امتحانات واحد علوم‌وتحقیقات به صورت تشریحی برگزار می‌شود/ افزایش درصد تخلفات آموزشی در امتحانات مجازی

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات جزئیات برگزاری امتحانات پایان ترم و همچنین امتحان جامع دکتری دانشجویان این واحد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رفته رفته به روزهای انتهایی نیمسال اول تحصیلی نزدیک می‌شویم و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز همانند سایر مراکز آموزش عالی، خود را برای شرکت در امتحانات پایان ترم آماده می‌کنند.

اگرچه شرایط کرونا و آموزش مجازی روزهای منتهی به امتحانات را اندکی پر اضطراب کرده است؛ اما توسعه زیرساخت‌‎های آموزش مجازی و متمرکز سازی امور آموزشی دانشجویان در سامانه «آموزشیار»، برخی از مشکلات آموزش مجازی را برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاهش داده است.

البته این امکان وجود دارد که در برخی واحدها، همچنان مشکلات و ابهاماتی در زمینه امور آموزشی به ویژه امتحانات پایان ترم وجود داشته باشد. نحوه برگزاری امتحانات، چگونگی برگزاری آزمون جامع دکتری، شرایط تامین امنیت امتحانات مجازی، تمهیدات اندیشیده شده برای شرایط خاص از جمله قطعی برق و...، از جمله سوالات و امتحانات دانشجویان در این روزها محسوب می‌شود. در همین راستا و برای پاسخ به این سوالات و رفع ابهامات دانشجویان، با «سودابه سلیمانی» معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به گفت‌وگو نشستیم.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*با توجه به متمرکزسازی امور آموزشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه آموزشیار، واحد علوم و تحقیقات برای انتقال اطلاعات آموزشی دانشجویان به این بستر چه تمهیداتی اندیشیده است؟

درحال حاضر ثبت اطلاعات آموزشی دانشجویان جدید الورود از طریق سامانه آموزشیار انجام شده است. البته قرار بود که اطلاعات دانشجویان ورودی قبل از سال ۹۸ نیز به سامانه آموزشیار منتقل شود؛اما به دلیل حساسیت زمانی از لحاظ برگزاری امتحانات و ثبت نام ورودی‌های جدید، سازمان مرکزی ترجیح داده‌ است فعلا اطلاعات دانشجویان ورودی قبل از ۹۸ به آموزشیار منتقل نشود و پس از تکمیل ثبت نام دانشجویان جدید الورود، تمامی اطلاعات دانشجویان در سامانه آموزشیار ثبت و منتقل شود.

انتقال اطلاعات ورودی‌های ما قبل۹۸ به آموزشیار در اسفندماه

*این فرآیند صرفا در واحد علوم تحقیقات است یا در واحدهای دیگر نیز شاهد چنین مسئله‌ای هستیم؟

غیر از واحد علوم و تحقیقات، واحد تهران جنوب نیز با این موضوع مواجه شده است چرا که در این دو واحد دانشگاهی سامانه آموزشی قبلی سیدا نبوده است و یک سامانه مجزا داشته‌اند. لذا باتوجه به این که زیرساخت‌های لازم برای انتقال اطلاعات دانشجویان از سامانه سیدا به سامانه آموزشیار فراهم شده بود، این فرآیند در دیگر واحدهای دانشگاهی به خوبی انجام شد.

اما واحدهای علوم و تحقیقات و تهران جنوب به دلیل تفاوتی که با واحدهای دیگر داشته‌اند، انتقال اطلاعات آموزشی دانشجویان به بازه زمانی دیگری موکول شده است تا اندکی از بار فعالیت‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کاسته شود. امیدواریم تا اسفندماه سال جاری، تمامی اطلاعات ورودی‌های قدیمی نیز به سامانه آموزشیار منتقل شود.

امتحانات واحد علوم و تحقیقات به صورت تشریحی برگزار می‌شود

*نحوه برگزاری امتحانات از لحاظ تستی یا تشریحی به چه شکل خواهد بود؟

تمامی واحدهایی که از سامانه «دان» برای آموزش مجازی استفاده کرده‌اند، به صورت متمرکز از همین سامانه برای برگزاری امتحانات نیز استفاده خواهند کرد. براساس آخرین تصمیم‌گیری معاونت آموزشی واحد علوم تحقیقات، پنل امتحانی به صورت تشریحی در نظر گرفته شده است. البته امیدواریم که به زودی پَنِل برگزاری آزمون تستی نیز در اختیار واحد علوم و تحقیقات قرار بگیرد تا بتوانیم امتحانات برخی دروس را به صورت تستی برگزار کنیم.

امکان ارسال پاسخنامه به ایمیل استاد

*دانشجویان پاسخ سوالات امتحانی خود را چگونه در اختیار استاد قرار می‌دهند؟

در این فرآیند به منظور افزایش اطمینان و تامین امنیت امتحان، از استاد درخواست می‌شود که ایمیل خود را در قسمت مرتبط با بارگذاری سوالات امتحان قرار دهد تا اگر پاسخنامه‌های دانشجویان به هر دلیلی در سامانه بارگذاری نشود، دانشجویان بتوانند پاسخ سوالات خود را به ایمیل استاد مربوطه ارسال کنند.

اما ترجیح تمامی واحدهای دانشگاهی از لحاظ تامین امنیت امتحانات این است که پاسخنامه‌های دانشجویان از طریق سامانه دان بارگذاری شود.

*اگر دانشجویان به دلیل قطعی برق یا کندی سرعت اینترنت نتوانند در امتحانات مجازی شرکت کنند، تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است؟

ما تابع قواعد و ضوابط آموزشی ابلاغ شده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. به همین دلیل اگر تصیمی در این زمینه ابلاغ شود، واحد علوم و تحقیقات نیز از آن تبعیت خواهد کرد.

*برنامه واحد علوم و تحقیقات برای برگزاری آزمون جامع دکتری چیست؟

پس از اعلام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر برگزاری حضوری آزمون جامع دکتری در مناطق زرد و آبی، ما فرمی را طراحی کردیم تا دانشجویان ساکن شهرهای قرمز با پر کردن این فرم، به نزدیک ترین واحد محل زندگی خود مراجعه می‌کنند و آن فرم را به واحد مربوطه تحویل می‌دهند. همچنین عکس این فرم باید به ایمیل واحد علوم و تحقیقات ارسال شود. سپس سوالات آزمون را طریق حراست واحد علوم و تحقیقات و حراست واحد مقصد در روز برگزاری آزمون به دست داوطلبان خواهد رسید.

نگرانی بابت تقلب دانشجویان نداریم

*ملاک سنجش تقلب در امتحانات مجازی چیست؟ آیا در آیین‌نامه بند یا تبصره‌ای برای این موضوع وجود دارد؟

وقتی امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود، طبیعتا درصد تخلفات آموزشی نیز افزایش خواهد داشت؛ اما براساس تجربیات گذشته و باتوجه به این که استادان در طول ترم به صورت مستمر دانشجویان را مورد ارزیابی قرار داده‌اند در نهایت اعدادی که به عنوان نمره نهایی دانشجویان در کارنامه قرار می‌گیرد، اعدادی واقعی و قابل اطمینان محسوب می‌شود. البته در صورت احراز تقلب در امتحان مجازی، طبق بندهای مندرج در آیین نامه تقلب با دانشجویان برخورد خواهد شد؛ اما در آیین نامه به صورت مجزا برای امتحانات مجازی صحبتی نشده است.

با این اوصاف ما نگرانی از بابت تقلب دانشجویان نداریم و امیدواریم که دانشجویان هرآنچه که آموخته‌اند را به خوبی در پاسخنامه امتحانی خود منتقل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087979

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =