برگزاری نشست گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع «درآمدی بر روانشناسی دین»

نشست گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع «درآمدی بر روانشناسی دین» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، در ادامه برگزاری سلسله نشست های گفتمان انقلاب اسلامی، این نشست با موضوع «درآمدی بر روانشناسی دین» به صورت آنلاین به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی مدیر گروه علمی فلسفه های مضاف مجمع عالی حکمت اسلامی که به عنوان سخنران در این نشست حضور داشت، گفت: برای روان‌شناسی دین تعاریف متعددی ارائه شده است اما ساده‌ترین تعریف که می‌توان به آن اتکا کرد، این است که روان‌شناسی دین شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه و بررسی پدیدارهای دینی می‌پردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب درآمدی بر روان شناسی دین، تصریح کرد: وظیفه روانشناسی دین، بررسی پدیده دینداری از منظر روان شناسی و توصیف و تبیین عوامل و زمینه های دینداری، ابعاد آن، سنجش و اندازه گیری دینداری و آثار و پیامدهای آن در زندگی فردی و اجتماعی است.

آذربایجانی با اشاره به اینکه چار چوب کلی کتاب در 5 فصل به نگارش درآمده است، تشریح کرد: کتاب درآمدی بر روان شناسی دین به دلیل مجال اندک، تنها بر این بسنده کرده است تا مهم ترین مسائل، آرا و دیدگاه ها را بررسی کند. فصل اول کتاب به تعریف روان شناسی دین، تاریخچه و روش شناسی آن می پردازد. فصل دوم، نظریه های سه روان شناس مشهور: ویلیام جیمز، فروید و یونگ را بررسی می کند. پرداختن به ابعاد دین و دینداری و کاویدن شرایط فهم دینداری و دیدگاه های مربوط به ابعاد دین در فصل سوم انجام یافته است. فصل چهارم، اشاره ای مختصر به تاریخچه و روش های اندازه گیری دینداری، مبانی نظری و مشکلات اندازه گیری دینداری دارد و فصل پنجم آثار دینداری در سطح فردی و اجتماعی و نیز هزینه های دینداری بررسی می کند.

وی یادآور شد: این کتاب به عنوان متن درسی برای دانشجویان رشته روان‌شناسی، الهیات و دین‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تهیه و در دانشگاه تدریس می شود.

در ادامه این نشست قدیر خواجه پور و محمدرضا بحرانی به عنوان ناقد با ارائه نظرات کارشناسی به بحث در خصوص مسائل مطروحه در کتاب و جلسه پرداختند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1087966

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =