نظامیان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؟

یک فرد همزمان که لباس رسمی نیروهای مسلح را به تن دارد، نمی‌تواند وارد عرصه سیاسی شود اما اگر شخصی از خدمت نظامی استعفا دهد، می‌تواند به راحتی به این عرصه ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چندماه گذشته بحث‌های فراوانی مبنی بر ورود افرادی با سابقه فعالیت در سازمان‌های نظامی به عرصه سیاسی و بخش‌های مدیریتی کشور از سوی برخی جریانات و شخصیت‌های سیاسی مطرح شده است. برخی با استناد به سخنان حضرت امام(ره) درباره منع حضور نظامیان از فعالیت‌های سیاسی، معتقدند که هیچ کدام از شخصیت‌های نظامی نباید وارد فعالیت‌های سیاسی از جمله ماراتُن انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شوند.

از طرفی اما عده‌ای عقیده دارند که سخنان ایشان، تاکید بر منع فعالیت‌های سیاسی افراد در قامت یک فرد نظامی است و اگر فردی از سمت نظامی خود استعفا دهد، می‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشد.

در همین راستا صادق کوشکی تحلیل‌گر مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) درباره منع فعالیت‌های سیاسی نظامیان اظهارکرد: ایشان تاکید می‌کنند مادامی که نظامیان در خدمت نظام باشند، حق ورود به فعالیت‌های سیاسی را ندارند؛ این موضوع، یک اصل کلی و قانونی محسوب می‌شود که هیچ شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد.

وی افزود: اما براساس قانون اگر یک فرد نظامی از سمت خود استعفا دهد، می‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشد و وارد عرصه انتخابات شود. در واقع یک فرد همزمان که لباس رسمی نیروهای مسلح را به تن دارد، نمی‌تواند وارد عرصه سیاسی شود اما اگر شخصی از خدمت نظامی استعفا دهد، می‌تواند به راحتی به این عرصه ورود پیدا کند.

کوشکی ادامه داد: افراد زیادی بوده‌اند که در گذشته نظامی بوده‌اند اما پس از استعفا از سمت خود، در بخش‌های مدیریتی و سیاسی کشور حضور پیدا کرده‌اند؛ جالب است که بخش قابل توجهی از این افراد، عضو جبهه مشارکت بوده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش برخی جریانات سیاسی برای جلوگیری از حضور افرادی با سابقه فعالیت نظامی در عرصه انتخابات تصریح کرد: این جریانات از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری هراس دارند و تلاش می‌کنند با استفاده از هرنوع برچسبی، جناح رقیب را تخریب کنند. نکته قابل توجه این است که این جریانات حتی اشخاصی مانند «حسین دهقان» را  به عنوان یک فرد نظامی، جزئی از نامزدهای خودشان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می‌دانند.

وی درباره استفاده از ظرفیت مدیریتی و اجرایی افراد نظامی در عرصه‌های مختلف سیاسی گفت: اگر افراد نظامی از سمت خود استعفا دهند، این امکان وجود دارد که در عرصه‌های مختلف مدیریتی و اجرایی حضور داشته باشند و از تجربیاتشان استفاده شود. افرادی مانند علی لاریجانی، عزت الله ضرغامی، عباس عراقچی، عبدالعلی علی عسگری و... در گذشته نظامی بوده‌اند و در حال حاضر دارای سمت‌های مدیریتی هستند.

کوشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا حضور یک شخصیت نظامی در قامت ریاست جمهوری می‌تواند دارای پیامی به آمریکا باشد یا خیر؛ گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد؛ نگاه ما به آمریکا همان نگاه حضرت امام(ره) است که تاکید کردند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای به دلیل خودباختگی و حقارت شخصی، ترس زیادی از آمریکا دارند و به همین دلیل سعی دارند تا آمریکا را در تمامی مسائل و اتفاقات کشور دخیل کنند. سرنوشت انتخابات کشور به دستان مردم ایران است و براساس مصالح و دیدگاه‌های خودشان، نامزد انتخاباتی مد نظر خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =