تعویض های سوخته با نفرات اشتباهی

منتقدان می‌گویند روز دربی ۹۴ تعویض های منجر به حضور دیاباته و رمضانی در زمین در روند بازی موثر واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،امیر کریمی(کارشناس و تحلیل گر فوتبال)؛ فلسفه تعویض در فوتبال اصولا متفاوت است، اگر از بحث مصدومین و احیانا جابجایی جهت اخراج و از این دست موارد بگذریم، برای تغییر تاکتیک نیاز به پیش فرض هایی دارد که کادر فنی و در راس آنها سرمربی برای این تغییرات قطعا دلایلی فنی خواهد داشت، برای مثال چه بسا تعویض هایی که برای از بین بردن جریان عادی بازی و سکته انداختن در آن احیانا در زمان جلو بودن یک تیم انجام می شود یا تعویض هایی که به دلیل شرایط بازی کادر فنی ناگزیر به تن دادن آن است مثلا برای ایجاد فضای هجومی بیشتر در شرایط عقب افتادن تیم و از این دست تغییرات که حالا در زمان کرونا اتفاقا دست مربیان بازتر هم گذاشته شده است.

تعویص دیاباته
تعویض بین دو نیمه دربی اتفاقا جزو شاهکارهای محمود فکری می توانست باشد، جاییکه وقتی یک بر صفر یک نیمه را مال خود کرده و با شناخت شرایط حریف عنصر تهاجمی  وارد بازی کرده تا از بالا امدن دفاع و خط وسط حریف جلو گیری کند و حتی در شکل گیری بازی حریف خلل وارد کند، ضمن اینکه درصد گلزنی تیم خود را افزایش داد اما نکته اینجاست که هرچقدر نفس عمل این تعویض از بعد فنی شجاعانه و جسورانه بود، انتخاب بازیکن درست صورت نگرفت. دیاباته در دوران پسا مصدومیتش فقط ۱۰ دقیقه به میدان رفته بود و بسیار ناآماده نشان داد، قطعا برای یک چنین نیمه پرفشاری شرایط لازم را نداشت، ضمن اینکه کلا دفاع حال حاضر پرسپولیس با بازیکنانی به سبک دیاباته خیلی به دردسر نمی افتد. حالا دلیل این تغییر، مصدومیت موسوی یا صرفا فنی بود نمی توان ایراد به آن وارد کرد، تصور آفساید نبودن گل دیاباته می تواند تبلور یک تعویض فنی با کلاس جهانی در دربی باشد. تعویض های دیگر استقلال در این بازی بر اساس شرایط موجود این جلوه از کوچینگ فکری را شاید نداشت.

تعویض رمضانی
اینکه دست گل محمدی روی نیمکت خالی هست و عنصر تاثیرگذار خاصی را ندارد شکی نیست، اما صادقانه برای تاثیرات جزیی اما اثرگذار همین بضاعت هم برای پرسپولیس صدق می کند. دلایل ورود رمضانی کمی عجیب به نظر می رسد و اینکه هدف از حضور او چه بوده شفاف نیست اما چیزی که واضح و مبرهن هست گل محمدی فعلا در تعویض کردن خست به خرج می دهد یا اصولا درست تعویض نمی کند.از دربی حذفی سال پیش که تیم را خالی از پنالتی زن انتهای بازی کرد یا بازی با النصر که انقدر پهلوان خسته را نگه داشت تا خستگی او باعث اخراجش شود و اتفاقا در همین دربی اخیر هم او بود که در میانه میدان توپ را لو داد و منجر به گل استقلال شد، دقیقا زمانی که روی زانوهایش در زمین راه می رفت. به نظر می رسد با داشتن همین حداقل ها هم گل محمدی می تواند در شرایط خاص عاقلانه تر عمل کند، ضمن اینکه او امکان چهار تعویض را هم داشت که سودی نبرد، حتی از بازی دادن به جوانان هم قطعا ضرر نمی دید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =