انحصار شناسایی دانشجویان استعداد درخشان با معدل لغو می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: فرایند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان باید اصلاح شود، باید توجه شود دانشجوی استعداد درخشان فقط از روی معدل شناسایی نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، محمد رضا آهنچیان در سومین گردهمایی سالانه مجازی، مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی که با همکاری دانشگاه کردستان برگزار شد گفت: تمرکز ما بیشتر این بوده است که اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان استعداد درخشان اصلاح شده و سهمیه پذیرش این دانشجویان افزایش یابد.

افزایش سهمیه پذیرش دانشجویان ارشد استعداد درخشان تا سقف ۴۰ درصد

وی ادامه داد: نمونه آن را دانشگاه‌ها ملاحظه کردند که بر اساس آن سهمیه پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در این دوره تا سقف ۴۰ درصد در دانشگاه‌های بزرگ صورت گرفت و این افزایش تا ۴۰ درصد در هر رشته محل در مقاطع کارشناسی ارشد دستاورد بزرگی بود که مصوب شد.

بازنگری آئین نامه تحصیل همزمان در دو رشته

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: همچنین بازنگری آئین نامه تحصیل همزمان در دو رشته را داشتیم که سال ۸۳ نسخه اول آن تدوین شده بود و مشکلاتی داشت که بازنگری شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: آئین نامه پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان هم به همین صورت بود که سال ۹۳ تدوین شده بود و با توجه به مشکلاتی که در اجرا داشت بازنگری شد و افزایش ظرفیت به ۴۰ درصد نیز در این آئین نامه مد نظر قرار گرفت.

مهاجرت سالانه تعداد زیادی از دانشجویان سرآمد کشور

آهنچیان در ادامه با تأکید بر تمرکز بر وجوه مغفول امور استعدادهای درخشان گفت: پرورش و هدایت دو وجه مغفول امور استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها هستند، سالانه تعداد زیادی از دانشجویان سرآمد کشور به دلایل مختلف به ویژه ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند که اگر دانشگاه‌ها به موضوع پرورش و هدایت این دانشجویان تمرکز کنند این موضوع کمک کننده است و امیدواریم دانشگاه‌ها در این زمینه برنامه‌های پرورش و هدایت خود را اجرا کنند.

مخالفت با ایجاد کمیسیون موارد خاص استعداد درخشان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی به کمیسیون موارد خاص استعداد درخشان اشاره کرد ادامه داد: شخصاً با این موضوع مخالف هستم که برای دانشجویان استعداد درخشان کمیسیون موارد خاص داشته باشیم.

وی ادامه داد: کمیسیون موارد خاص برای مشکلات آموزشی دانشجویان ایجاد می‌شود این در حالی است که دانشجوی استعداد درخشان باید الگو باشند بنابراین مخالف کمیسیون موارد خاص استعداد درخشان در دانشگاه‌ها و وزارت علوم هستم.

آهنچیان افزود: معاونان آموزشی و مدیران استعداد درخشان دانشگاه‌ها باید مراقبت کنند تا دانشجویان استعداد درخشان تحت نظر استاد راهنما موضوع پرورش و هدایت آنها پیگیری شود و با رعایت مقررات تحصیلی نیاز نباشد تا وارد کمیسیون موارد خاص شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: دانشجویان این گروه (استعداد درخشان) مطالبه گر و همراه با سفارش‌ها و فشارهای به جز مرجع دانشگاه هستند بنابراین برخورد با آنها زمان بر و هزینه بر است و همکاران من در گروه استعداد درخشان با صبر و حوصله با این دانشجویان برخورد می‌کنند.

کاهش تعداد شکایات شخصی دانشجویان استعداد درخشان

وی ادامه داد: در واقع می‌توانیم آنچه را که رخ داده را به این صورت مرور کنیم، ایجاد و استمرار رویکرد تمرکز و تاکید بر مقررات در کمیته استعداد درخشان و خارج کردن کمیته از وضعیت کمیسیون موارد خاص استعدادهای درخشان، کاسته شدن میانگین مراجعات شخصی دانشجویان به ستاد با تمرکز و تاکید بر مقررات در کمیته و گروه استعداد درخشان و کاسته شدن از تعداد شکایات شخصی دانشجویان از طریق نهادهای رسیدگی کننده خارج و داخل وزارت.

آهنچیان افزود: ما در این دوره بر بهره گیری بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها در استعلام موارد نیازمند نوسازی در تصمیم و حل مسئله کمک گرفتیم و خیلی دانشگاه‌ها موارد نیازمند نوسازی در تصمیم و حل مسئله را اعلام کردند که این ها در تغییرات آئین نامه‌ها و تصمیمات ذیل آئین نامه و شیوه نامه‌ها در نظر گرفته شده است.

شناسایی دانشجویان استعداد درخشان اصلاح شود

وی افزود: در ارتباط با نقاط قابل بهبود به نظر می‌آید باید در هر منطقه و استان تبادل بیشتری بین دانشگاه‌ها صورت گیرد همچنین فرایند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان باید اصلاح شود، باید توجه شود دانشجوی استعداد درخشان فقط از روی معدل شناسایی نشود، با استفاده از داده کاوی آموزشی می‌توان از روش‌های دیگری برای شناسایی دانشجویان استعداد درخشان استفاده کرد که منحصر به معدل نباشد.

وی ادامه داد: اعطای اختیار بهبود و توسعه محورهای پشتیبانی استعداد درخشان به دانشگاه‌ها و کمک به اینکه ما بتوانیم در سطح ملی و استانی در محور پشتیبانی استعداد درخشان تلاش کنیم و برنامه حمایتی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری می‌کنیم ولی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

گرفتار مهاجرت دانشجویان استعداد درخشان به خارج کشور هستیم

آهنچیان افزود: همچنین بر توسعه برنامه پرورش و هدایت استعداد درخشان با هدف افزایش پایبندی به فرهنگ ایرانی و اسلامی تاکید داریم.

وی تأکید کرد: همچنان در این موضوع گرفتار مهاجرت دانشجویان استعداد درخشان به خارج کشور در سطوح نخبگانی هستیم که امیدواریم رو به بهبود رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =