۴محور اصلی همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و هلدینگ کوثر/ از خودکفایی در فناوری‌های کشاورزی تا تامین درآمدهای غیرشهریه‌ای

مدیرکل تجاری‌سازی پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی، ۴‌محور اصلی تفاهم‌نامه همکاری میان پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و هلدینگ کوثر بنیاد شهید را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در هفته‌ای که گذشت پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و هلدینگ کوثر بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تفاهم‌نامه همکاری را در زمینه توسعه فناوری‌های کشاورزی، حمایت از طرح‌های پژوهشی و تجاری سازی آن‌ها امضا کردند. تفاهم‌نامه‌ای که می‌تواند گام مهمی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور و همچنین اشتغالزایی برای فعالان حوزه صنعت کشاورزی شود.

در همین راستا، جواد صدری مهر مدیرکل تجاری سازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات تفاهم‌نامه همکاری میان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و هلدینگ کوثر بنیاد شهید اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با گستردگی در سطح کشور، دارای ظرفیت‌های فوق العاده‌ای از لحاظ نیروی انسانی و امکانات سخت افزاری است. هلدینگ کوثر نیز به عنوان یک هلدینگ اقتصادی، از شرکت‌های متعددی در زمینه کشاورزی تشکیل شده است و از بازیگران اصلی صنعت غذایی و کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

تشکیل شتاب‌دهنده مشترک فناوری‌های کشاورزی

وی افزود: برای این که بتوانیم شاهد تامین امنیت غذایی در کشور باشیم و تهدیدهای دشمنان را در این زمینه به فرصت تبدیل کنیم، شتاب دهنده مشترک فناوری‌های کشاورزی را با همکاری بنیاد شهید تشکیل خواهیم داد. درحال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۵۰۰ طرح مختلف در حوزه فناوری‌های کشاورزی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها، پتانسیل تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان را دارند.

تشکیل صندوق پژوهش و فناوری مشترک

صدری مهر ادامه داد: براساس همکاری که با هلدینگ کوثر بنیاد شهیدخواهیم داشت، تولید علم و فناوری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و تجاری سازی آن از طرف هلدینگ کوثر خواهد بود. همچنین باتوجه به این که این فرآیند نیازمند حمایت‌های مالی است، صندوق پژوهش و فناوری مشترکی میان دانشگاه آزاد و بنیاد شهید ایجاد خواهد شد که می‌تواند از پروژه‌های فناوری و کشاورزی، حمایت مالی داشته باشد.

خودکفایی در فناوری‌های کشاورزی

مدیرکل تجاری سازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحریم‌ها و اثرگذاری آن بر حوزه امنیت غذایی کشور تصریح کرد: خوشبختانه در بسیاری از حوزه‌های غذایی به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم اما در حوزه فناوری‌های مرتبط با غذا و کشاورزی، هنوز وارد کننده محسوب می‌شویم. به طوری که در برخی حوزه‌ها شاهد واردات بیش از ۵۰ درصد فناوری‌های کشاورزی به کشور هستیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم باتوجه به گستردگی اعضای هیئت علمی در کل واحدهای دانشگاهی کشور و حضور این ظرفیت هیئت علمی در فناوری‌های مختلف، بتوانیم قدم به قدم در عرصه‌ فناوری‌های کشاورزی پیشرفت داشته باشیم و ظرفیت‌های گسترده این حوزه را به تدریج تحت پوشش قرار دهیم.

تامین درآمدهای غیرشهریه‌ای

صدری مهر با اشاره به لزوم تجاری سازی فناوری‌های کشاورزی گفت: فناوری‌های کشاورزی جزء فناوری‌های با سود بالا محسوب می‌شود؛ به طوری که پروژه بذر در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد برای استان و حتی کل کشور سود آور باشد. پروژه‌های کشاورزی دیگری نیز با همین مقدار سود در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که شاید امری باورنکردنی باشد.

مدیرکل تجاری سازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در زمینه همکاری با هلدینگ کوثر بنیاد شهید به موفقیت برسیم، بخش عمده‌ای از درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در راستای همکاری با این هلدینگ تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =