کلینیک حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان افتتاح شد

با حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر کل دادگستری هرمزگان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان  و جمعی از دانشگاهیان، کلینیک حقوقی  دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان افتتاح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح تحول حقوقی در کشور و حرکت دادگستری استان هرمزگان در مسیر سرعت بخشیدن به پرونده های قضایی، کم کردن اطاله دادرسی، کاستن و کم کردن مراجعات حقوقی  را در دستور کار خود قرار داده  و در این حوزه موفق عمل کرده است افزود: ورود دادگستری استان به مباحث داوری  و سایر حوزه های حقوقی  نقش مهم را در کاهش آسیب های اجتماعی  در پی داشته است.

کامرانی افزود: تعامل سازنده اداره کل دادگستری استان و دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد تا دانشگاه با همکاری و نظارت دادگستری هرمزگان به برخی حوزه های اجتماعی و حقوقی در کنار این اداره کل  ورود کند که تاسیس کلینیک حقوقی یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز با اشاره به اهمیت موضوع راه اندازی  کلینیک تخصصی حقوق توسط دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس گفت: تاکید ریاست کل قوه قضاییه بر ارتباط تنگاتنگ میان این قوه ودانشگاه به عنوان یک سند تحول و نمونه بارز برگرفته ازنظرات اساتیددانشگاهی توانسته به عنوان نقطه عطف، همکاری بین دانشگاه و قوه قضائیه را رقم بزند.

 علی صالحی، استفاده از ظرفیت سازنده  نخبگان و علمای حوزه را  مهم و ضروری خواند و گفت: بدون شک همکاری و همفکری در کاستن جرائم خود می تواند راه شکوفایی و بالندگی را در حوزه قضایی رقم بزند.

این مقام مسئول، از راه اندازی کلینیک حقوقی دانشگاه به عنوان کاری ماندگار و ارزشمند یاد کرد و یادآور شد: این مرکز حقوقی برای  مردم راهگشا، برای دانشجویان، وکلا و مجموعه دانشگاه منشاء خیر و برکت خواهد بود و دستگاه قضایی هم درکنار و همراه با این مجموعه  در جهت خدمات رسانی به جامعه همکاری و همراهی لازم را بکار خواهد گرفت.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز با اشاره به راه اندازی این کلینک به تشریح تلاش های صورت گرفته در این حوزه پرداخت و گفت: کلینیک حقوقی پس از مطالعه وپیگیریهای مستمر و مشاوره با دستگاه قضایی استان، اساتید گروه حقوق و سایر صاحب نظران دانشگاهی با رعایت چارچوب و ضوابط قانونی شاکله آن مورد تایید و شکل گیری قرار گرفت.

علیرضا سایبانی، با قدردانی از ریاست دادگستری استان هرمزگان و حساسیت این مقام مسئول به این مجموعه حقوقی و مزیت و کاربردهای سازنده این کلینک افزود: همکاری، مساعدت و همراهی این مقام مسئول راه را برای راه اندازی این مجموعه؛ کاملا هموار کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد بندرعباس، ابراز امیدواری کرد راه اندازی این کلینیک  راه را برای  ارتقا دانش حقوق شهروندی وکاهش جرائم وارتباط سازنده علمی میان دانشگاه، جامعه، وکلا و قوه قضاییه  را تحکیم بخشد  و راهی برای تشریک مساعی و ارتباط بیشتر بین دانشگاهیان و سایر اقشار جامعه باشد.

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به آموزش حقوق به عنوان یک گام نخستین در گسترش فرهنگ هر جامعه و دسترسی به عدالت و توسعه همه جانبه  گفت: دانشگاه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در جامعه توانسته  گام های موثری در  در این راستا بردارد که نیاز است برای تاثیرگذاری بیشتر در جامعه ابزارهای لازم در این خصوص در  دسترس قرار گیرد.

 عبدالنعیم شهریاری با اشاره به اینکه در جوامع پیشرفته ابزارهای لازم برای این امر ایجاد شده تا  دانشجویان بتوانند علاوه بر آموزش، شیوه های بکارگیری علم و چگونگی استفاده از آن  را در جهت ارتقا و توسعه جامعه فرا گیرند، افزود: این ابزارمی تواند «کلینیک حقوقی» با رویکرد های مختلف در این حوزه باشد.

 عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد بندرعباس با بیان اینکه کلینیک حقوقی با ایجاد سیستم مشارکتی میان اساتید حقوق، وکلا، قضات و دانشجویان علم حقوق از حالت نظری به حالت کاربردی تبدیل می شود یادآور شد: این  نهاد کمک میکند تا گروه حقوق و به تبع آن دانشگاه ها  در راستای گسترش عدالت اجتماعی و نیز برآوردن نیازهای جامعه از حالت ایستا به حالت پویا  حرکت خود را استمرار بخشند.

شهریاری تصریح کرد: «کلینیک حقوقی دانشگاه آزاد بندرعباس» با مشاوره در مسائل حقوقی و انجام تحقیقات حقوقی زیر نظر اساتید حقوق و وکلا و مشاوران مجرب سیستم خود را در جهت گسترش برنامه «حقوق برای همه» تدوین و برنامه ریزی کرده است  و قصد دارد  با حرکت  در این چهارچوب در پی تحقق اهداف خود از جمله هم اندیشی بیشتر میان اساتید حقوق، وکلا و قضات، ارتقا ارتباط دانشگاه با جامعه، ارتقا نقش کارآفرینی دانشگاه، اشتغال زایی و کمک به ایجاد فرصت شغلی برای دانشجویان، ارتقا دانش حقوق شهروندان، گسترش عدالت ترمیمی و ... بر آید.

وی یادآور شد: ارائه خدمات این کلینیک  شامل دوره های آموزشی، مشاوره ای، وکالت، داوری و ...   است که در راستای خدمت به  عموم اقشار جامعه و کاستن از حجم حضور افراد در مراجع قضائی است.

درادامه  این نشست مشاور راهبردی کلینیک حقوقی و رئیس گروه مطالعات راهبردی لجستیک و جانشین پژوهشکده آماد و فناوری دفاعی و پدافند غیر عامل با اشاره به داشتن نگاه  استراتژیک به کلینیک حقوقی  به تجزیه وتحلیل  برنامه های پیش روی این مرکز حقوقی پرداخت و گفت:  حرکت های بنیادی وتحولی می توانند نقطه عطفی برای محیط آینده پیش روی پیشرفت  وتوسعه جوامع  محسوب شود که  راه اندازی این نهاد حقوقی درارتقا علوم انسانی بعد از گذشت چهل سال ازانقلاب شکوهمند اسلامی  ودر راستای گام دوم انقلاب یکی ازشتاب دهنده هایی است که می تواند به تغییرات مهم وسازنده در جامعه سرعت بخشد.

محمدرضا خسروی درادامه تاکید کرد: تغییرات پارادایمی در تمام ابعاد بین المللی  در حال پدیدار شدن هستند که از آن جمله تغییرات پارادیمی علوم در  علوم انسانی است که به عنوان پایه اصلی و راهبردی  تمدن سازی اسلامی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

مشاور راهبردی حوزه های اقتصادی، سیاسی، فضای سایبری، صنایع ملی و کسب و کارهای نوین با بیا اینکه  شاکله دانشگاهی فعلی توان پاسخگویی به این نیازها را به دلیل نداشتن ظرفیت لازم ندارد و نیاز است تا هسته های دانش بنیانی مانند کلینیک حقوقی دانشگاه آزاد بندرعباس به عنوان یک عامل شتابنده و  الزام بخش در  مدیریت آینده جامعه نقش آفرینی نماید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1088103

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =