سیاست بایدن در قبال ایران و تقویت ائتلاف با اروپا/«میراث شوم ترامپ»

با روی کارآمدن بایدن در کاخ سفید از ابتدای بهمن ماه شاهد نزدیکی مجدد اروپا به آمریکا خواهیم بود که یکی از دستورکارهای مشترک آنها نیز مقابله با ایران جهت تداوم سیاست فشارحداکثری در قالبی هوشمندانه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، اینکه سیاست جو بایدن رئیس جمهورمتخب آمریکا در قبال ایران چگونه خواهد بود و البته رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به کشورهای مختلف جهان و بازیگران بین المللی چطور می تواند باشد و اینکه چه تاثیراتی را بر سیاست و اقتصاد جهانی خواهد گذاشت، از جمله موضوعات مهمی است که در ماه های اخیر و پس از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا در محافل سیاسی و رسانه ای بسیار مورد نقد و تحلیل قرارگرفته است.

آنطور که از رویه قابل پیش بینی دولت بایدن بر می آید، آنها در تداوم سیاست ترامپ در قبال ایران که همان استفاده از کارزار فشارحداکثری است ثابت قدم خواهند ماند اما تفاوت هایی را در اجرای آن دارند. 

آقای بایدن هشت سال به عنوان معاون اول رئیس جمهوردموکرات پیشین آمریکا یعنی اوباما بوده و باتوجه به نزدیکی فکری میان این دو نفر و حمایت های صورت گرفته از سوی اوباما از بایدن در دوره مبارزات انتخابات اخیر، می توان به وضوح این تحلیل را بیان کرد که بایدن هم ادامه دهنده مسیری است که اوباما در در کلان سیاست های خود در قبال ایران و دیگر بازیگران بین المللی داشته است.

استفاده بایدن از ظرفیت ایجاد شده در کارزار فشارحداکثری علیه ایران

بر اساس تحلیل فوق و البته اظهارات شخص بایدن و تیمی که وی به عنوان دولت آینده آمریکا معرفی کرده است می توان اینطور برداشت کرد که دولت بایدن نسبت به ایران قصد آن دارد که از ظرفیت ایجاد شده در پی فشارهای شدیدی که دولت ترامپ به ایران وارد کرده است استفاده کند. 

تیم بایدن به خوبی این نکته را می داند که اقتصاد ایران در چهارسال گذشته به دلیل فشارهای گسترده و زیادی که برآن تحمیل شده، ضعیفترین حالت ممکن خود را پیدا کرده و آسیب پذیری بالاتری نسبت به سال های گذشته پیدا کرده است.

بنابراین آنها می خواهند از این شرایط ایجاد شده به نفع خود استفاده کرده تا به زعم کاخ سفیدنشینان ایران را تحت کنترل درآورند و سیاست های منطقه ای ایران را محدود کنند، امری که ترامپ با همه قلدری و اجرای سیاست های فشارحداکثری خود هم نتوانست موفق شود.

میراث شوم ترامپ و هزینه تراشی بی پایان

میراث شومی که از دوران ترامپ برای کشورهای جهان بجای مانده، افزایش تنش ها، بی قانونی ها و البته رشد و توسعه افراط گرایی و تندروی بوده است.

ترامپ نه تنها برای دولت ها و ملت های جهان زیان بار و هزینه دار بوده، بلکه برای مردم و مسئولین آمریکا هم هزینه تراشی های زیادی داشته و دارد، در واقع وی نشان داده که همچنان در واپسین روزهایی که در کاخ سفید مستقر هست هم خارج از عُرف و قواعد بین المللی عمل می کند و قصد ندارد که رویه با ثباتی را داشته باشد.

تقویت ائتلاف های بین المللی در دوره بایدن

یکی دیگر از تفاوت های میان بایدن و ترامپ، ائتلاف سازی های بین المللی است که در دوره ترامپ به پایین ترین و ضعیف ترین حالت خود رسید و در دو جلسه شورای امنیت سازمان ملل شاهد بودیم که اروپایی ها به عنوان متحدین سنتی آمریکا، از خواست ترامپ مبنی بر صدور قطعنامه علیه ایران خودداری کردند که امری بی نظیر بود.

اما این نقیصه در سیاست خارجی آمریکا در دوران بایدن به احتمال قوی جبران خواهد شد و اروپا باردیگر به آمریکا گرایش پیدا می کند و در سیاست فشار بر ایران با رویکرد کاخ سفید همراهی خواهد داشت و این می تواند تهدیدی برای ما به حساب آید که هوشمندی بیشتری را ازسوی مسئولین سیاست خارجی می طلبد.

باوجود همه تفاوت هایی که میان شیوه و مسیرهای حرکتی ترامپ و بایدن وجود دارد اما آنها در قبال ایران سیاست کلان واحدی را دنبال می کنند که اسلاف آنها در چهاردهه ای که از عمر انقلاب اسلامی ایران می گذرد پیگیری و اجرا کرده اند، چرا که تضاد و خصومت سیاست مداران آمریکا با ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

لغو تحریم های ایران و جبران خسرات های وارد شده، شرط بازگشت آمریکا به برجام

در موضوع برجام هم سیاست آقای بایدن متفاوت با ترامپ است، دولت جدید آمریکا خواهان بازگشت به برجام است اما با شرایطی که مطرح کرده است، از جمله آنکه خواهان مذاکره با ایران در موضوعات و محورهای غیر هسته ای در حوزه های منطقه ای، موشکی و حقوق بشری هستند. 

طرف آمریکایی می خواهد به مذاکره با ایران روی آورد و احتمالا سیگنال های مثبتی را در موضوع برنامه هسته ای ایران ارسال کند و از تحریم های آن حوزه بکاهد، اما فشارها بر ایران را در حوزه های دیگر افزایش می دهد که یکی از محتمل ترین آن حوزه ها، تحریم ها علیه ایران در قالب نقض حقوق بشر است.

اما از سوی دیگر، آنطور که رهبری انقلاب اخیرا فرمودند ابتدا طرف آمریکایی باید تحریم های ایران را لغو کنند و سپس با جبران خسارت های وارده به ایران از زمان خروج یکجانبه از برجام می توانند باردیگر به میز مذاکره با ایران در موضوع صرفا هسته ای و در قالب گروه ۱+۵ بازگردند.

تحربه تلخ برجام درس عبرتی برای آینده باشد

امیدواریم که تجربه تلخ سال های گذشته در قالب مذاکرات برجام و پس از آن خروج یکجانبه آمریکا و عدم اجرای تعهدات یازده گانه طرف اروپایی برای برخی مسئولین داخلی و کسانی که هنوزهم دل بسته به غرب و مذاکره با آنها هستند، دس عبرتی بوده باشد که نمی توان به آمریکا و اروپا اعتماد داشت.

این موضوع باید بیش از پیش به باوری ملی تبدیل شود که راهکار خروج از مشکلات فعلی کشور نه از طریق سیاست خارجی و مذاکره با آمریکا که از راه تقویت بنیه های اقتصادی کشور، کاهش وابستگی به نفت و درآمد حاصله از آن و البته توسعه تعاملات تجاری با کشورهای همسایه است. 

در پایان آنکه، برای ایران تفاوتی نمی کند که بایدن یا ترامپ چرا که هر دو جریان حاکم بر ساختار سیاسی آمریکا با نظام ما سرناسازگاری و دشمنی دارند، اما تقاوت در شیوه های اجرای این دشمنی از سوی آنهاست که در مطالب بالا هم به آن اشاره شد و البته نحوه تقابل ایران با آنها هم متفاوت بوده و خواهد بود و در سیاستی کلان ما راهبرد مقاومت حداکثری فعالانه را پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر: 1087256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =