ذرات آلودگی هوا تا مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند/ خطر جدی جهش ژنتیک و سرطان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، باتوجه به آلودگی هوای این روزها و آسیب‌های ناشی از آن، توصیه‌هایی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ با تشدید آلودگی هوا و شکل‌گیری پدیده وارونگی، خطرات بیشتری بیماران کرونایی، ریوی و تنفسی را دربرمی‌گیرد. با وجود این شرایط، توصیه‌هایی از سوی پزشکان حاذق، می‌تواند یاری‌رسان باشد.

علیرضا خوشدل، ‏در گفت‌وگو ‏با ایسکانیوز؛ ضمن بیان اینکه راه‌های هوایی و بافت ریوی بیماران کرونایی، مستعد به التهاب‌های خطرناک است و نارسایی ریوی حاد دارند گفت: میزان آلودگی هوا به غلظت آلاینده‌های آن یعنی ذرات معلق یا مواد آسیب‌رسان شیمیایی بستگی دارد که این روزها افزایش یافته و اگر بیماران در این شرایط قرار بگیرند، مشکل‌شان تشدید می‌شود و باید به بیمارستان منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای سرد زمستان که جابه‌جایی هوا کمتر است، پدیده وارونگی رخ می‌دهد و گازهای سمی، در فضای شهر حبس می‌شوند، اظهار کرد: این اتفاق و آلودگی ناشی از آن، می‌تواند برای گروه‌های مختلف مضر باشد و برای بیمارانی که سابقه بیماری ریوی، قلبی، کلیوی و کبدی مزمن دارند، به شدت خطرناک است و تنفس را برای آن‌ها سخت می‌کند.

در منزل بمانید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، با این توصیه که مردم به‌ویژه بیماران، بیشتر در منزل بمانند و خارج نشوند، خاطرنشان کرد: در همین روزها شاهدیم که آمار مراجعه به بیمارستان افزایش پیدا کرده، با این حال، ماندن در خانه و قرنطینه به خاطر شرایط هوا، راه حل بلندمدتی نمی‌تواند باشد و باید بالاخره برای آلودگی هوا چاره‌ای اندیشیده شود.

خوشدل همچنین افزود: از آن‌جا که در ایام کرونا هستیم و شهروندان با ماسک رفت‌وآمد می‌کنند، یک مقداری اثر آلاینده‌ها کمتر می‌شود، اما بازهم کسانی که با بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌‎های انسدادی مزمن ریه(CO3) مواجه هستند، ظرفیت‌های تنفسی کاملی ندارند و درست است که با ماسک، کمی از آلودگی هوا جلوگیری می‌شود؛ ولی میزان ورود هوا به دستگاه‌های تنفسی نیز کم می‌شود که برای این بیماران مضر است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های آلودگی هوا به مردم عادی نیز منتقل می‌شود، تاکید کرد: این نوع هوا، حاوی ترکیبات گوگرد و مواد شیمیایی است که می‌تواند تا مدت‌ها درون بدن بماند، فرد نیز متوجه نشود و بعدا اثر خود را بگذارد، حتی می‌تواند باعث جهش‌های ژنتیکی و سرطان هم بشود.
 

توصیه‌هایی برای در خانه ماندن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، استفاده از بخور در منزل را که ذرات معلق در هوا را کمتر می‌کند، شیوه مناسبی در شرایط آلودگی هوا دانست و گفت: همچنین بعضی دستگاه‌های تصفیه هوا نیز، ذرات معلق را یونیزه می‌کند و موجب ته‌نشین شدنشان می‌شود، گازهای منتشر شده را هم سنگین کرده و باعث می‌شود انتشارشان کاهش یابد؛ چون اگر حجم این ذرات بیشتر و بزرگتر باشد، امکان ورودشان به دستگاه تنفسی ضعیف است.

خوشدل توصیه‌های دیگری نیز برای بیماران مطرح کرد و ادامه داد: آن‌ها باید در خانه از میوه و سبزی تازه که دارای ویتامین‌های E و C است، استفاده کنند، چون اثر آنتی‌اکسیدان دارند و مانع رسیدن آسیب‌های شیمیایی به سلول‌ها می‌شوند. کسانی که بیماری زمینه‌ای تنفسی، قلبی، کلیوی و کبدی دارند، باید در شرایط خاصی، هرساله واکسن آنفولانزا و بعضی افراد هم باید واکسن پنومونی(ذات‌الریه) تزریق کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087295

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =