۸ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا شد

هشت قرارداد از مجموعه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پیمانکار ایرانی امضا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت نفت، این اسناد همکاری که امروز (دوشنبه، ۲۲ دی‌ماه) با حضور وزیر نفت امضا شد، شامل هفت بسته قراردادی میدان‌های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و ۴، گلخاری، بی‌بی‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و بسته قراردادی میدان رشادت شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس است.

قراردادهای بسته‌های گلخاری، گچساران ۳ و ۴، بینک، بی‌بی‌حکیمه، سولابدر و لالی بنگستان با شرکت‌های داخلی منعقد شد.

طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در گستره فعالیت سه شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده جغرافیایی هفت استان کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس و هرمزگان تعریف شده و شامل ۳۳ پروژه (۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل) است که نخستین قرارداد آن، مهرماه سال ۹۷ برای پروژه سیری (میدان‌های سیوند و اسفند) شرکت نفت فلات قاره ایران امضا شد.

چندی بعد در بهمن‌ماه سال ۹۷، ۹ قرارداد دیگر این طرح مشتمل بر ۶ بسته کاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (پروژه‌های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری، نرگسی، منصوری آسماری و رامشیر) و سه بسته کاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (پروژه‌های دانان، سعادت‌آباد و نفت‌شهر) به امضا رسید.

در ادامه این روند، مردادماه امسال نیز ۱۳ قرارداد مشتمل بر ۱۱ قرارداد به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (رامین، منصورآباد، مارون ۲ و ۵، زیلایی، اهواز ۱ و ۴، مارون ۱ و ۴، سیاهمکان، مارون ۳، مارون ۶، چیلینگر و گرنگان و بالارود) و دو قرارداد (میدان‌های فروزان و رسالت) به کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره ایران با پیمانکاران ایرانی امضا شد.

امروز نیز با امضای هفت قرارداد دیگر به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (میدان‌های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و۴، گلخاری، بی‌بی‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵) و امضای آخرین بسته قراردادی شرکت نفت فلات قاره ایران (میدان رشادت)، تعداد بسته‌های قراردادی تعیین‌تکلیف‌شده طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت شرکت ملی نفت ایران به ۳۱ بسته رسید.

همگام با برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت، هدف اصلی از تدوین و اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، حفظ جریان کار و اشتغال در میان پیمانکاران و سازندگان ایرانی صنعت نفت است و به این منظور، ضمن بهره‌مندی صرف از توان پیمانکاران ایرانی، فهرستی از کالاهای پرمصرف طرح که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد تهیه و در قراردادهای مربوطه گنجانده شده است و پیمانکاران صرفاً ملزم به تأمین اقلام این فهرست از محل تولیدهای داخلی هستند. پیش‌بینی می‌شود در پایان اجرای همه بسته‌های کاری این طرح، سهم ساخت داخل بالغ بر ۸۰ درصد باشد.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت معادل ۶.۲ میلیارد دلار است که با حساب هزینه‌های تأمین مالی و ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۷.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =