شهید و شهادت در همه ادیان جایگاه ویژه ای دارد

هفدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با تجلیل از خانواده شهیدان «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس بالانجی» از شهدای اقلیت های دینی ارومیه برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ هفدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با تجلیل از خانواده شهیدان «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس بالانجی» از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی شهرستان ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس، امروز ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و «محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان آذربایجان غربی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی طی سخنانی با اشاره به برگزاری چهارده جلسه پیاپی از طرح ملی سه شنبه‌های تکریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سه ماه اخیر نیز هر ماه یک جلسه در خدمت وزیر بودیم که این حضور نشان از اعتقاد وی نسبت به تکریم خانواده شهدا و تکریم انسانیت و اساس خوبی‌ها است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در طول این ۱۷ هفته تعداد ۱۴۱۵۱ خانواده شهید و ایثارگر در سراسر کشور ذیل طرح ملی سه شنبه‌های تکریم، مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی در ادامه گفت: مسیحیان از هموطنان خوب ما هستند و در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و دارند و همواره همپای هموطنان مسلمان و سایر اقوام و ادیان جان‌شان را نثار حفظ آرمان‌های نظام کردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه بحث شهید و شهادت در همه ادیان جایگاه ویژه ای دارد، گفت: وقتی به واژه یونانی شهید در کتاب مقدس نگاه می‌کردم، متوجه شدم که در زبان یونانی، شهید دقیقاً به معنای شاهد، حاضر و گواه است و این تعبیر در بسیاری از ادیان توحیدی وجود دارد که شهدا هستند و حضور دارند و گواهی می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه خبر از رونمایی کتاب مفصل «شهدای ادیان توحیدی در ایران اسلامی» در روز ۲۱ بهمن ماه و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی داد.

هر زمان که خطری ایرانی را تهدید می‌کند همه یک آئین و یک ملت می‌شویم

در بخش دیگری از آئین تجلیل از خانواده دو تن از شهدای مسیحی ارمنی و آشوری که به صورت همزمان در استان تهران و آذربایجان غربی (شهرستان ارومیه) برگزار می‌شد، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر خدایاری» طی سخنانی ضمن تبریک سال جدید میلادی به مسیحیان کشورمان به ویژه مسیحیان آشوری و ارامنه منطقه غرب کشور گفت: مسیحیان همواره در تمامی صحنه‌ها و عرصه‌ها از جمله در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پا به پای سایر هموطنان، به صیانت از ارزش‌هایمان پرداختند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی ادامه داد: ۴۰۰ تن از ارامنه و آشوریان پس از خدمت سربازی خود به جبهه‌ها رفتند و ۴۹ تن از آنها شهید شدند که از این میان ۱۱۰ جانباز و ۱۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی شده است، ضمن اینکه اولین شهید از جامعه مسیحیان در تاریخ پنجم مهر ماه ۵۹ تقدیم انقلاب اسلامی شد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه همه ما رأی می‌دهیم و در صحنه‌های مختلف حضور داریم، تصریح کرد: اما یکی از مقاطعی که همواره به ص ورت مشترک حضور داشته و دائم، دفاع از امنیت و مرز و بوم کشورمان است؛ بسیاری از علمای مسیحی و مسلمان در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و شاهدیم که فعالیت‌های مشترکی در دفاع از انقلاب اسلامی و مرز و بوم کشور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین خدایاری با بیان اینکه همه ما در حفظ یکپارچگی و تأمین امنیت احساس نقش می‌کنیم، افزود: ایرانی را اتحاد اقوام و ادیان به اینجا رسانده و از این پس نیز همین اتحاد اقوام، با شجاعتی که در گذشته و امروز و انشاالله آینده شاهد خواهیم بود، کشورمان را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: منافع مذهبی و ملی ما در نتیجه اتحاد ما صیانت می‌شود و هر زمان که خطری ایرانی را تهدید می‌کند همه یک آئین و یک ملت می‌شویم و این حقیقت را در این استان که پیروان چند دین توحیدی و اقوام ایرانی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، بیشتر لمس می‌کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: در دو سه ماه اخیر به ویژه در پی توهین به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام (ص) از سوی چند کشور غربی و اروپایی شاهد بودیم که بزرگان و علمای مسیحی اظهارنظرهای سازنده‌ای در مقام اتحاد و مسلمانان و انتقاد از این توهین بی‌شرمانه داشتند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود، با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در استان آذربایجان غربی و به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ۴۲ برنامه در مرکز و شهرستان استان آذربایجان غربی داشتیم و هیچ نقطه‌ای نبود که برنامه‌ای در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در آن برگزار نشده باشد.

همچنین در بخش دیگری از این آئین «داریاوش عزیزیان» طی سخنانی بیان اینکه مسیحیان ایران از بدو انقلاب اسلامی خود را دور از انقلاب ندانسته‌اند و در راهپیمایی‌ها در داخل و حمایت‌ها در بیرون از کشور همراه انقلاب بوده اند، گفت: مسیحیان در دفاع مقدس نیز شهدای زیادی تقدیم کرده اند. آمار شهدای مسیحی همان طور که در این نشست از سوی برخی از سخنرانان مطرح شد به نسبت جمعیتی بسیار خوب است البته منتی نیست و دفاع از کشور وظیفه دو قوم آشوری و ارامنه و مسیحیان کشورمان است.

کشیش کلیسای شرق آشور ادامه داد: حضرت مسیح در باب دفاع و شهادت و دوستی آیه زیبایی را می‌فرماید از جمله اینکه «محبتی بزرگ‌تر از این نیست که انسان جان خود را برای دوستانش فدا کند». شهدای ما جان خود را فدای امام وطن و مردم ایران کردند و به همین دلیل منزلت خاصی داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =