نشست هم‌اندیشی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی قشم برگزار شد

 نشست هم‌اندیشی تمدن نوین اسلامی (در دو بخش حضوری و مجازی) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، علمای اهل تشیع و سنت قشم و مدیران و مسئولان استانی در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: پیشرفت و توسعه مربوط به یک کشور است، اما تمدن یعنی کشوری در عرصه معیشت، امنیت، دفاع، سلامت، فرهنگ و علم و فناوری به‌گونه‌ای رشد کند که بر جوامع اسلامی و غیر اسلامی تأثیر بگذارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به‌اندازه ای موارد را با قدرت طرح کرده اند که می‌توان از آن به‌عنوان منشور بین‌المللی بهره برد، یکی از موارد مهم بیانیه که تحت عنوان نظریه‌ نظام انقلابی مطرح‌شده دارای سه رکن خودسازی و تزکیه، جامعه پردازی و تمدن سازی می‌باشد و این یعنی قبل از اینکه به تمدن برسیم در ابتدا انسان‌هایی که نقشی در ایجاد این تمدن دارند، می‌بایست همان‌گونه که آیات قرآن همواره بر آن تأکید می دارد، خودسازی و سپس جامعه پردازی کنند که عناصر آن امنیت، معیشت، سلامت، معرفت و علم و فناوری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: یکی از موارد مهمی که در این نشست به آن خواهیم پرداخت، هفت مؤلفه مهم از آموزه‌های قرآنی به‌عنوان ثقل اکبر و مهم‌ترین منبع معرفت و حقیقت می‌باشد که البته متأسفانه بین برخی از مسلمانان مهجور قرار گرفته است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طی دهه‌های اخیر رساله‌های متعددی به زبان‌های انگلیسی در خصوص کتاب آسمانی مسلمانان تألیف شده که این امر وظیفه ما را در انس بیشتر با قرآن بیش از پیش سنگین می کند، بنابراین کشورهای اسلامی همان‌گونه که به حفظ آیات قرآنی اهتمام می‌ورزند، باید در بحث آموزش و بهره‌مندی از معارف و رهنمودهای آن در جامعه کوشا باشند.

یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها تبیین تمدن سازی است

احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این نشست با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌ها تبیین تمدن سازی به‌عنوان روح اصلی بیانیه گام دوم است، گفت: با توجه به عنایت و نگاه ویژه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع دانشگاه و تأثیرگذاری آن بر زیرساخت‌های حیاتی کشور، وظایف دانشگاهیان در این امر و به‌ویژه تحقیق‌های علمی در راستای تدوین و بیان تمدن نوین اسلامی، بیش‌ از پیش خواهد بود.

وی افزود: در عصر حاضر جهان نظاره‌گر آن است که تمدن غرب بخصوص آمریکا دیگر کارآمدی لازم را در بحث کدخدایی و رهبری دنیا ندارد، بنابراین جهانیان به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا رو به افول و زوال است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: تمدن‌ها معمولاً از یک نقطه شروع و سپس به اوج می‌رسند، اما اکنون با توجه به علائم و شواهدی که در حوزه حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل پدیدار شده یقیناً فصل نزول و افولشان است.

کامرانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علائم افول تمدن غرب در حوزه مسائل اجتماعی در بحث کنترل و مدیریت همه گیری ویروس کرونا ظاهر شد، چراکه بیشترین مرگ‌ومیر نسبت به جمعیت در دنیا مربوط به آمریکاست و اینها تنها علائم و شواهدی است که نشان می‌دهد، نظام لیبرال سرمایه‌دار دیگر آنچنان کارایی لازم را ندارد و خوشبختانه از سوی دیگر علائم و ظواهری وجود دارد که تمدن نوین اسلامی در حال شکل‌گیری است که داعیه‌دار و پرچم‌دار آن درواقع امت اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران در کنار برخی دیگر از کشورهای منطقه به جدیت در حال توسعه و نمایاندن آن به جهانیان هستند.

در نشست هم اندیشی تمدن نوین اسلامی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، علیرضا نصری فرماندار قشم، احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم و مدیران و علمای جزیره قشم حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =