مصوبه تلفیق ربطی به لایحه دولت نداشت/ عضوی به برجام اضافه نمی‌شود

رئیس‌جمهور گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد، زمین تا آسمان فرق می کند، همه را به هم ریختند، هر چه ما نوشتیم را یک چیز دیگر نوشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، گفت: ما طبق زمان، قانون و حتی یکی دو روز زودتر، بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و من مردم را گواه می‌گیرم که امسال مثل همه سال‌ها بلکه بیشتر، در ستاد اقتصادی دولت چندین هفته جلساتمان را به بودجه اختصاص دادیم و در حد توان دولت، بهترین بودجه‌ای که می‌توانست را تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

روحانی گفت: توقع ما این بود که این بودجه روند خودش را طی کند و به تصویب برسد و مردم هم از مقررات این بودجه بهره مند شوند.

وی افزود: اینکه نمایندگان مجلس یک مصوبه را تصویب یا رد کننده حق آنهاست. ما نمی‌توانیم می‌گوییم که اگر لایحه‌ای به مجلس دادیم آنها موظفند که تصویب کنند. اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده شد، مصاحبه‌های صورت گرفت، وعده‌هایی داده شد و تخریب‌های صورت گرفت که اینها مورد انتظار ما نبود. اگر یک رسانه یا نماینده محترمی یک جمله‌ای را بیان فرموده بود به هر حال انتظار ما نبود. ما در این بودجه زحمت کشیدیم و می‌خواستیم این بودجه در کمیسیون‌های مجلس و کمیسیون تلفیق کامل‌تر شود.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی یک بودجه‌ای را تهیه می‌کنیم ممکن است یک جایی از آن نقص داشته باشد. اما متاسفانه آن اهدافی که در بودجه داشتیم، مورد توجه نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. هدف ما این بود که ارزش ملی پول ملی را بالا ببریم. ما می‌خواستیم کاری بکنیم که اگر سال آینده دلار ۱۵ هزار تومان، ۱۶ هزار تومان، ۱۴ هزار تومان یا ۱۲ هزار تومان شد، بودجه ما لنگ نشود. اگر شما بودجه را بر مبنای ارز ۱۷,۵۰۰ تومان ببندید، اگر این ارز پایین آمد چگونه می‌خواهید اداره کنید؟

روحانی خاطرنشان کرد: این تبدیل به درآمدی می‌شود که واقعی نیست. ما گفتیم سال آینده تمام تلاشمان حداقل از ماه‌های گذشته از یک سال گذشته این است که پایان این دولت به دو آرزو دست پیدا کنیم، کشوری که در برابر کرونا و تحریم‌ها از مشکلات اصلی عبور کرده باشد.

وی افزود: در بودجه علامت می‌دهیم و به دنیا می‌گوییم ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، همه دنیا می‌فهمند. وقتی ما می‌گوییم این ارز را متعادل می‌کنیم همه می‌دانند. یعنی درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم. وقتی در بودجه میگوییم نفت باید فروشش ۲ میلیون ۳۰۰ هزار باشد این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چه. ما پیام‌های مهمی را در این بودجه دادیم اما متاسفانه برخی توجه نکردند.

رئیس جمهور گفت: ما می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مدنظر داشته باشند و می‌خواستیم جهش تولید را سال آینده ادامه بدهیم، ما نمی‌خواستیم در معادن کاری بکنیم که دیگر کسی برایش صرف نکند با مالیات‌های سنگین درب معدن را ببندد. ما نمی‌خواستیم کاری کنیم که محصولات در پتروشیمی و فولاد دچار مشکلاتی شوند تا بازار سرمایه به مشکل بخورد.

روحانی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور ۵ برابر کنیم. این درآمد شد؟ قیمت سوخت را ۵ برابر کنیم که چه بشود؟ ما که بلد بودیم این کار را بکنیم اما نکردیم، ما می‌توانستیم قیمت خوراک را زیاد کنیم، این یعنی گران کردن و تورم، تورم که شاخ و دم ندارد. تصمیمات کمیسیون تلفیق را می‌گویم.

وی ادامه داد: ما نگران بودیم و نگرانی من از این بیشتر بود و می‌ترسیدم و همان به سرم بود. می‌ترسیدم مصوبات کمیسیون تلفیق را که مدام صدا و سیما تبلیغ کند، بازار را خراب کند و اقتصاد را خراب کند و آخر هم آن مصوبه تصویب نشود. آخر هم همین شد. کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای را درست کرد که خود مجلس رد کرد. اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت هم می‌آمد، دولت هم آن را رد می‌کرد.

رئیس جمهور گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد، زمین تا آسمان فرق می‌کند، همه را به هم ریختند، هر چه ما نوشتیم را یک چیز دیگر نوشتند، ممکن است نظرشان بوده است و من کاری به آن ندارم. ولی آثار آن، آثار خطرناکی بود. ممکن بود تصویب شود و مجلس اصلاح کند.

روحانی گفت: اینکه ما ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی بکنیم و سپس یک رانت بزرگ برای عده‌ای ایجاد کنیم را ما نمی‌خواستیم، ما نمی‌خواستیم بودجه رانتی درست کنیم. ما بلد بودیم ۱۷ هزار میلیارد تومان از مالیات خودروهای لوکس را بنویسیم، اما نمی‌خواستیم رانت به وجود بیاید. معیشت مردم برای ما خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه ما هم معتقد به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم اما این کار باید به تدریج انجام شود، افزود: می‌گویند این ارز را گرفته ولی کالا گران‌تر است. می‌دانید نقل و انتقال ارز چقدر هزینه دارد؟ شما می‌دانید با این وضع تحریم‌ها نقل و انتقال مالی، وضعیت حمل و انتقال کالاها و بیمه چگونه است؟  

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر این ارز را تغییر دهید می‌دانید مردم با چه وضعیتی روبه‌رو می‌شوند، ما در چندین نوبت حساب کردیم. تنها راه حل این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج اصلاح شود. برنج، شکر و حبوبات و... را به تدریج خارج کردیم. ما نگران معیشت مردم و تورم بودیم.

روحانی اظهار داشت: آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود، نه با واقعیت و نه معیشت مردم انطباق داشت و نه منطبق با شکستن تحریم‌ها بود، مجلس این تغییرات را نپسندید. تا اینجا حرفی برای گفتن نداریم چون اگر این روند ادامه می‌یافت، بودجه در شورای نگهبان رد می‌شد چون شاکله لایحه بودجه عوض شده بود.  

وی با اشاره به ماجرای بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: اینکه چه کار کنیم، عین این مسئله را سال قبل هم داشتیم که کلیات لایحه بودجه رد شد که رئیس‌ مجلس گفت تغییرات کمیسیون تلفیق رد شده است و لایحه بودجه دولت بررسی شد. چرا این کار انجام نشد؟

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پارسال هم این کار را کردند، افزود: مجلس عوض شده اما قانون و آیین‌نامه همان سال است. امروز دولت نظر خود را به مجلس اعلام می‌کند پارسال هم همین داستان بوده و رویه اینچنین بوده است از این رو ما استنباط خود را از قانون و مجلس اعلام می‌کنیم.  

روحانی تاکید کرد: درست نیست سردارانی در میدان جنگ در برابر دشمنان باشند و عده‌ای پشت دشمنان علیه این سرداران سنگر بگیرند،  همه باید یاری کرده و ما را کمک کنند.

وی با بیان اینکه ما روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم، گفت: ما داخل یک جنگ هستیم. اگر کسی باور نکرده، باید در افکار خود تجدیدنظر کند. مگر می‌شود جنگ را انکار کرد؟ شکست ترامپ برخی را ناراحت کرده است. مگر می‌شود جنون و قانون‌شکنی ترامپ و جنگ تحمیلی را انکار کرد!؟

رئیس جمهور تصریح کرد: انکار دشمنان ننگ بوده و به ضرر کشور است، مشکلات را می‌دانند که بخش اعظم آن به خاطر تحریم است ولی یک جمله هم نمی‌گویند. برخی از آنها فحش به آمریکا نمی‌دهند، تازه ادعای ضدآمریکایی بودن را هم دارند. فحش برای دولت است، فقط بلدند به رئیس‌جمهور فحش بدهند در صورتی که ما یک دولت و ملت هستیم.  

روحانی افزود: در این شرایط سخت تحریم باید از تحریم‌ها فرصت بسازیم، اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵۷۰۰ شرکت رسیده‌اند در حالی که در آغاز دولت ۵۰ شرکت بودند، از فرصت تحریم ایجاد شدند. اگر این تحریم نبود، برخی از این عزیزان شاید انگیزه نداشتند.

وی با طرح این پرسش که کرونا معظل بود اما امروز چقدر از افراد در ساخت واکسن، دارو و تجهیزات کمک می‌کنند؟، گفت: در فرصت کرونا ایثار و فداکاری از این ملت دیدیم که شبانه‌روز با اصول بهداشتی و واکسن کار کردند. راننده‌های عزیز ما شبانه‌روز کار کردند. از کشاورزان صنعتگران و فعالان ما تشکر می‌کنیم چراکه خدمات ما تعطیل نشد.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه  امروز پیشرفت اقتصاد در اقتصاد دیجیتال است، گفت: کسی در دنیای امروز تصور کند پیشرفت اقتصادی بدون اقتصاد دیجیتال امکان پذیر است خطا کرده است.

روحانی اضافه کرد:اگر بخواهیم اقتصاد پیشرفت کند باید بخش دیجیتال و شبکه ملی ما پیشرفت کند. باید باندهای ما تحمل این کار را داشته باشند. در کرونا اگر فضای مجازی نبود مشکلات زیادی داشتیم. باید از این فرصت استفاده کنیم.  

وی با اشاره به اینکه ما با همه توان برای این که فشار اقتصادی مضاعف نشود تلاش می کنیم، اظهار داشت: در ماه گذشته به آمار اقتصادی نگاه کنید با همه مشکلات و فشارهایی که به دولت وارد شد در تورم روند کاهشی و در رشد اقتصادی روند افزایشی داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دوماه گذشته برای بودجه چقدر وقت صرف شد، یادآور شد: چقدر دولت و مجلس و کمیسیون وقت صرف کردند که حاصل جمع آن  «صفر» شد و در نهایت از بین رفت. در این فرصت دقت و تلاش کنیم که بتوانیم اقتصادمان را به حرکت درآوریم.  

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در جلسه هیئت دولت با تاکید براینکه هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد، گفت هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر ۱+۴ هستیم همان ۱+۴ هستیم. اگر ۱+۵ هستیم همان ۱+۵ هستیم.

وی با بیان اینکه حرف‌های ناروا گفته نشود، افزود: ما کاری انجام دادیم که محصول تلاش زیادی بود، ۱۰ سال تلاش شد. در آغاز دولت یازدهم ۲ سال تلاش شد و این همه خون جگر خورده شد و به توافقی رسیده شد.  

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه این توافق چیزی نیست که به سادگی به دست آمده باشد، اظهار داشت: کسی نمی تواند این توافق را پاره کند.  می‌خواهند این توافق است «اهلا و سهلا»،  نمی خواهند بروند دنبال زندگی خودشان ما هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.  

روحانی اضافه کرد: اما احساس ما این است که افکار عمومی جهان، سیاستمداران جهان حتی بسیاری از سیاستمداران در خود آمریکا همه معتقدند که بر جام می تواند برای امنیت و صلح و تعامل با کشورها مفید باشد که ما هم بر همین مبنا حرکت می کنیم.  

وی با بیان اینکه آمریکایی ها  باید بدانند که آنها تا امروز ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هستند، تصریح کرد: بنابراین در باره برجام صحبت نکنند.   شما هر لحظه که صبر کنید جرم بالاتری انجام داده اید برای آنکه  ۲۲۳۱ را نقض کردید، برگردید به قطعنامه، قانون و مقررات بین المللی. البته اگر برگردید ما هم به طور کامل به تعهداتمان عمل خواهیم کرد و این خیلی روشن است. ما قطعنامه را نقض نکردیم که بخواهیم اصلاح کنیم. ما از برجام خارج نشدیم که بخواهیم برگردیم.  

رئیس جمهور افزود: آمریکایی ها باید به ۲۲۳۱ برگردند باید به مقررات بین المللی برگردند باید به مصوبه شورای عالی امنیت سازمان مللی که به اتفاق آرا تصویب شده برگردند.  

روحانی با بیان اینکه اگر ما هر گونه حسن نیست دیدیم پاسخ آن حسن نیت خواهد بود، افزود: اگر هر گونه اقدامی در مقام عمل دیدیم پاسخ آن اقدام خواهد بود؛  اگر تعهد کامل بود از طرف ما هم تعهد کامل خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: همه ملت‌ها و جوامع بتوانند در کنار دیگر آنچه منفعت جهان و به نفع منطقه است و منفعت صلح جهانی است  با هم انجام دهند و به مقصدی که به نفع همه است دست یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =