تحریم برنامه‌های ورزشی تلویزیون؛ از «۹۰» تا «فوتبال برتر»

برنامه‌های ورزشی از دیرباز جزء لاینفک کنداکتور صدا و سیما بوده‌اند. که می‌توان ورزش و مردم را کاپیتان برنامه‌های ورزشی تلویزیون دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- علیرضا حیدریان؛ برنامه‌های ورزشی از دیرباز جزء لاینفک کنداکتور صدا و سیما بوده اند. ورزش و مردم را می توان کاپیتان برنامه‌های ورزشی تلویزیون دانست که سال ها با مجری گری مرحوم شفیع شروع شد و هنوز هم با اجرای پیمان یوسفی ادامه دارد. بعد ها ورزش از نگاه دو با مجری های مختلف از شبکه دو سیما اجرا می شد. در سال ۱۳۸۷ عادل فردوسی پور برنامه نود را با ایده گرفتن از یک برنامه فوتبالی از شبکه "زد دی اف" آلمان روی آنتن برد. از این به بعد بود که برنامه های ورزشی تلویزیون جنبه تخصصی پیدا کردند. بعدها کشتی، والیبال، بسکتبال و هندبال هم صاحب برنامه های تخصصی شدند. اما نود به واسطه جذابیت ذاتی خود فوتبال و همچنین چالشی بودن آن ماندگاری بیشتری داشت و توانست افکار مختلف فوتبالی را به خود جذب کند. همین چالشی بودن این برنامه سبب شد که گهگاه اهالی فوتبال علیه فردوسی پور و برنامه اش موضع بگیرند، در مواردی حتی شاهد تحریم این برنامه توسط باشگاه ها، بازیکنان، مربیان و حتی هواداران بوده ایم.

تراکتوری ها اولین معترضان نود
قطعا تا قبل از سال ۸۸ هم نود مورد اعتراض جامعه فوتبال واقع شده بود ولی در آن سال بود که فردوسی پور یک نظر سنجی پیامکی در خصوص تعداد هواداران تیم ها در برنامه اش به اجرا گذاشت که هواداران تراکتور به نتیجه آن معترض بودند و مدعی بودند که هواداران تراکتور سازی در ایران بیشتر از ۱۳ درصد است. در اولین بازی تراکتور در تبریز هواداران این تیم اعتراض خود را جلوی دوربین ها اعلام کردند. البته با یک حساب سر انگشتی هم می توان متوجه شد که اعتراض تبریزی ها جنبه واقعیت ندارد. آن روز ها تراکتور به تازگی پس از سال ها به لیگ برتر راه یافته بود و در هر بازی ورزشگاه این تیم مملو از تماشاگر می شد. همین موضوع باعث شده بود که تبریزی ها فکر کنند پرطرفدارترین تیم ایران هستند. ولی واضح است که هواداران استقلال و پرسپولیس در کل شهرهای ایران پراکنده هستند و قطعا هر کدامشان چندین برابر تراکتور هوادار دارند.

بازیکنان، مربیان، باشگاه ها و تحریم نود
ماهیت چالش بر انگیز برنامه نود همیشه مربیان و باشگاه را روبروی فردوسی پور و نود قرار می داد. به طوری که امیر قلعه نویی بارها اعتراض خود را نسبت فردوسی پور اعلام کرد و چندین بار از حضور دوربین نود در تمرینات استقلال ممانعت کرد. پس از قلعه نویی دایی هم نود را تحریم کرد و درخواست مصاحبه گزارشگر این برنامه را رد کرد. علی کریمی هم سابقه تحریم برنامه نود را دارد، او در یکی از کنفرانس های بعد از بازی لوگوی نود را دور انداخت. یکبار هم هواداران باشگاه استقلال با ایجاد یک کمپین مجازی نود را تحریم کردند. آنها  فردوسی پور را به جانبداری از پرسپولیس در برنامه اش متهم کرده بودند. هواداران پرسپولیس هم که معتقد بودند فردوسی پور برای به دست آوردن دل استقلالی ها به پرسپولیس اجحاف کرده از هواداران خود خواسته بودند که نظر سنجی های این برنامه شرکت نکنند. سپاهانی ها هم از غافله تحریم عقب نماندند. یکبار جامعه هواداران سپاهان در فضای مجازی بیانه ای بلند بالا در اعتراض به نود و تحریم این برنامه صادر کرد. باشگاه صنعت نفت هم در اعتراض به پخش نشدن یک صحنه داوری در زمره تحریم کنندگان نود قرار دارد.

رضایت بالای مخاطبین در نظر سنجی های نود
معمولا در پایان هر سال یک نظر سنجی در این برنامه انجام می شد که میزان رضایتمندی مخاطبین این برنامه را نشان می داد. در اکثر این نظر سنجی های رضایت بالای نود درصدی از این برنامه ثبت می شد. موافقین نود معتقد بودند اگر درصد زیادی از مردم مخالف این برنامه بودند می توانستند با شرکت در این نظر سنجی نارضایتی خود را اعلام کنند. با وجود همه نارضایتی های اهالی فوتبال و همه کاستی های این برنامه می توان برایند حضور نود در فوتبال مثبت ارزیابی کرد. کما اینکه پس از تعطیلی نود اتفاقات ناگواری در فوتبال رخ داد و هیچ کس هم پاسخگوی افکار عمومی نبود. در صورتیکه فردوسی پور به جز مواردی معدود همچون عدم ورود به بحث حضور بانوان در استادیوم، مسائل مهم فوتبال را به چالش می کشید و همین مورد باعث می شد که مسئولین دست به عصا تر حرکت کنند.

حذف نود و ظهور فوتبال برتر
سرانجام در اسفند ماه ۱۳۹۷ در پی اختلافات فردوسی پور، مجری و تهیه کننده نود با مدیران صدا و سیما پخش این برنامه برای همیشه متوقف شد. البته نود چند سال قبل از این هم به مدت چند ماه توقیف شده بود ولی این بار عمق اختلافات دو طرف بیش از حد زیاد بود. پس از تعطیلی این برنامه فردوسی پور حاضر به گزارش فوتبال هم نشد و فقط به ساخت برنامه فوتبال ۱۲۰ در شبکه ورزش بسنده کرد. از فروردین ماه ۹۸ هم برنامه جدیدی به نام فوتبال برتر با مجری گری محمد حسین میثاقی روی آنتن شبکه سه رفت و کم کم جای نود را گرفت. میثاقی که کار جدی اش را با ساخت بخش هایی از برنامه نود شروع کرده بود، در ماه های پایانی پخش نود نقش جدی تری را دربرنامه های ورزشی شبکه سه ایفا می کرد و از همان روز ها شایعه جانشینی اش به جای فردوسی پور در برنامه نود شنیده می شد؛ چیزی که خودش آن را تکذیب می کرد. از آنجا تعویض استاد با شاگرد با حفظ چارچوب کلی نود باعث می شد که میثاقی در سایه عادل قرار گیرد این سناریو اجرا نشد و با حذف کلی برنامه قبلی برنامه جدیدی طراحی شد و از ابتدا هم دوشنبه ها پخش نمی شد و در ساعات مختلف در طول روز روی آنتن می رفت.

فوتبال برتر و تحریم پیش از تولد
در فروردین ۹۸ و قبل از شروع فوتبال برتر روزنامه خبرورزشی نوشت که اگر برنامه نود با اجرای فردی غیر از عادل فردوسی پور روی آنتن برود فوتبالیستها در این برنامه حاضر نمی شوند. این روزنامه هیچ اسمی از این فوتبالیست ها نبرد. یکماه پس از شروع برنامه هم روزنامه شهروند نوشت: « برخی کارشناسان داوری درصدد هستند تا کمپینی ایجاد کنند که طبق آن به برنامه فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی نروند». مخالفین میثاقی معتقد بودند که او استقلال لازم را مانند فردوسی پور ندارد؛ موضوعی که خود او هم به طور ضمنی تایید کرد و در یکی از برنامه هایش گفت:« من یک مجری ساده ام و به ما می گویند اعلام کن فلان آیتم قرار است پخش شود و ما هم می گوییم چشم».  همه این شواهد حاکی از این بود که میثاقی کاریزمای عادل را برای اجرای برنامه ای در حد نود ندارد. جدی نگرفتن مجری جوان توسط فوتبالی ها به جایی رسید که روی آنتن  او را با فردوسی پور مقایسه می کردند و ضعف های او را به رخ می کشیدند. به هر صورت میثاقی با حمایت مدیر شبکه سه توانست خودش را تثبیت کند و کم کم با ایجاد کانال های ارتباطی پای کارشناسان فنی و داوری را به استودیوی فوتبال برتر باز کند.

فوتبال برتر هم گرفتار تحریم شد
پس از گذشت نزدیک به دو سال از شروع این برنامه ، تیم‌های تراکتور سازی و استقلال انتقاد جدی نسبت به  این برنامه داشته اند تا حدی که باشگاه استقلال با انتشار بیانیه ای رسما حضور عوامل این باشگاه را در برنامه میثاقی ممنوع کرد. تراکتورسازی پس از حضور علیرضا منصوریان سرمربی سابق خود در فوتبال برتر و اتهاماتی که او به مالک باشگاه وارد کرد رسما به صدا و سیما اعتراض کرد. استقلال هم در بیانیه خود به روند این برنامه اعتراض و آن را متهم به حاشیه سازی برای استقلال کرد. قطعا در آینده به تحریم کنندگان این برنامه اضافه خواهند شد. رسانه ای که با سلیقه های گوناگون روبروست قطعا با واکنش های متفاوتی هم روبرو خواهد شد. هواداران استقلال معتقدند محمد حسین میثاقی با وجود همه استعدادی که دارد تا اینجای کار نتوانسته بی طرفی خود را اثبات کند. آنها  تصاویر خوشحالی او را بعد از گلزنی پرسپولیس در فینال آسیا را نشان می‌دهند در حالی که علی پروین آرام روی صندلی نشسته است. از سویی او مسائل باشگاه استقلال به راحتی به چالش می کشد در حالی که در مورد پرسپولیس با احتیاط بیشتری برخورد می کند. این‌ها یا نشانه این می‌تواند باشد که گمان استقلالی ها مبنی بر بی طرف نبودن او درست است یا اینکه فاقد استقلال عمل در اجرای این برنامه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضاهمتی نژاد IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 2
      انشااله این برنامه یعنی فوتبال برترهم مثل نودبه حد یادی پیشرفت کندومخاطبان زیادی هم جذب کند
      • فرجام IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
        0 0
        به همین خیال باشید ۹۰ و فردوسی پور تکرار نمی شوند