اجرای طرح حمایتی روانشناختی «هم قدم» برای دانشجویان علوم پزشکی

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت از اجرای طرح «هم‌قدم» به عنوان طرح «حمایتی روانشناختی» خبر داد و گفت: در این طرح با دانشجویان تماس گرفته و حال آنها پرسیده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، فرهاد طارمیان در تشریح طرح «هم‌قدم» گفت: اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویی وزارت بهداشت، رسیدگی به وضعیت سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی را به عنوان رسالت خود دنبال می‌کند و در این مسیر علاوه بر اقدامات قبلی، در اقدامی بزرگ و ملی، طرحی را تحت عنوان «هم‌قدم» در دست اجرا دارد که از ابتدای دی ماه جاری کار خود را آغاز کرده است.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی طرح «هم‌قدم» این است که ذهن دانشجو به این سو گرایش پیدا کند که «من تنها نیستم» و همقدمی در کنار من وجود دارد که در شرایط بحرانی می‌توانم با او تماس و ارتباط بگیرم.

وی افزود: اجرای این طرح به صورت مصاحبه و گفت‌وگوی تلفنی است و تلاش دارد به دور از فضای مجازی گسترده امروز یا استفاده از پرسش نامه‌های آنلاین کار خود را صرفاً از طریق یک تماس تلفنی زنده و در قالب یک گفت‌وگوی صمیمی پیش ببرد؛ تا دانشجویان را از فضای تنهایی و انزوای ایجاد شده در اثر شرایط محدودیت‌های ارتباطی ناشی از کرونا تا حد امکان دور نگاه دارد.

طارمیان اضافه کرد: در این طرح تاکید بر مشاوره یا مصاحبه و گفت‌وگوی تلفنی و نه مجازی است. در واقع هدف ما این نیست که بدانیم چند درصد از دانشجویان دچار چه مشکلاتی هستند، زیرا این را به خوبی می‌دانیم مشکلات روانشناختی وجود دارد و همیشه نیز وجود داشته است. «هم‌قدم» بودن این طرح از این جهت است که دانشجو بداند تنها نیست و ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویی گام به گام با آنان در حرکت هستند و در صورت نیاز می‌توانند از خدمات این ادارات استفاده کنند.

وی گفت: حفظ ارتباط برای ما بسیار مهم است. دانشجویانی که وارد دوره بالینی و کارآموزی می‌شوند و همینطور همکاران ما در ادارات مشاوره و سلامت روان، گاه فراموش می‌کنند که این خدمات باید در تمام طول دوران تحصیل دانشجویان ادامه داشته باشد و اجازه ندهیم که با دور شدن دانشجو از فضای دانشگاه و خوابگاه و حضور در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، این فاصله بیشتر و بیشتر شود.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: نیمی از جمعیت دانشجویی ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی هستند و ما تلاش داریم تا ارائه خدمات خود را از سال‌های ابتدایی تحصیلی دانشجویان به سمت تمامی سال‌های تحصیلی دانشجویان توسعه دهیم. بر همین این اساس طرح «هم‌قدم» به صورت کشوری و برای همه دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی حتی دوران دستیاری در حال انجام است تا به این مهم کمک کند.

وی افزود: کارشناسان ادارات مشاوره و سلات روان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اگر چه در همه خوابگاه‌ها و فضای ستادی و دانشگاه حضور دارند اما در فضای درمانی و در مراکز بیمارستانی حضور ندارند و این موجب می‌شود ما نگران این دست از دانشجویان باشیم و تلاش کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا در صورت بروز مشکل به شکلی با ادارات در ارتباط بگیرند.

طارمیان گفت: در اجرای طرح «هم‌قدم» همه روزه کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال برقراری تماس مستقیم با دانشجویان هستند. تعداد این کارشناسان در دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۴۵۰ نفر متشکل از نیروهای روانشناس، مشاور و مددکار اجتماعی است که مهارت‌های ارتباطی خوبی را در اختیار دارند. این مصاحبه تلفنی تلاش دارد تا به دانشجو این نکته را برساند که ما در کنار شما، همقدم با شما و همراه با شما هستیم.

وی افزود: این طرح نوعی حمایت روانشناختی است و هر چند کارشناسان ما در ادارات از توانایی کافی برای انجام این کار برخوردار هستند، با این حال دستورالعمل کاملاً مدون و تنظیم شده‌ای در اختیار آنها قرار  داده شده است که گام به گام هدف از این تماس را بیان کرده است. در این طرح اگر به هر دلیلی از سوی دانشجو به تماس اول پاسخ داده نشود، تماس‌های بعدی انجام خواهد گرفت تا در نهایت بتوان در خصوص وضعیت روانشناختی و نیازهای احتمالی دانشجو سؤالات مورد نظر مطرح شود.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت افزود: اگر پاسخ به برخی از این سؤالات مثبت شود و کارشناس تشخیص دهد که دانشجوی نیاز به مشاوره بیشتر دارد، از وی دعوت به عمل خواهد آمد تا در سیستم مشاوره تلفنی و آنلاین قرار بگیرد. البته این درخواست بدون اجبار است و دانشجو در صورت تمایل می‌تواند از این خدمات استفاده کند. این گفت‌گوی تلفنی برای هر دانشجو بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان خواهد برد و در مواردی که دانشجو دارای نشانه‌هایی از افسردگی و اضطراب باشد ممکن است طولانی‌تر شود.

وی تاکید کرد: دانشجویان این اطمینان را داشته باشند که  یادداشت‌هایی که توسط کارشناسان درباره مشکلات آن‌ها نوشته می‌شود فقط و فقط به صورت محرمانه در این مراکز نگهداری می‌شوند و آنها نباید در این باره  نگرانی داشته باشند.

طارمیان اضافه کرد: این طرح با توجه به گستردگی که دارد ممکن است در بعضی دانشگاه‌های بزرگ تا یک ماه دیگر به طول انجامد. خوشبختانه تا کنون گزارشات، حاکی از این است که استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان نسبت به این طرح  صورت گرفته است.

وی یادآور شد: گزارش‌های ما از ادارات نشان می‌دهد پس از برقراری ارتباط  تلفنی، دانشجویان دو واکنش داشتند. در ابتدا از برقراری این ارتباط حس تعجب داشته‌اند. در واقع همان طوری که گفته شد این طرح در وهله اول به دنبال ارتباط و تعامل انسانی است، و موضوع غربالگری سلامت روان اولویت دوم است.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت اضافه کرد: بر این اساس ما در ابتدای برقرار شدن تماس، جویای حال دانشجو می شویم. در ادامه دانشجویان دچار حس خوشحالی و رضایت شده‌اند و در موارد بسیاری والدین دانشجویان نیز از این اتفاق ابراز خرسندی کردند و از این اقدام احساس رضایت داشتند.  

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهایی که قبل از اجرای طرح وجود داشت، می‌دانستیم که تعدادی از دانشجویان نیازمند کمک هستند و با این حرکت پل ارتباطی لازم برقرار شده است. در حقیقت ما منتظر نشدیم که دانشجو با ما ارتباط برقرار کند کما این که دانشجویان نیز گاه فراموش می‌کنند که ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه تا چه اندازه می‌تواند در حفظ سلامت روان و مشکلات تحصیلی احتمالی آن‌ها موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =