بایدن نیامده «دوشیدن» عربستان را آغاز کرد

یک رسانه غربی از تصمیم آمریکا برای ایجاد پایگاه های جدید نظامی در عربستان سعودی به بهانه تامین امنیت این کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، آسوشیتدپرس در گزارشی از تصمیم آمریکا برای ایجاد حداقل یک پایگاه نظامی جدید در عربستان سعودی با توجه به وضعیت منطقه و تامین امنیت ریاض خبر داده است.

نکته مهم در این رابطه آن است که دولت قبلی آمریکا برای کسب درآمد از عربستان پروژه فروش سلاح را به اجرا گذاشته بود و دولت فعلی آمریکا برای رسیدن به دلارهای سعودی طرح ایجاد پایگاه نظامی را مطرح کرده است.

علاوه بر این موضوع هر دو دولت سابق و فعلی آمریکا برای خام کردن سعودی‌ها، پروژه‌های خود را با شعار ایران هراسی به آنها ارائه کرده‌اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ارتش آمریکا اعلام کرد که همزمان با افزایش تنش با ایران در حال بررسی استقرار نیروهای خود در یکی از بنادر دریای سرخ و دو پایگاه هوایی دیگر در خاک عربستان سعودی است.

ارتش آمریکا اعلام کرده این اقدامات بخشی از «طرح‌های احتمالی و پشتیبانی» آینده است ولی بارگیری محموله در «بندر ینبع» واقع در کرانه دریای سرخ و انتقال آن‌ها از طریق مسیرهای زمینی را به صورت آزمایشی انجام داده است.

استفاده ارتش آمریکا از بندر ینبع و پایگاه هوایی ملک فیصل در شهر تبوک و پایگاه هوایی ملک فهد در شهر طائف در حاشیه دریای سرخ به این کشور امکان خواهد داد که عملیات خود در آب راه‌های استراتژیک منطقه را گسترش دهد.

سخنگوی نیروهای تروریستی «سنتکام»، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، نیز در این رابطه گفته بررسی احتمال استقرار نیرو در این نقاط از یک سال پیش و پس از وقوع حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز شد.

سخنگوی «سنتکام» در بیانیه‌ای افزود: «این اقدامات، برنامه‌ریزی‌های نظامی احتیاطی هستند که در موقعیت‌های ضروری امکان استفاده مشروط و موقت نیروهای ما از این پایگاه‌ها را فراهم خواهد کرد. این اقدامات به هیچ وجه تحریک‌آمیز نیستند و به معنای گسترش نقاط استقرار ما در منطقه و یا عربستان سعودی نیست».

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، روز دوشنبه از بندر ینبع دیدار کرد.

ژنرال مک‌کنزی در این دیدار به خبرنگاران گفت: «در صورت وقوع هرگونه درگیری نظامی با ایران آب‌های خلیج فارس به مرکز درگیری تبدیل خواهد شد. بنابراین بهتر است که نیروهای ما در نقاطی مستقر باشند که از صحنه جنگ فاصله دارد».

سخنگوی «سنتکام» اعلام کرد که عربستان سعودی هزینه نوسازی و توسعه این پایگاه‌ها را تقبل کرده است.

هر دو دولت سابق و فعلی آمریکا برای خام کردن سعودی‌ها، پروژه‌های خود را با شعار ایران هراسی به آنها ارائه کرده‌اند.

آمریکا در منطقه خلیج فارس پایگاه‌های نظامی متعددی دارد که از زمان جنگ کویت احداث آن‌ها آغاز شد. با حمله نظامی آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ تعداد این پایگاه‌ها افزایش یافته‌اند.

مرکز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در قطر مستقر است و پایگاه‌های اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی آن کشور در بحرین و سواحل عربستان سعودی قرار دارند. امارات متحده عربی نیز میزبان واحدهایی از نیروی هوایی و دریایی آمریکا است.

دولت دونالد ترامپ برای اولین بار با شعار ایران هراسی، نظامیان آمریکایی شامل دو هزار و ۵۰۰ پرسنل، جنگنده‌های شکاری و موشک‌های پاتریوت را در خاک عربستان مستقر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =