توزیع تخم‌مرغ با قیمت مصوب از امروز در تهران آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: طبق ابلاغیه دیروز وزیر جهاد کشاورزی، از امروز توزیع تخم‌مرغ در سطح شهر تهران باقیمت مصوب انجام می‌شود تا به‌راحتی در دسترس باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با وظایف شرکت پشتیبانی امور دام اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام یک شرکت دولتی است که وظیفه خدمات‌دهی در حوزه تأمین نهاده‌های دام و طیور را دارد.

وی افزود: بر طبق اساس‌نامه، این شرکت موظف است نهاده‌های مورد نیاز کشور را بر اساس تکالیف محول شده تأمین و توزیع کند.

طلایی ادامه داد: شرکت در سال‌های گذشته، موظف به خرید نهاده از واردکنندگان این کالا بود اما از سه سال گذشته، به‌عنوان یک شرکت دولتی واردکننده نهاده دامی وارد بازارهای جهانی شد و مستقیماً نهاده را از شرکت‌های خارجی بزرگ خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با تأمین ذخایر استراتژیک کشور خاطرنشان کرد: طبق تکالیف محول شده از طرف شورای امنیت ملی به این شرکت، در حوزه نهاده دام و طیور، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت، یک‌میلیون تن کنجاله سویا و ۷۰۰ هزار تن جو باید وارد و به‌عنوان ذخایر استراتژیک ذخیره‌سازی شود.

وی افزود: ما موظف هستیم از ذخایر استراتژیک در طول سال و تنها در شرایط بحرانی کشور، توزیع انجام دهیم که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، سهم ما در بازار حدود ۲۰ درصد است.

طلایی با اشاره به اتفاقاتی که در سال ۹۹، در حوزه تأمین ارز رخ داد، عنوان کرد: در ۴ ماه ابتدای سال روند توزیع ارز به نحوی بود که واردکنندگان نتوانستند نهاده را به میزان مورد نیاز وارد کشور کنند و به همین جهت ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام نقطه مثبتی در وزارت جهاد کشاورزی بود که به تولید گوشت، شیر و طیور کشور کمک کرد.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹۵۰ هزار تن کنجاله سویا، ۸۲۳ هزار تن ذرت و ۵۵۰ هزار تن جو را در دستور کار توزیع داشتیم؛ در یک ماه گذشته نیز به خاطر کمبود واردات جو، وزیر جهاد کشاورزی مجوز توزیع ۲۰۰ هزار تن جو را به این شرکت ابلاغ کرد که در دستور کار قرار گرفت.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، علاوه بر ذخایر، حدود یک‌میلیون تن ذرت، حدود ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۳۰۰ هزار تن جو خریداری، در حال حمل، در اسکله، در مسیر و در مبادی داریم.

تا پایان سال، مشکلی در تأمین نهاده دامی نداریم

طلایی با اشاره به عدم کمبود نهاده‌های دامی تا پایان سال گفت: با تلاش‌های انجام‌شده و حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی از این شرکت تا پایان سال نگرانی در بحث نهاده‌های دام، طیور و آبزیان نخواهیم داشت و به دنبال این هستیم که میزان نیاز ذخایر برای ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ را پیش از شروع سال جدید تأمین کنیم.

وی افزود: خرید ۴ ماهه سال آینده انجام‌شده و اگر ارز آن تأمین شود، پیش از شروع سال جدید، نهاده‌ها را در انبارها ذخیره خواهیم کرد تا در اوایل سال ۱۴۰۰ مشکلی در تأمین نهاده‌ها نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به رفع مشکل کمبود کنجاله سویا در کشور اذعان کرد: از مهرماه در زمینهٔ گاو شیری، مرغ تخم‌گذار و مرغ گوشتی ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را تأمین کرده‌ایم و تا پایان سال هیچ مشکلی را در تأمین کنجاله سویا نداریم.

تأمین نیاز بازار با ذخایر پشتیبانی امور دام

طلایی در رابطه با خرید گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ از تولیدکنندگان به‌منظور تأمین ذخایر استراتژیک کشور عنوان کرد: تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام، تأمین ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۷۰ هزار تن گوشت سفید است که ما بیش از ۷۰ هزار تن گوشت سفید تأمین کرده‌ایم و در شرایط بحرانی مانند دو ماه گذشته از این ذخیره، حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن مرغ توزیع کرده‌ایم و در حال حاضر هم به بخش‌هایی مانند سازمان زندان‌ها، بیمارستان‌ها و مجموعه نیروی انتظامی که جز تکالیف شرکت محسوب می‌شود، مرغ توزیع می‌کنیم و ذخایر ما بیش از ۲۰ هزار تن است.

وی افزود: بر اساس پیشنهاد شرکت پشتیبانی امور دام، نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول رئیس‌جمهور و تکلیف تنظیم بازار به این شرکت، ما برای افزایش جوجه ریزی با تولیدکنندگان قرارداد بستیم که باعث افزایش جوجه ریزی و به تبع آن افزایش مرغ در بازار شده و همچنین ذخایر شرکت از محل تولید داخل تأمین شد.

تولید گوشت قرمز به‌شرط تأمین نهاده

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با تأمین گوشت قرمز توسط این شرکت گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در سال‌های گذشته وظیفه واردات گوشت قرمز را بر عهده داشت اما سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که تا حد ممکن از واردات جلوگیری کرده و از ظرفیت‌های تولید داخل استفاده شود.

وی افزود: ما قرارداد تولید و تأمین حدود ۲۰ هزار تن گوشت قرمز را با تولیدکنندگان داخلی بسته‌ایم و قول تأمین نهاده مورد نیاز این واحدهای تولیدی را داده‌ایم.

طلایی با اشاره به مشکلات به وجود آمده به دلیل عدم قیمت‌گذاری به‌موقع گوشت بیان کرد: اگر قیمت تمام‌شده دام در دامداری‌ها به ما ابلاغ شود، می‌توانیم به تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور به گوشت قرمز از محل تولید داخل امیدوار باشیم، کما اینکه در ۵ ماه گذشته حدود ۵ هزار تن از محل تولید داخل، گوشت قرمز تأمین‌شده است.

توزیع تخم‌مرغ تا رسیدن به قیمت مصوب تنظیم بازار

وی با اشاره به توزیع تخم‌مرغ در کشور گفت: در آبان ماه افزایش قیمتی را در زمینهٔ تخم‌مرغ شاهد بودیم که به دستور وزیر جهاد کشاورزی، توزیع گسترده آن را در تمام شهرها انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ادامه داد: از ۲۰ روز گذشته هم بر اساس وظیفه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی برای ما تعیین کرد، محلی را در حکیمیه تهران‌پارس تهیه‌کرده و تخم‌مرغ را در آنجا توزیع می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در سازمان میادین و فروشگاه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما معرفی می‌کند، تخم‌مرغ را باقیمت مصوب توزیع می‌کنیم.

طلایی تأکید کرد: طبق ابلاغ روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی، از امروز توزیع تخم‌مرغ در سطح شهر تهران باقیمت مصوب انجام می‌شود تا به‌راحتی در دسترس باشد.

وی بابیان این‌که با توجه به توزیع تخم‌مرغ انتظار کاهش قیمت آن را داشتیم، ادامه داد: از آنجایی‌که قیمت‌گذاری در زمینهٔ تخم‌مرغ بسته‌بندی صورت نگرفته بود، تخم‌مرغ با قیمت‌های کاذب در مراکز خرید به فروش می‌رسید که با تکلیفی که داریم از امروز به‌صورت گسترده و به‌صورت مستقیم توزیع را انجام می‌دهیم و این توزیع تا رسیدن قیمت تخم‌مرغ به قیمت مصوب ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با قیمت مصوب تنظیم بازار برای تخم‌مرغ عنوان کرد: قیمت مصوب در حال حاضر ۱۴ هزار تومان درب مرغداری است که با هزینه حمل توسط پشتیبانی باقیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان به میادین سطح شهر عرضه می‌شود؛ همچنین هر کیلو تخم‌مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان توسط خرده‌فروشی‌ها توزیع خواهد شد و قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ در میادین هم حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان و قیمت در مراکز خرید تا ۳۳ هزار تومان خواهد بود.

عدم افزایش قیمت در بازار شب عید

طلایی، یکی از مشکلات شرکت پشتیبانی امور دام را تأمین ارز دانست و تصریح کرد: این شرکت به‌عنوان یک پشتیبان برای تولیدکنندگان و ضریب اطمینان برای دولت بوده و باید ارز مورد نیاز آن به‌موقع تأمین شود تا بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از تولیدکنندگان درخواست کرد: با توجه به تأمین شدن نهاده و عدم مشکل در این زمینه، تولیدات خود را باقیمت مصوب به بازار عرضه کنند تا بتوانیم دست دلالان را از بازار کوتاه کنیم.

وی تأکید کرد: برای ما بسیار حائز اهمیت است که در شب عید افزایش قیمتی را در محصولات کشاورزی و دامی نداشته باشیم و تمام تلاش خود را برای تنظیم بازار شب عید خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =