گسترش و تعمیق باورهای دینی در اولویت برنامه‌های فرهنگی است

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آئین اختتامیه اولین سوگواره ملی دانشگاهیان و ششمین یادواره بوی سیب حرم گفت: گسترش و تعمیق فرهنگ و فضائل دینی واخلاقی با تکیه بر فرهنگ اهل بیت(ع) از محورهای مورد توجه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه‌ها است‌.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، محمدهادی عسکری در این مراسم ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) و قدردانی از اهتمام معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز نسبت به برگزاری این سوگواره بیان کرد: مهم‌ترین دستاورد بزرگداشت‌های مناسبتی در حوزه دین در سه ساحت عاطفی - احساسی، شناختی و رفتاری قابل ارزیابی است.

وی گفت: انسان اجتماعی نمی‌تواند نسبت به نیازهای عاطفی و معنوی بی توجه باشد و معنویت از نیازهای فطری انسان است و از مهم‌ترین کارکردهای دین تقویت پیوند و رابطه میان انسان و ارزش‌های متعالی است و این پیوند به همسویی میان فرد با ارزش‌های متعالی دینی منجر می‌شود.

عسکری با بیان اینکه در آموزه‌های دینی موضوع تعظیم شعائر مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: تعبیر لطیف قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره حج که می‌فرماید «هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست» ناظر به همین موضوع است و با تعظیم شعائر و برپایی برنامه‌هایی از این دست زمینه‌های ابراز ارادت و مودت به اهل بیت (ع) فراهم می‌شود که از این طریق اولاً بخشی از احساسات خود را معطوف به امر قدسی کنیم و قدسیان جذبه‌های میل به سوی بالا گزینی و امور معنوی و فرو گذاری امور بی اهمیت را در ما تقویت کنند و ثانیاً فراتر از زاویه دید و تنگنای نگرش خودمان و از منظر چشم بزرگان که بر قله معرفت نشسته‌اند جهان را ببینیم و این شناخت و احساسات در رفتار و کنش ما در بعد فردی و اجتماعی نمود و تجلی پیدا کند.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: سوگواره‌ها و دیگر رویدادهای مذهبی اگر بتواند رابطه انسان با ارزش‌های متعالی را به شکلی 2 سویه یعنی الهام گیری از دین و اخلاق در خدمت ارزش‌های دینی تقویت کنند و به تغییر و تصحیح نگرش و بهبود رفتار و کنش منجر شوند و از لایه بیرونی خارج شده و به عمق بخشی محتوا ارتقا پیدا کنند، خدمت شایانی به عرصه دین باوری جوانان و دین‌پذیری جامعه می‌کنند.

عسکری گفت: نسل جوانان فرهیخته دانشجو امروز باید در سه ساحت عاطفی – احساسی، شناختی و رفتاری خود را جست و جو کند و در دستگاه فکری و نظام اندیشه‌ای و کانون نبوغ و نوآوری عواطف و احساسات خود به باز تولید چگونگی این پیوند بپردازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیوندی که در این راستا انجام می‌شود شورآفرین است و برای دانشگاه و جامعه تولید ارزش‌های معنوی می‌کند

انتهای پیام/

کد خبر: 1087711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =