رتبه پانزدهم ایران در عرصه علمی جهان/ مدعیان حقوق بشر ترور شهید «فخری‌زاده» را محکوم نکردند

منصور غلامی گفت: ما در رتبه علمی در عرصه جهانی به‌طور متوالی رتبه شانزدهم را داشتیم و امسال نیز رتبه پانزدهم را به دست آوردیم و این توان علمی دانشمندان ما قابل مقایسه با سایر کشورها که امکانات فراوانی در اختیار دارند، نیست

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت دکتر «محسن فخری‌زاده» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان این‌که شهدا افضل مردم در دوره خود هستند و خداوند شهدا را انتخاب می‌کند، اظهار داشت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اخلاق در خیلی از عرصه‌ها برچیده شده است و ارزش انسانی زیر سوال رفته است.

وی افزود: اکنون زمان آگاهی و دانش است و مردم داناتر و هوشیارتر شده‌اند و گسترش اطلاعات دانش به سرعت اتفاق می‌افتد و کوچک‌ترین وقایع و حادثه‌ای به‌سرعت در همه مناطق کشور منتشر می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طومار بی‌عدالتی‌ها در جهان برچیده خواهد شد، تصریح کرد: بعد از شهادت دکتر «فخری‌زاده» گروهی از دانشمندان رشته فیزیک دانشگاه آمریکایی ترور این دانشمند ایرانی را محکوم کردند؛ لذا این موضوع نشان می‌دهد که نباید از این آگاهی‌ها ناامید شد؛ این درحالی است که در مقابل نیز کسانی که خود را مدعی حرکت به سمت سعادت بشری می‌دانند، در مقابل این ترور سکوت معناداری کردند و حتی حاضر نشدند یک ترور دولتی را محکوم کنند و این چیزی جز رسوا کردن مدعیان دروغین حقوق بشر و سعادت بشری نخواهد بود.

غلامی گفت: ما اکنون در کشور ۴۴ مرکز علم و فناوری داریم که زیر پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند و قرار است پارک‌های علم و فناوری جدیدی نیز فعال شود، این پارک‌های علم و فناوری تلاش می‌کنند نتیجه تحقیقات و به سطح عملی در جامعه منتقل کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: آثار فعالیت این مراکز علم و فناوری را در دوره کرونا و دوران تحریم دیدیم، اما لازم است که بیشتر از این‌ها تلاش کنند و نقش و جایگاه علمی در جامعه توسعه پیدا کند و در بحث صنایع هسته‌ای نیز بنا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی غیر از اهداف صلح‌آمیز، هدف دیگری نداریم که در این عرصه نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم و همین دشمنان ما را بغض‌آلود کرده است.

غلامی افزود: بحث انرژی در آینده‌ای نه‌چندان‌دور موضوع کلیدی برای دنیاست؛ بر همین اساس تلاش می‌کنند انرژی ما تمام شود و بعد از آن انرژی خود را چند برابر به ما تحمیل کنند که امیدواریم نتیجه زحمات دانشمندان هسته‌ای ما کاربری در زندگی و آسایش رفاه مردم باشد.

وی گفت:‌ ما به خاطر از دست دادن تک‌تک محققان و دانشمندان احساس خسران، ناراحتی و غم می‌کنیم، اما این را می‌دانیم که این‌ها کارهای ماندگاری انجام داده‌اند که باعث ارتقاء جایگاه علمی کشور شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در تربیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده، متخصص و کارشناس، توانستیم نیاز کشور را به‌طور کامل تامین کنیم، تصریح کرد: اکثر استادان، محققان، دانشمندان و چهره‌های تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف تحصیلکرده داخلی هستند و این چیزی غیر از دستاورد تلاش اساتید و محققان داخلی نیست.

وی افزود: ما در رتبه علمی در عرصه جهانی به‌طور متوالی رتبه شانزدهم را داشتیم و امسال نیز رتبه پانزدهم را به دست آوردیم و این توان علمی دانشمندان ما قابل مقایسه با سایر کشورها که امکانات فراوانی در اختیار دارند، نیست و این رتبه با تلاش و از خودگذشتگی دانشمندان ما به دست آمده است، ضمن این‌که در برخی از رشته‌ها جایگاه خیلی بهتری داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بحث نافع بودن علم اشاره و خاطرنشان کرد: حرکت به سمت نافع بودن یا کاربست علمی، ۲۰ سال است که مطرح است و اکنون ۱۹۸ مرکز رشد کنار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما فعال هستند و ایده‌های ناشی از تحقیقات را قابل اجرا و محصول می‌کنند.

کد خبر: 1087437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =