مشکلات پست برای نمایشگاه مجازی کتاب/ عمادی: مسائل درست بررسی نشده!

مدیر انتشارات ابراهیم هادی درباره جشنواره مجازی کتاب گفت: چیزی که اکنون می‌بینیم امیدوارم موفق باشد؛ اما خیلی به آن خوش‌بین نیستم.

محسن عبادی مدیر انتشارات ابراهیم هادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز ضمن اشاره به اینکه انتشارات خود، در نمایشگاه مجازی کتاب حضور ندارد، گفت: دلیل چنین اقدامی این است که هزینه‌های پستی دردی را دوا نکند. یعنی فردی یک کتاب ۹هزار تومانی را با تخفیف، کمتر از ۷ هزار تومان از ما خریداری می‌کند، بسته پستی که برای آن درست می‌کنیم هزینه‌ای بین ۳ تا ۴ هزار تومان دارد. همچنین هزینه‌های پیگیری اینکه کتاب به دست مخاطب برسد را هم باید در نظر گرفت که البته پول همین موارد را هم با تاخیر پرداخت می‌کنند.

*مشکلات پست برای نمایشگاه مجازی کتاب

وی در ادامه افزود: پست همینطور بسته‌های ما را با تاخیر می‌رساند، چطور این مجموعه می‌تواند در ایام شلوغ نمایشگاه مجازی کتاب حجم زیادی از مرسوله‌ها را به دست مخاطبان برساند؟ یقینا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد که مسائل در نمایشگاه مجازی کتاب به خوبی بررسی نشده است همچنین باید بگویم که مسئول اتحادیه ناشران هم به چنین مسئله‌ای رسیده بود، یعنی روال پستی مشکلاتی ایجاد کند.

مدیر انتشارات ابراهیم هادی درباره اینکه آیا نمایشگاه مجازی می‌تواند به صنعت نشر و مخاطبان کتاب کمک کند یا نه، گفت: می‌تواند کمک کند اما باید بسترهای آن فراهم شود و شرایط آن نیز به وجود بیاید. ولی آنطور که برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد مشخص شده انتشارات‌هایی که پرفروش بوده‌اند فروش خود را خواهند داشت و ناشران دیگر به حاشیه می‌روند.

عمادی در ادامه تصریح کرد: در نمایشگاه کرمان هم چنین مشکلی پیش آمد یعنی برخی از ناشران با اینکه بسترها فراهم بود حتی یک جلد نیز نفروختند. همینطور باید گفت خیلی‌ها دوست دارند از نزدیک کتاب را لمس کنند و بعد اقدام به تهیه آن کنند که این مورد از ویژگی‌های نمایشگاه فیزیکی کتاب است.

*بهتر بود صبر می‌کردند!

وی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: پیشنهادم این بود که مسئولان امر اجرای نمایشگاه را تا سال دیگر متوقف می‌کردند بلکه شرایط بهتر شود و آن وقت به صورت حضوری نمایشگاه کتاب را برگزار کنند. اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که نمایشگاه کتاب امسال برگزار شود. اعتقاد دارم باید بسترهای نمایشگاه مجازی کتاب فراهم شود. اما احساس می‌کنم که خیلی به این امر توجه نشده و در نتیجه بسترها هم خیلی فراهم نشده است. البته شاید هم موفق شوند و تجربه موفقی در برگزاری جشنواره مجازی کتاب به دست بیاورند.

مدیر انتشارات ابراهیم هادی ضمن تاکید دوباره بر اینکه اگر نمایشگاه کتاب، سال بعد با شرایط بهتری به صورت فیزیکی برگزار می‌شد بهتر بود، گفت: اکنون با توجه به شرایط پست و برنامه‌ای که برای فروش دارند فکر نمی‌کنم تجربه موفقی برای این دوره از نمایشگاه کتاب داشته باشیم. به طور مثال برای اینکه ۱۰۰ عدد کتاب بفرستیم باید چند نفر را مسئول این کار کنیم. همین الان بسته‌های پستی با مشکل به دست مخاطب می‌رسد. به طور یقین اگر حجم بسته‌های پستی زیاد شود کار به مشکل خواهد خورد.

*کمک ارشاد به ناشران در حاشیه

عمادی درباره نظر منتقدان مبنی بر اینکه وزارت ارشاد با وجود سایت نمایشگاه مجازی کتاب خود تبدیل به بزرگترین فروشنده کتاب شده است، گفت: به صراحت نمی‌توان نظر داد اما چنین نهادی نیز تلاش می‌کند تا به ناشران حرکتی داده شود. این را هم باید گفت که برخی ناشران بزرگ مشکلی ندارند و فروش خود طبق سال‌های قبل را دارند، برخی ناشران که در حاشیه قرار گرفته‌اند باید به آن‌ها کمک شود. احساس می‌کنم ارشاد می‌خواهد به این ناشران کمک کند.

وی درباره اینکه فرصتی برای نشان داده شدن ناشران کوچک فراهم نمی‌شود، گفت: همه این موارد به این بستگی دارد که چگونه برنامه‌ریزی کرده باشند، حتی کسی پیشنهاد کرده بود راهروی مجازی درست می‌شد و مخاطب به صورت مجازی در آن حرکت می‌کرد و ناشران هم در آن حضور داشتند. مخاطب داخل غرفه‌ها می‌رفت و کتاب‌ها را می‌دید که اگر اینگونه بود کار زیباتر می‌شد. امیدوارم موفق باشند و نمایشگاه خوبی باشد.

عمادی در انتها درباره برگزاری جشنواره مجازی کتاب گفت: چیزی که اکنون می‌بینیم امیدوارم موفق باشد اما خیلی به آن خوش‌بین نیستم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =