۴ برنامه وزارت علوم برای دانشجویان دکتری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ضمن تشریح برنامه های این وزارتخانه برای دانشجویان دکتری گفت: توان جذب دانش‌آموخته دکتری کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت پنج هزار نفر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)،  غلامحسین رحیمی در نشستی با اعضای شورای دانشگاه شهید چمران اهواز که در سالن اجتماعات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در یک دهه قبل زمانی که نباید آموزش عالی حتی در بخش دولتی گسترش کمی پیدا می‌کرد، مجوزهایی ناگهانی صادر شد که برای حوزه آموزش عالی مشکل‌آفرین شده است.

وی با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو برای دوره‌های دکتری باید محدود شود و کشور به این تعداد دانشجوی دکتری نیاز ندارد، گفت: با مجموع دانشگاه آزاد اسلامی سالانه ۲۵ هزار نفر دانشجوی دکتری پذیرفته می‌شود، درحالی که اکنون ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم.

سالانه مجوز جذب هزار عضو هیئت علمی را داریم

رحیمی در ادامه با تأکید بر اینکه وزارت علوم سالانه حداکثر مجوز جذب یک هزار نفر عضو هیئت علمی را دارد، خاطرنشان کرد: توان جذب دانش‌آموخته دکتری کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت پنج هزار نفر است، در حالی که از سال آینده هر ساله بیش از ۲۰ هزار دانشجوی دکتری وارد جامعه می‌شود.

۴ برنامه وزارت علوم برای دانشجویان دکتری

وی بر لزوم محدودیت در پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تأکید کرد و گفت: برای حل این مشکل تلاش شد از شیوه‌های بین‌المللی استفاده شود و سبدی شامل چهار برنامه گسترش دوره‌های پسادکتری، فراخوان پذیرش دانشجوی پسادکتری از سوی استادانی که پژوهانه داخلی و خارجی دارند، گسترش دوره‌های کوتاه‌مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و پژوهانه محور و موضوع محور کردن دانشجویان دکتری تدوین شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز در جنوب غرب کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و در چند سال گذشته در تمامی حوزه‌ها ارتقا رتبه داشته است و امیدواریم به‌زودی شاهد حضور این دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور باشیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها وارد مرحله‌ای شده‌اند که عملکرد آن‌ها با آموزش، پژوهش و مشارکت در توسعه فناوری ارزیابی می‌شود؛ بدیهی است دانشگاهی مانند شهید چمران اهواز در این سه حوزه به‌خوبی عمل کرده است.

رحیمی عنوان کرد: خوشبختانه در 2 سال اخیر مجموعه دانشگاه‌های کشور ۶۵ هزار سند علمی در پایگاه‌ها معتبر علمی نمایه کرده‌اند؛ همچنین در نرخ رشد رتبه کیفی دانشگاه‌ها، جزو پنج کشور برتر جهان بوده‌ایم. بر اساس آخرین آمار ارائه شده امسال نیز میزان استنادات به مقالات علمی ایرانیان ۱۴ درصد بوده است.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی مرکز رشد تخصصی صنایع خلاق در دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: این مرکز می‌تواند موجب رونق در حوزه‌های مختلف علوم انسانی شود؛ اکنون دانشگاه‌های بزرگ کشور در حال حرکت به‌سوی انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه علوم انسانی هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: مسئله جذب دانشجویان خارجی یکی از ملاک‌های ارزیابی در سطح بین‌المللی است و دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه اهتمامی جدی داشته باشند.

رحیمی، ادامه داد: باید برای دانشجوی خارجی شهریه پرداز بهترین امکانات علمی را در نظر گرفته و از استادان مجرب برای آموزش آن‌ها استفاده کنیم زیرا این دانشجویان در آینده می‌خواهند در دانشگاه‌های کشور خود آموزش دهند؛ بیش از چهار هزار نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند که باید حداکثر تلاش علمی را برای آن‌ها داشته باشیم.

افتتاح مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز

با حضور غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز، گشایش یافت.

رحیمی در حاشیه این آئین بیان کرد: لیزر و پلاسما یکی از مباحث جدید در حوزه فناوری است و خوشبختانه در کشور ما نیز به لحاظ علمی و صنعتی در حال رشد است.

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت توانمند داخلی در حوزه لیزر و پلاسما فعالیت دارند و امروز نیز خرسندیم که مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز، گشایش‌یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، ادامه داد: لیزر و پلاسما در حوزه‌های پزشکی، صنعت و هواشناسی و کاربردهای فراوانی دارد و هرسال نیز توسعه دانش‌پایه و فناوری آن با شتاب هرچه بیشتر در کشور ادامه یافته است.

رحیمی بیان کرد: در جنوب غرب کشور نیز به همت دانشگاه شهید چمران اهواز و استادان حوزه فیزیک، مرکز لیزر و پلاسما با زیرساخت‌های بسیار خوبی راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای جوان و محققی که در مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت دارند، مهم‌ترین سرمایه‌های این مرکز هستند که آینده رو به رشد این مرکز را تضمین می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =