پاسخ دیوان محاسبات به اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه

دیوان محاسبات به اطلاعیه اخیر سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص حقوق‌ کارکنان در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ پاسخ داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روابط عمومی دیوان محاسبات، دیوان محاسبات به اطلاعیه اخیر سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص حقوق کارکنان در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ پاسخ داد.

براساس این گزارش، در پاسخ دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات آمده است:

در پی اطلاعیه اخیر سازمان برنامه و بودجه کشور پیرامون اظهارنظر دیوان محاسبات کشور درخصوص حقوق‌های نامتعارف در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، جهت تنویر افکار عمومی، نکاتی به شرح ذیل ارائه می‌شود:

۱. مبنای گزارش دیوان محاسبات کشور، بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتقاعی وابسته به دولت بوده است که مستند به قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به این دیوان ارائه شده است.

۲. همانگونه که در گزارش دیوان محاسبات آمده، پرداخت‌های پرسنلی به صورت ناخالص گزارش شده، که سرانه‌ی حقوق و مزایای کارکنان ۶۰ شرکت بالغ بر ۲۰ میلیون تومان در ماه می‌شود.

۳. در بخشی از اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه به درستی اعلام شده که حداکثر سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر ماهانه‌ی کارکنان در سال ۱۳۹۹ نباید بیش از ۱۲.۶ میلیون تومان باشد و سقف خالص پرداختی ماهانه شامل مزایای مستمر و غیرمستمر، مستند به مصوبه‌ی جلسه‌ی مورخ ۱۳۹۵.۴.۲۳ شورای حقوق و دستمزد، مبلغ ۳۷.۸ میلیون تومان می‌باشد؛ اما نکته‌ی مهم و مغفول که ظاهراً تمایلی به اعلام آن ندارند، این است که مصوبه‌ی شورای حقوق و دستمزد، به خالص دریافتی کارکنان اشاره نموده است، در حالی که با احتساب کسورات قانونی، این رقم در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۲.۶ میلیون تومان در ماه می‌شود.
علاوه بر این، با لحاظ استثنائات مندرج در تبصره ذیل بند ۳ مصوبه‌ی مذکور، این رقم بالغ بر ۵۰ میلیون تومان در ماه خواهد شد، در حالی که با افزایش سقف حداقل حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۰ مبلغ مذکور افزایش خواهد یافت.
بنابراین، یکی از مهمترین دلایل پرداخت‌های نامتعارف در سنوات اخیر، مصوبه‌ی شورای حقوق و دستمزد است.

۴. مجدداً تاکید می‌شود گزارش دیوان محاسبات کشور مستند به بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی بوده و براساس مبلغ ناخالص حقوق کارکنان این شرکت‌ها محاسبه شده است؛ لذا مقایسه سقف خالص پرداختی به کارکنان با سرانه‌ی ناخالص حقوق و مزایای پیش‌بینی‌شده در بودجه، موضوعی انحرافی است که گره حقوق‌های نامتعارف را باز نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =