استادان بسیجی باید پرچمدار و محور توسعه جهاد علمی باشند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اساتید بسیجی باید به عنوان نماد انقلابی گری و رکن توسعه علمی، پرچمدار و محور توسعه جهاد علمی در جامعه باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم اندیشی با بسیج اساتید دانشگاه‌های هرمزگان با پرداختن به مبحث نظریه نظام انقلابی مقام معظم رهبری گفت: این نظریه بر اساس  سه رکن خود سازی، جامعه پردازی  و تمدن سازی بنا شده و در طول  4 دهه انقلاب، کارکردهای موثر و فراوانی داشته است که در کنار توفیقات و دستاوردهای مهم ، ممکن است دارای  ضعف‌هایی نیز باشد. به همین دلیل لازم است جامعه علمی کشور با انجام پژوهش ها و جهاد علمی و انقلابی گری موجبات رفع نواقص احتمالی را رقم بزنند.

وی با بیان این که، نظریه نظام  انقلابی دارای قابلیت های زیادی در برطرف کردن نقص های موجود در حوزه های مختلف  دارد افزود: توصیه مقام معظم رهبری با عنوان علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و سایر توصیه های اساسی  ایشان در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده بسیار مهم و حیاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

خسرو پناه با اشاره به این که بیانیه گام دوم به عنوان یکی از اسناد فقه سیاسی است  ه به مبحث انقلابی گری پرداخته ادامه داد: انقلابی گری از نگاه رهبری دارای ویژگی های چون تقوی، مردم داری، خودسازی، معنویت، اخلاق و... را در برمی گیرد که باید همه ی این محاسنات به صورت یکجا در فرد یا افراد برای دم زدن از انقلابی گری  متجلی باشد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: همانطور که سه رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در طول هم قرار گرفته اند و در فرآیند انجام کار لازم و ملزوم یکدیگرنند، نیاز است تا با طی یک مرحله به مرحله بعدی ، مراحل پشت سر گذاشته شده نیز مد نظر قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه و حوزه با تاکید بر اخلاق مداری و حفظ آبروی مسلمانان بیان کرد: جذب حداکثری و دفع حداقلی از شعائر مهم انقلاب بوده است. لذا نبایداختلافات نظری منجر به آبرو ریزی افراد در اسلام شود بلکه معیار در اسلام تقوی است و آنچه در مبحث قبل به عنوان سه رکن انقلابی گری به آن پرداخته شد که منظور خود سازی انقلابی ، جامعه پردازی انقلابی و تمدن سازی انقلابی است، اهتمام ویژه ای شود.

وی نقش استادان بسیجی را در ترویج اندیشه های ناب اسلامی و حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری اعلام کرد و گفت: اساتید بسیجی باید در همه ی صحنه ها به عنوان تاثیر گذار ، رهبر و جهادگر انقلابی ناظر بر عملکرد جامعه باشد و جامعه را از فساد، رانت و... دور نگه دارد .

این مقام علمی، جهاد علمی را مهمترین شاخصه ی استاد بسیجی دانست و تاکید کرد: هرجایی در حوزه علمی کاری برای انقلاب انجام شده  در آن عالمان جهادگر انقلابی حضور داشته اند و خالصانه و گمنام چون شهدای هسته ای برای کشور و جامعه خدمات شایسته و بی نظیری انجام داده اند.

خسرو پناه با اشاره به این که جهاد علمی در این برهه زمانی نیاز اساس جامعه اسلامی برای رسیدن به توسعه علمی و فناوری است، گفت: استادان بسیجی باید به عنوان پرچمداران واقعی با تکیه بر عزم ملی و شعار عملیاتی ما می توانیم فعالیت داشته باشند. جهاد علمی در نزد خدا هیچ از جهاد نظامی کم ندارد بلکه در یک سطح قرار گرفته است  و می تواند منشا خدمات بزرگی به جوامع اسلامی شود که دارای ارزش معنوی بسیاری نیز خواهد بود.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه های استان هرمزگان نیز در ابتدای این جلسه، ضمن خوش آمد گویی به حاضران ،بسیج را مظهر قدرت،اتحاد، همدلی و همبستگی خواند و گفت: این نیروی خودجوش مردمی همیشه در کنار مردم بوده و در شرایط سخت و بحرانی به کمک مردم آمده است.

احسان کامرانی  با تشریح عملکرد بسیج اساتید گفت: استادان بسیجی استان هرمزگان با تاسیس اندیشکده های مختلف علمی و کارگروه های مختلف در حوزه اقتصاد مقاومتی فعالیت های تاثیر گذاری ارائه کرده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان یادآوری کرد: با وجود پتانسیل های بالقوه در استان هرمزگان در حوزه های صنعتی، تجاری، کشاورزی، شیلات و... بسیج اساتید سعی کرده با شناسایی نیازمندی‌های جامعه و برای بهره گیری  از این توانایی ها  به تمام بخش ها به طور تخصصی ورود کند.

وی مطالعه و پژوهش در حوزه اقتصاد دریا محور را یکی از مهمترین دغدغه های بسیج اساتید خواند و یادآور شد: وجود مرز دریایی ، جزایر بزرگ ،مناطق آزاد تجاری و ... زمینه را برای رشد و تعالی اقتصاد دریا محور فراهم کرده و باید استادان بسیجی با ورود علمی به مسائل دریا محور در صدد توسعه صنایع دریایی  در چارچوب مقررات زیست محیطی و احیا ذخیرگاه های دریای باشند.

این استاد دانشگاه اظهار امیدواری کرد: با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب و مد نظر قرار دادن توصیه های این بیانیه ، مسیر خدمت گذاری در جهت رشد و بالندگی جامعه هموار تر شود.

این جلسه با اظهار نظر استادان بسیجی در خصوص مسائی روز کشور و دیدگاه های علمی و پژوهشی به خصوص در حوزه علوم انسانی ادامه یافت و حجت الاسلام خسرو پناه به پرسش های حاضران پاسخ گفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088160

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =