تسخیر واشنگتن فعلا به تعویق افتاد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: همه معترضان آمریکایی طرفداران و دوستداران ترامپ نبودند؛ بسیاری از آنها بغضی نسبت به نظام سرمایه‌سالاری دارند و چند سال پیش در قالب اعتراضات وال استریت و امسال در قالب طرفداران ترامپ خود را نشان داده‌اند و در آینده نیز اگر ترامپ نباشد به شکل دیگری نمایان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حوادث ششم ژانویه حاشیه‌ها و ابعاد متفاوتی را به دنبال داشته است. در شرایطی که سروصدای حمله معترضان به کنگره و خشونت‌های خیابانی دنیا را پر کرده، استیضاح ترامپ در واپسین روزهای ریاست جمهوری‌اش و استعفای برخی مقامات آمریکا در حاشیه این هجوم قرار گرفته است. تحلیل‌گران نظرات متفاوتی درباره تصمیم سنا برای استیضاح ترامپ و واکنش معترضان به سرکوب شدید اعتراضات داشته‌اند.

علیرضا صدرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز ناامنی‌های اخیر در واشنگتن را در تحلیل‌های بنیادین و راهبردی کارشناسان پیش‌بینی شده دانست و گفت: امام خمینی(ره) 40 سال پیش قرن 14 را قرن استیصال غرب معرفی کردند، استیصال نه به معنای ضعف در قدرت بلکه به معنای بیچارگی و درماندگی در عین قدرت داشتن است. یعنی باوجود قدرت و رفاه راه چاره‌ای برای خروج و حل مشکلات نخواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه متخصصان غربی نظرات مشابهی داشته‌اند عنوان کرد: ساموئل  هانتینگتون در کتاب برخورد تمدن‌ها، موج سوم مردم‌سالاری را پیش‌بینی کرد. هانتینگتون در کتابش بیان می‌کند که غرب خلأ دینی و معنوی دارد و اگر این خلأ را برطرف نکند به سمت نابودی پیش می‌رود و چهل تکه خواهد شد. هانتینگتون در تحلیل این نظریه، دموکراسی و برخورد تمدن‌ها را مشکل جامعه غرب ندانست و اصلی‌ترین معضل را نداشتن هویت معرفی کرد.

وی در بررسی نظریه هانتینگتون بیان کرد: براساس این نظریه، آنچه برای غرب پیش‌بینی می‌شود مشابه آنچه در شوروی رخ داد نخواهد بود. شوروی دچار استحاله شد اما غرب با توجه به تمدن‌های مختلفش چهل تکه خواهد شد و مثل بادکنکی که سوزنی به آن بخورد متلاشی می‌شود.

صدرا با تاکید بر ضرورت نگاه عمیق، تاریخ‌نگر و نگرش فلسفی به حوادث افزود: اگر علاوه بر چگونگی‌های ظاهری وقایع، چرایی و چیستی حوادث را ببینیم قادر خواهیم بود تحلیل‌های بهتری داشته باشیم تا در تصمیم‌ها و موضع‌گیری‌ها از آنها استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نتیجه روی کار آمدن بایدن و ترامپ برای ایران و منطقه تفاوتی ندارد گفت: دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند و جمهوری خواهان علنی. سیاستمداران آمریکا مثل گله‌ای از گرگ‌ها هستند که با هم صلح ندارند اما سازش می‌کنند، درنده‌اند اما تا زمانی که منافعشان در خطر نباشد باهم کاری ندارند. امروز و حوادث اخیر واشنگتن نشان‌دهنده احساس خطر آنها بر سرمنافع و قدرت طلبی است.

وی با تاکید بر از بین رفتن ماسک دموکراسی نمای ایالات متحده عنوان کرد: آنچه در آمریکا و سیاست‌هایش رخ می‌دهد تظاهر به دموکراسی است. احزاب کاندیداها را معرفی می‌کنند، مردم به آن‌ها رای می‌دهند؛ اما احزاب را سرمایه‌داران پشتیبانی می‌کنند که این حمایت مالی در تضاد با مبارزه با نظام سرمایه‌داری است.

صدرا با بیان نمایشی بودن سیاست‌های ترامپ تاکید کرد: ترامپ قمارباز بود و در عالم سیاست هم قمار کرد. در قمار هم برد و باخت وجو دارد و ترامپ می‌داند که بازنده میدان است؛ اما طبیعی است که به راحتی در این قمار بزرگ باخت را نمی‌پذیرد و تا آخرین لحظه دست و پا می‌زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بسیاری از مهاجمان وقایع 6 ژانویه را معترضین به نظام و نحوه اجرای دموکراسی معرفی کرد و گفت: همه معترضان طرفداران و دوستداران ترامپ نیستند بلکه بسیاری از آنها کسانی هستند که بغضی نسبت به نظام سرمایه‌سالاری دارند و چند سال پیش در قالب اعتراضات وال استریت و امسال در قالب طرفداران ترامپ خود را نشان داده‌اند. در آینده هم اگر ترامپ نباشد به شکل دیگری نمایان می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های ترامپ پیش از شروع انتخابات، حین برگزاری آن و حتی بعد از اعلام نتایج برای باقی ماندن در صحنه گفت: ترامپ با تهییج توده‌های مردم و منحرف کردن آن‌ها به دنبال پررنگ کردن نارضایتی‌ها و پیش بردن آن تا مرز معارضه بود. هدف این تهییج تاثیر در آینده آمریکا و شرکت در انتخابات 2024 می‌تواند باشد. ترامپ رد پایی از دخترش و افراد دیگری را در مسیر پیش رو پررنگ می‌کند تا اگر در شرایطی خودش نتواند در انتخابات حضور پیدا کند فرد دیگری را بر مسند قدرت بنشاند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هدف مشترک دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را وابستگی دنیا به آمریکا برشمرد و تاکید کرد: تفاوت این دو حزب این است که دموکرات‌ها به بهانه سازندگی در کشورها نفوذ می‌کنند و جمهوری خواه‌ها با جنگ افروزی و توزیع تسلیحات اهدافشان را محقق می‌کنند؛ اما در نهایت این دو حزب دو لبه یک قیچی هستند که در نهایت هر کشمکش سیاسی با هم کنار می‌آیند و از منافع مشترکشان دفاع می‌کنند.

وی با بیان اینکه بایدن مکملی برای چهار سال ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود گفت: به دنبال همین بودند که بایدن با زبان چرب و نرم، چهار سال فعالیت پر سر و صدای ترامپ که با مشت گره شده بر سر دنیا کوبیده شد و نیمه کاره مانده را به نتیجه برساند.

صدرا فقدان رهبری در آمریکا را علت بی نتیجه ماندن اعتراضات دانست و اظهار کرد: در اعتراضات اخیر سیاه پوستان اگر رهبری وجود داشت می‌توانستند واشنگتن را تسخیر کنند؛ اما سیاست‌های آمریکا به گونه‌ایست که اجازه رشد هیچ رهبری را نمی‌دهد و با ترور یا راه‌های دیگر مانع از رشد یک رهبری واحد برای توده مردم می‌شوند. بزرگترین خلأ در آمریکا و تمدن غرب فقدان یک راهبر است که با وجود بستر رسانه‌های مجازی اگر چنین فردی فعالیت داشت منجر به نتایج متفاوتی می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به نامه تیزهوشانه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی خاطرنشان کرد: باید با روشن‌گری، هدایت و حرکت رو به جلو و البته با رعایت آئین دیپلماسی و حقوق بین‌الملل مرکزیتی برای فعالیت شفاف کشورهای محور مقاومت ایجاد کنیم. فعالیت‌ها نباید لزوما امنیتی و نظامی باشند تا ایران و محور مقاومت بتواند بدون ایجاد حساسیت در جهت رهبری منطقه و آزادی خواهان دنیا حرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =