مراسم اختتامیه هفته فرهنگی و روز خارگ برگزار شد/ رونمایی از کتاب «خلیج فارس؛ ناگفته‌های جزیره خارک»

مراسم اختتامیه هفته فرهنگی و روز خارگ با حضور مسئولان جزیره در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مراسم اختتامیه هفته فرهنگی و روز خارگ (۱۳ دی ماه تا ۱۹ دی)، پنج شنبه ۲ بهمن ۹۹ با حضور مسئولان جزیره در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ برگزار شد، این مراسم به دلیل شرایط کرونا به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام پذیرفت.

در این مراسم از کتاب «خلیج فارس؛ ناگفته‌های جزیره خارک» دومین ترجمه الناز بلوری‌فرد در حوزه خلیج فارس رونمایی شد.

این کتاب که از آثار فاخر و قابل توجه ایران‌شناس هلندی، ویلیم فلور است و توسط شخص ایشان در اختیار مترجم قرار گرفته است، مشتمل بر پنج فصل است.

الناز بلوری‌فرد، مترجم این کتاب توضیح می‌دهد: فصل نخست کتاب از خواندنی‌ترین فصول این کتاب هست که به تاریخچه و جغرافیای آغازین خارک پرداخته است.

فصل دوم با عنوان «خارگ، در اوایل اسلام و دوران صفوی» اشاره‌ای گذرا به تاریخ و جغرافیا و اوضاع اجتماعی جزیره به هنگام ورود اسلام دارد.

عنوان فصل سوم، «خارگ، در قرن هجدهم» است که بیشترین مباحث کتاب را در بر می‌گیرد و حضور هلندی‌ها از ۱۷۵۳ میلادی تا زمان خروج آنها توسط میرمهنای بندر ریگی در سال ۱۷۶۶ میلادی را به تصویر می‌کشد.

در فصل چهارم، اداره خارگ به دست بوشهر را می‌خوانیم و در فصل پنجم کتاب، خارگ در قرن بیستم تشریح می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این کتاب، منابعی از اسناد و مستندات و گزارش‌های هلندی‌ها است که نویسنده از آنها بهره برده است. علاوه بر یادداشت دستنویس ویلیم فلور برای مترجم، عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد بوشهرشناسی، مقدمه ارزنده‌ای بر ترجمه این کتاب تقریر کرده‌اند.

قابل ذکر است که کتاب «خلیج‌فارس؛ اعراب هوله کرانه شیبکوه ایران» اثری دیگر از فلور است که توسط همین مترجم در سال ۱۳۹۷ به زبان فارسی ترجمه شده است.

در ادامه مراسم اختتامه نکوداشت هفته فرهنگی و روز خارگ از چهار چهره تاثیرگذار که کمک‌ در افتخارات خارگ داشتند تشکر شد و از تابلو سیاه منفورترین چهره رو نمایی شد.

از چهره‌های ماندگار مرحوم پروفسور ندیم‌زاده ومرحوم حاج شکری ، حاج صادقی وعلی حماد به‌خاطر تاثیرگذارترین چهره ماندگار در تاریخ خارگ قدردانی شد.

 ندیم‌زاده دز جزیره خارگ چشم به جهان گشود و دوران دبیرستان را در این جزیره به اتمام رسانید در ابتدا رشته مهندسی ناوبری را برای تحصیل برگزید اما روح جستجوگر او به دنبال راهی دیگر بود تا به چنان دانش و توانایی دست یابد که درد و رنج انسان‌ها را التیام بخشد و همانند برادر شهیدش که جبهه های جنگ را برای درمان دردهای جامعه برگزیده بود نماد کاوش علمی و تحقیق باشد، رشته پزشکی را برگزید و در بهترین دانشگاه‌های اروپا به تحصیل طب پرداخت و در رشته قلب تخصص گرفت، در همه سال‌هایی که در اروپا بود چه دوران تحصیل چه دوران طبابت، معرف فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و نجابت مردمان خارگی بود با تمام توان می‌کوشید تا از حقانیت جمهوری اسلامی در تمام محافل علمی جهان با استدلال های علمی دفاع کند و عاقبت جان خویش را در راه هدف والایی که برگزیده بود یعنی درمان بیماران و کاهش درد و رنج آنان فدا کرد تا روح سرکش و جستجو گرش آرام گیرد نامش تا ابد مایه افتخار جزیره خارگ خواهد بود.

جزیره خارگ موزاییکی است از اقوام و طوایف مختلف که از سراسر کشور گرد آمده‌اند و دست‌دردست هم در کمال مسالمت چرخ‌های مهم‌ترین صنعت کشور را به حرکت درمی‌آورند ، حضور برادران اهل سنت در کنار برادران اهل تشیع در این جزیره قدمتی طولانی دارد، همزیستی بسیار مسالمت‌آمیز و برادرانه این دو جمعیت در کنار هم می‌تواند به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد برادران سنت در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضوری فعال دارند.

مرحوم شکری امام جمعه اهل سنت علاوه بر حضوری فعال در همه برهه‌های تاریخ خارگ، قبل از انقلاب، دوران انقلاب، زمان جنگ و دوران سازندگی به عنوان وزنه‌ای مهم در حفظ ارتباط تشیع و سنت قابل توجه بود، سنت نیکو و پسندیده‌ای که برجای گذاشت در ایجاد انسجام اجتماعی این جزیره مهم و استراتژیک از اهمیت بسزایی بر خوردار بود
سال‌های دهه پنجاه اوج خفقان و انسداد سیاسی رژیم پهلوی بود، روحانیون مبارز و نیروهای مذهبی زیر شدیدترین فشارها قرار داشتند، سازمان امنیت و اطلاعات کشور کوچک‌ترین تحرکات نیروهای مذهبی را به شدت سرکوب می‌کرد، روحانیون مبارز زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتند و یا در تبعید به سر می بردند.

اما جزیره خارگ خود حکایت دیگری داشت موقعیت جغرافیایی جزیره و تاسیسات نفتی موجب شده بود که ساواک بر همه شئونات زندگی مردم و هرگونه تحرک سیاسی کنترلی تمام عیار داشته باشد.

در چنین شرایط سختی، اما کسانی بودند که با همه صعوبت و مخاطرات محتمل راهی برای تداوم مبارزه می‌گشودند، حاج صادقی یکی از مبارزینی است که در آن دوران سخت این راه نفس‌گیر را با کمک دیگر همرزمانش ادامه داد و جزیره خارگ را به صورت پایگاه تبلیغاتی روحانیون مبارزی مانند آیت‌الله جنتی،  آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مکارم و دیگران تبدیل کرد، بعد از پیروزی انقلاب نیز دمی از فعالیت و کوشش و مبارزه نیاسود وی در همه فراز و فرودهای دهه های بعد از انقلاب حضوری چشم‌گیر داشت.

جزیره خارگ نماد مقاومت، پایمردی و شجاعت زنان و مردانی است که در دوران جنگ تحمیلی با چنگ و دندان در برابر دشمن پایداری و شجاعت را مفهومی تازه بخشیدند.

جزیره خارگ که همچون تاجی زرین سر از ژرفای خلیج فارس بر آورده است در مقابل فشارهای همه قدرت‌های امپریالیستی سرسختانه مقاومت کرد و امروز سرفراز و مقاوم بر بساط پوشالی مستکبرینی که صدام را تا بن دندان مسلح کرده بودند لبخند می‌زند این سرافرازی مدیون مبارزینی است که نشان دادند شجاعت انتهایی ندارد، مقاومت مرزی نمی‌شناسد، برای پایمردی پایانی متصور نیست.

علی حماد یکی از چهره‌هایی است که همگام با همرزمانش در آن دوران سخت وروزهای دشوار شجاعت و مقاومت و دلاوری را معنی کردند و مفهومی تازه بخشیدند حضور علی حماد در خاموش کردن چاه‌های نفت دریایی تا جبهه‌های گسترده جنگ تحمیلی و روزهای دشوار خارگ به عنوان سندی گویا در تاریخ خارگ برای آیندگان به ثبت رسیده است تا همگان بدانند آرامش امروز به چه بهایی به دست آمده است.

استعماری هلند در خلیج فارس و ظلم و ستمی که این کشور و ﻣﺴﺘﺸﺎرانش در خلیج‌فارس پس از ۱۳۳ سال از خود به یادگار گذاشتند چهره منفور سال ۹۹ معرفی شد.

در انتهای این مراسم از برگزارکنندگان نخستین هفته فرهنگی و روز خارگ و از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ به دلیل همکاری صمیمانه در برگزاری این مراسم با حضور مسئولان لشکری و کشوری قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087842

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =