همکاری‌های ایران و روسیه مانعی جهت پیشبرد سیاست‌های آمریکا شد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به نوع سیاست‌های آمریکا در سال‌های اخیر همکاری‌های میان ایران و روسیه اهمیت مضاعفی پیدا کرده و یکی از موانع پیشبرد سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا به حساب می آید.

محمود شوری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص لزوم و اهمیت توسعه روابط و همکاری های میان ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه در شرایط فعلی با توجه به روی کار آمدن بایدن و نزدیکی میان اروپا و آمریکا در دوره جدید اظهار داشت: ارتباط دو جانبه میان ایران و روسیه برای هر دو طرف دارای اهمیت است به این نحو که حداقل مزیت آن برای ایران ایجاد امنیت در مرزهای شمالی و ارتباط با کشورهای شمالی را به همراه خواهد داشت و برای روسیه نیز ارتباط و همکاری با یک کشور قدرتمند در منطقه را منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه مسائل منطقه غرب آسیا پرونده سوریه مهمترین همکاری میان ایران و روسیه به حساب می‌آید، گفت: باتوجه به اینکه کمتر امکان تبادل امکانات و تجهیزات فناوری میان ایران و غرب وجود دارد، تهران و مسکو به بر این باور هستند که علاوه بر همکاری های دو طرف در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی توسعه همکاری ها در زمینه علمی و فناوری هم اهمیت خاص خودش را دارد و باید بیش از پیش مدنظر مقامات دو طرف قرار بگیرد.

شوری بیان کرد: از منظر بین المللی هم با توجه به نوع سیاست های آمریکا در سال های اخیر همکاری های میان ایران و روسیه اهمیت مضاعفی پیدا کرده و یکی از موانع پیشبرد سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا به حساب می آید.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضوع همکاری‌های میان ایران و روسیه در زمینه واکسن کرونا در شرایط فعلی، تصریح کرد: این موضوع دارای دو بُعد است، یکی بحث علمی و پزشکی آن است که از منظر استانداردهای پزشکی تا چه میزان واکسن تهیه شده قابل اعتماد است که البته تفاوت هایی میان معیارها و استانداردهای غربی‌ها با روسیه وجود دارد، اما الزاماً این به معنای آن نیست که اگر یک محصولی استاندارد های غربی را به دست نیاورد، پس از لحاظ علمی دارای مشکل است.

وی ادامه داد: همه به این موضوع آگاه هستند که روسیه از منظر علمی کشوری پیشرفته و قدرتمند در صنعت واکسن سازی است اما با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که دستاوردهای روس ها در این زمینه کمتر از غربی‌ها نبوده است.

شوری اظهار داشت: بعضی چالش ها و تعارضاتی که مطرح می شود ناشی از رقابت های بین المللی میان کشورها در تولید واکسن است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: این توانمندی در روسیه وجود دارد و توانمندی بالایی هم هست اما متاسفانه جنگ تبلیغاتی و روانی در این زمینه همواره وجود داشته و متاسفانه افکار عمومی تحت تاثیر فضای منفی ایجاد شده علیه روسیه قرار می گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز هیچ از واکسن های تولید شده از سوی هیچ کشوری به آن میزان از استاندارد و تایید نهایی پزشکی مورد نیاز در شرایط فعلی جهت پیشگیری تضمین‌شده از ویروس کرونا نرسیده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1088452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =