رشد و بالندگی دانشگاه در مسیر نوآوری علمی نیازمند تغییر فرهنگی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای رشد و بالندگی دانشگاه باید مسیر نوآوری علمی و پیوند صنعت با محوریت دانشگاه رقم بخورد و این موضوع نیازمند تغییر فرهنگی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که به منظور بازدید از واحد خرم آباد به استان لرستان سفر کرده، در این واحد دانشگاهی حضور یافت و با مسئولان، کارکنان و استادان این واحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

جهان‌بین همچنین با حضور در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان، با آنها دیدار کرد و در جریان مشکلات و مطالبات آنها قرار گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی زمینه فعالیت برای همه افراد از سلایق گوناگون در چارچوب قانون فراهم است، گفت: بسیج دانشجویی از نظر کارکرد و اهمیت، با هیچ کدام از تشکل‌ها و دیگر فعالین دانشجویی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: گسترش فضای انقلابی در دانشگاه‌ها جز با نقش‌آفرینی بسیج اعم از بسیج استادان، دانشجویی و کارکنان میسر نیست، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به صراحت در شاخص‌های ارزیابی، این نقش محوری را لحاظ کرده‌ است.

جهان‌بین نقش فعالیت‌های معرفتی از جمله طرح ولایت را در شکل‌گیری حرکت دانشجویان بسیار مهم دانست و افزود: باید به این قدرت برسیم که بر اساس مبانی و اصول اجتهاد کرده و عمل کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» رهبر انقلاب یکی از منابع مهم مبانی است که باید مطرح و درباره آنها تأمل شود، خاطرنشان کرد: سنگ بنای مبانی، توحید هست و البته توحیدی که تا درون کوچه و بازار و سیاست  امتداد پیدا کند.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی باید منادی مبانی معرفتی باشد، به آیه شریفه «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ» اشاره کرد و گفت: نظام محاسباتی ما حاصل مبانی است و مهم ترین نقش را در هدایت کنش‌های ما دارد. به عنوان نمونه مسیر برخی که معتقدند باید رضایت کدخدا را جلب کرد و بدون رضایت و مداخله آنها نمی‌توان کاری کرد، بر اساس این نظام محاسباتی صحیح نیست.

جهان‌بین خطر تغییر نظام محاسباتی در مومنین را بیشتر از سایرین دانست و گفت: در کنار این نظام محاسباتی، اصولی وجود دارد که باید معیار عمل قرار گیرد. یکی از این اصول این است که بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها فاصله وجود دارد. این اصل بدین معناست که نباید واقع‌گرای صرف یا آرمان‌گرای صرف باشیم، بلکه باید آرمان‌گرای واقع‌بین باشیم، یعنی آرمان‌ها را پیگیری کرده و البته واقعیت‌ها را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری بدون نگاه آرمان‌گرای واقع‌بین، ما را دچار مشکل می‌کند چرا که باعث می‌شود کار جلو نرود و انسان آرام آرام به این نتیجه برسد که نمی توانیم و یا با عناوینی نظیر عصر حیرت، عملا چنین نتیجه می گیریم که باید اجرای اسلام را به زمان ظهور امام زمان (عج) موکول کنیم.

جهان‌بین اصل پرهیز از نگاه «صفر و یک» را یکی دیگر از اصول مهم دانست و افزود: خوارج با کوچکترین گناهی انسان را کافر می‌دانستند، اما پیامبر (ص) این نگاه را نداشت و نتیجه نگاه پیامبر به ما می‌گوید که نباید درباره انسان‌ها و کارها مطلق حرف زد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی به تدریج اتفاق می‌افتد، گفت: برخی چالش‌هایی که الان در کشور وجود دارد، تا سال‌های طولانی حل نخواهد شد. در غرب هم عملی شدن برخی حرف‌ها حداقل 200 سال طول کشیده است.

وی به اصل پیچیدگی مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: متغیرها زیادند و حل مسائل در گرو حل متغیرهای زیاد است. به عنوان نمونه زمانی درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی به جای تبدیل شدن به سرمایه مولد، به سرمایه راکد تبدیل شده بود و حل این مسائل، پیچیده و زمان بر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087544

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =