اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک نهایی شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهایی شدن اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خبر داد و گفت: در جلسه آینده این شورا اساسنامه بررسی و تصویب می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جلسه فوق العاده شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه از نهایی شدن این اساسنامه برای ارایه و تصویب در جلسه اصلی این شورا خبر داد و اظهار داشت: این اساسنامه شامل فصل اول مرکب از بخش‌های کلیات، اصول حاکم، اهداف، جایگاه و شخصیت حقوقی، وظایف، فعالیت‌های سازمان و همچنین فصل دوم مشتمل بر ارکان، ترکیب هیأت امنا، وظایف هیأت امناء و رییس سازمان به همراه امور مالی و ساختار منابع انسانی در فصل سوم و سایر مقررات در فصل چهارم است.

عاملی گفت: توجه به نقش محوری و مسوولیت خانواده در تربیت دوران کودکی، ابتناء تعلیم و تربیت بر مبانی و ارزش های اسلامی، مشارکت پذیری و استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی برخی از بخش‌های اصول حاکم در این اساسنامه محسوب می شود.

وی افزود: این اساسنامه در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی می رسد و آموزش و پرورش پس از ابلاغ آن مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات تشکیل دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامه‌های جدید توسط سازمان، مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری کودکان در بخش دولتی، غیر دولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت می‌کنند، طبق مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و پس از آن استمرار فعالیت آنها طبق ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اساسنامه این سازمان باید در مدت یک ماه به تصویب برسد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون ۳۴ مصوبه در طول ۳۶ سال عمر خود در خصوص آموزش و پرورش داشته است که اولین مصوبه شماره ۸۰ در سال ۱۳۶۵ پیرامون موضوع مهدهای کودک بود؛ بر مبنای آن، مصوبه مسوولیت مجوز دهی مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی و امور تربیتی را به کمیته ذیل وزارت فرهنگ و علوم وقت واگذار کرده است.

عاملی در ادامه این جلسه با بیان این که ۳۴ مصوبه شورا پیرامون آموزش و پرورش در چهار گروه دسته‌بندی شده است، گفت: گروه اول را می توان در حوزه تصویب اساسنامه ها قرار داد که در این زمینه ۶ اساسنامه مانند اساسنامه‌های باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانشگاه فرهنگیان، سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان و… به تصویب رسیده است.

به گفته وی، در گروه دوم، سه آیین‌نامه تصویب شد و گروه سوم که اکثر مصوبات در آن قرار می گیرد، ۱۸ مصوبه مربوط به امور اجرایی دارد؛ همچنین گروه چهارم به مصوبات محتوایی شورا برای آموزش و پرورش اختصاص یافت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین مصوبه این شورا از ابتدا تاکنون در خصوص آموزش و پرورش کشور بوده است.

عاملی در خصوص اساسنامه پیشنهادی تاکید کرد: در حوزه کودکان صفر تا ۶ سال جامعه تحت پوشش از بخش خصوصی بهره مند خواهیم داشت و باید تا آنجا که می شود از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود.

وی مسوولیت دولت را در این زمینه سنگین دانست و گفت: اگر در حوزه‌هایی از تصدی‌گری باید پرهیز شود، در حوزه تعلیم و تربیت دولت باید مسوولیت قبول کند و خلاء ناشی از پوشش ندادن این گروه سنی را پر کند؛ علاوه بر این، ۱۰۰ درصد گروه سنی زیر ۶ سال را پوشش دهد. در واقع آموزش و پرورش، مسوولیت یک مقطع جدید آموزشی و تربیتی را که در بسیاری از جنبه‌ها مبتنی بر "بازی آموزی" است، باید قبول کند.

خانواده بهترین کانون تربیت کودک

در ادامه جلسه، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بزرگ ترین فرصت برای جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت است و با عرض تاسف یکی از فرصت‌سوزی‌ها استفاده نکردن از این ظرفیت متعالی است.

وی افزود: بار تربیت این سن فقط روی دوش خانواده است و کافی است خدمات به خانواده‌ها ارائه شود تا شاهد بهره‌وری بالا در این سنین باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تشکیل این سازمان یک نقطه عطف در نظام تعلیم و تربیت است که تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: بخش‌هایی را که از امکان آموزش در این سنین برخوردار نیستند باید تحت پوشش قرار دهیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: بهترین کانون تربیت کودک، خانواده است و اگر خدمات مشاوره‌ای به والدین بدهیم و آنها را توانمند کنیم به توفیقات مهمی دست پیدا خواهیم کرد.

در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال موافقت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =