جایگاه متفاوت ایران در بیانیه های واشنگتن و تل آویو

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می گوید که ایران یکی از موضوعات اصلی مکالمه تلفنی «بلینکن» و «اشکنازی» بوده است حال آنکه در بیانیه وزارت خارجه آمریکا، غیبت نام ایران به چشم می خورد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، وزارتخانه های امور خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی، روایت های متفاوتی از مکالمه تلفنی داده اند که شب گذشته میان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید واشنگتن و «گابی اشکنازی» همتای صهیونیست، گذشت.

درحالیکه طرف صهیونیست می کوشد ایران را به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های مطرح شده در این مکالمه جا بزند؛ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که در باب محتوای این گفتگوی تلفنی منتشر کرد و از سوی خبرگزاری رویترز هم بازتاب داده شد؛ حتی یک بار هم به نام ایران اشاره نکرد و به کلی گویی درباره «چالش های امنیت منطقه ای» و التزام به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، بسنده کرد.

این در حالی است که در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادعا می شود که دو نفر در خصوص «گسترش حلقه صلح، تهدید ایران و دیگر موضوعات» گفت‌وگو کردند.

اگرچه به احتمال زیاد موضوع ایران از جانب وزیر صهیونیست مطرح شده و احتمالا پاسخی هم از جانب بلینکن دریافت کرده اما گنجاندن این موضوع در چارچوب کلی مسائل امنیت منطقه ای، می تواند به منزله آن باشد که دولت جو بایدن فعلا قصد چندانی برای دخیل کردن ادعاهای اغراق آمیز تل آویو در مسئله برجام، ندارد.

با این حال، بلینکن در کنفرانس خبری که دیروز برگزار شد؛ ادعاهای همیشگی را درباره توافق هسته ای ایران مطرح کرد. وی در این باره مدعی شد: بایدن در این خصوص شفاف بود، اگر ایران به تعهدات خود بازگردد ایالات متحده هم به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: ما سپس با کمک متحدان خود، از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل ساز در روابط با ایران را برطرف کند، استفاده می‌کنیم. اما هنوز راه زیادی تا آن نقطه داریم.

در پاسخ به این ادعاها، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: بر این باوریم که بازگشت آمریکا به تابعیت از تعهداتش ذیل برجام نباید به عنوان برگ چانه‌زنی یا بهانه‌ای برای تغییر توافق، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با تحمیل شروط اضافی بر ایران و سایر طرف های برجام نیز مخالفیم.

این بیانیه می افزاید: ضمن اینکه نیازی نیست چیزی را بیش از حد پیچیده کرد یا بازآفرینی کنیم. بلکه باید دقیقاَ از متن برجام پیروی کرد.

مسکو همچنین افزود که برجام در سال ۲۰۲۰ از سوی آمریکا به چالش کشیده شد اما علیرغم حملات مکرر و فشارهای تحریمی، مقاومت کرد و پایدار ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =