناطق محروم و عشایری که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند؛ از فراگیری آموزش در فضای مجازی محروم ماندند البته با تلاشِ اپراتورهای تلفن همراه در یکسال اخیر اینترنت پرسرعت به بسیاری از مناطق محروم کشور رسیده و با هماهنگی میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌های دولتی رایگان شده است.

اما قصه اینترنت و آموزش مجازی دانشجوها سر دراز دارد و دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی که گویا فرزند ناتَنی آموزش عالی هستند و همیشه از امتیازات پژوهشی و رفاهی دولت محروم بودند؛ بعد از پیدایش کرونا هم فهمیدند که وزارت ارتباطات هم نگاه تبعیض آمیزی به این دانشجوها دارد، چرا که با گذشت یکسال از اجباری شدنِ آموزش های مجازی در دانشگاه‌ها به درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان با هزینه اینترنت شخصی سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

در این گزارش قصد داریم به برخی اتفاقات و پیگیری‌های دانشگاه آزاد اسلامی و وعده های وزارت ارتباطات برای تخصیص اینترنت رایگان به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بپردازیم.

۲۳ مهرماه، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در یک برنامه لایو اینستاگرامی از تبعیض میان دانشجویان دولتی و آزاد در تخصیص اینترنت رایگان گلایه کرد.

به گفته طهرانچی، با وجود تحمیل شدن محدودیت‌های کرونایی از سوی ستاد ملی کرونا و استفاده بیش از ۱ میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش‌های مجازی همچنان اینترنت رایگان برای این داشجوها فعال نشده است و دانشجوهای آزاد مجبورند برای استفاده از آموزش هزینه های گزافی را بپردازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این گفتگوی زنده تشریح کرد: IP سامانه‌های آموزشی واحدهای سراسر کشور را در اختیار وزارت ارتباطات قرار داده ایم اما برخی از افراد در داخل دولت مانع اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند.

یک هفته بعد از صحبت‌های طهرانچی یعنی در تاریخ ۳۰ مهرماه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: رئیس جمهور دستور داد که تمام سامانه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رایگان از طریق شبکه ملی اطلاعات در دسترس باشد، که این اتفاق از فردا عملیاتی می‌شود.

گویا حسن روحانی که در وعده‌های سرخَرمن سرآمد است و تصمیمات فردایی او لرزه بر اندام مردم ایران انداخته است؛ هم نتوانسته اینترنت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را رایگان کند و باید دید به گفته دکتر طهرانچی چه کسی در دولت مانع رایگان شدن اینترنتِ دانشجویان این دانشگاه‌ می‌شود؟

چند روز قبل از این مصاحبه وزیر ارتباطات، تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از ۱ میلیون دانشجوی این دانشگاه با وزیر ارتباطات جلسه ای را برگزار کرده بودند که در آن جلسه آذزی جهرمی با تأییدِ برحق بودن خواسته دانشجویان، قول مساعدت داده بود که پس از مطرح کردن این درخواست با ریاست جمهوری از دستور روحانی مبنی بر رایگان شدن تمام سامانه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

اما قضیه تخصیص اینترنت به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به اینجا ختم نمی‌شود و در اولین روز زمستان سال جاری، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه افتتاح سرای نوآوری واحد تهران غرب به خبرنگار ایسکانیوز گفت: تمامی سامانه‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون اعلام کرده، رایگان شده است اما شکایت های متعددی از دانشجویان به دست ما رسیده که اپراتورها تخلف کردند و برخی سامانه های آموزشی این دانشگاه رایگان نشده است!

جهرمی در ادامه گفت: از ماه جدید سامانه‌ای به دانشجویان اعلام می کنیم تا در آن ثبت نام کنند و ماهانه به اندازه حجم مصرف، اینترنت در اختیارشان قرار داده شود.

این صحبت های وزیر ارتباطات در حالی بود که طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار ایسکانیوز، تاکنون هیچ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی از اینترنت و سامانه آموزشی رایگان استفاده نکرده و با نزدیک شدن به روزهای پایانی ترم، هنوز هم خبری از سامانه‌ای که وزیر جوان ارتباطات از آن سخن گفته بود، نیست.

محمد جواد آذری جهرمی که به تصمیمات خلق الساعه و شوآف‌های تبلیغاتی معروف است و به گفته برخی، سودای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در سر دارد و این روزها با کودکان محروم سیستان و بلوچستان عکس یادگاری می‌گیرد؛ هنوز هم به وعده چندباره خود عمل نکرده و بیش از ۱ میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط مجازی شدن دانشگاه ها، از اینترنت رایگان محرومند.

باید دید، وعده جوانترین وزیر کابینه که خود نیز زاده بعد از انقلاب است و دغدغه دانشجوها را بهتر درک‌ می‌کند چه زمانی محقق می‌شود تا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مجبور به استفاده از آموزش مجازی شده‌اند نیز بتوانند طعم شیرین عدالت در آموزش را بچشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =