کرسی‌های آزاداندیشی، بستری برای تحقق گفتگو در فضای جامعه

جلسه توجیهی ویژه گروه های کرسی های آزاداندیشی استان چهارمحال و بختیاری به صورت مجازی با حضور استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با اشاره به اینکه محیط های دانشگاهی وظیفه سنگین تری در قبال پیشرفت فرهنگ، اندیشه و علم در کشور دارند، گفت: کرسی های آزاد اندیشی، بستری برای تحقق گفتگو در فضای جامعه هستند.

محمد قاسمی افزود: به گفته مقام معظم رهبری، یکی از کارها که باید در مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و علمی انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجویان برای اظهار نظر است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در جای دیگر، تسهیل­‌گری و مدیریت امکان تحقق آرا را جزو  وظایف نظام اسلامی بر شمردند و فرمودند یکی از وظایف نظام جمهوری اسلامی حمایت سریع از برخورد افکار به شکل سالم است. این کار ظرف و مجرای لازم دارد و این مجرا باید بوسیله خود دوستان دانشگاهی و حوزوی در بخش های مختلف تنظیم شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اظهار کرد: ویژگی های کرسی های آزاداندیشی با توجه به تجربیات موجود چندین ساله­ دانشگاه های کشور، اخلاق، منطق و آزادی است.

قاسمی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالاهای قاچاق یا امری تشریفاتی تبدیل کرد، چنان که نباید به جدال و مراوده گرفتار شد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت­ گریزی پرداخت.

وی تصریح کرد: آن روز که سهم آزادی و اخلاق و منطق همه یکجا و کنار هم ادا شوند، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بلند دینی در جامعه است که بستر لازم بر این اتفاق باید توسط خود دانشگاهیان تنظیم شود.

محمد قاسمی در ادامه عنوان کرد: نحوه دعوت به کرسی های آزاد اندیشی به این صورت است که در واحد های دانشگاهی فرآیند ثبت نام انجام می شود و ثبت نام به صورت گروه‌های 4 نفره انجام می‌شود یک مسئول گروه و سه نفر اعضا که دو نفر از این گروه 4 نفره، به عنوان سخنران، دو نفر دیگر به عنوان پژوهشگر گروه هستند.

وی افزود: در مناظرات دو گروه، یکی به عنوان موافق و دیگری به عنوان منتقد است که قبلا موضوعات معرفی شده اند.

همچنین از اهداف کرسی های آزاد اندیشی می توان ایجاد تحرک های ذهنی و تربیت بهتر دانشجویان و افزایش سطح مطالعه هم گرایی و تحقق آرا در فضای دانشگاه و عامل گفتمان سازی و تصمیم سازی حول مسائل کشور، ایجاد جریان سیال فکری و پیشرفت فرهنگی دانشگاه و مدیریت فضای احساسی دانشگاه به سمت فضای عقلانی و فکری را نام برد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد خاطرنشان کرد: کرسی آزاد اندیشی، نشستی آزادانه، منطقی و اخلاق مدار هستند که با حضور طرفین، صاحب اندیشه درباره موضوعات فرهنگی علمی فکری برگزار می شوند؛ به نحوی که طرفین از نظر تعداد و سطح علمی، افراد متناسب باشند و اداره این جلسه به عهده کارشناس مجری است که در نقش داور بوده و از انحراف کشیدن بحث جلوگیری می کند.

وی در پایان بیان کرد: موضوعات فکری، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و عقیدتی از موضوعات کرسی های آزاداندیش است و در یک دسته بندی کلی دو دسته موضوع عمومی و تخصصی برای کرسی های آزاداندیش وجود دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1087734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =