رسانه‌های داخلی در ۴۰ سال گذشته بازدارنده نبودند

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکز گفت: برای جلوگیری از تعرض رسانه‌ای دشمنان و توسعه فعالیت های آنان و همچنین بی‌اثر با کم اثر کردن برنامه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای دشمنان، استفاده از اتخاذ استراتژی بازدارندگی رسانه‌ای، اگر چه حداقلی اما گریزناپذیر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران در همایش ملی مجازی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل  گفت: برای جلوگیری از تعرض رسانه ای دشمنان و توسعه فعالیت های آنان و همچنین بی اثر با کم اثر کر دن برنامه ها و فعالیت های رسانه ای دشمنان، استفاده از اتخاذ استراتژی بازدارندگی رسانه ای ، اگر چه حداقلی اما گریزناپذیر است.

 نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای  تاکید کرد رسانه های ایران هم می توانند و هم باید در بحران ها  در مرحله اول برای حفط وضع وجود و  یا جلوگیری از تحریف واقعیت ها ، راهبرد بازدارندگی را  محقق کنند و در مرحله دوم  برای تبدیل تهدید به فرصت، راهبردهای فعال و فوق فعال را اتخاذ و اجرایی کنند. 

نصراللهی رسانه‌ها را از نقش‌آفرینان اصلی قدرت ملی و بازدارندگی کشور دانست و افزود : هدف اصلی راهبرد بازدارندگی رسانه‌ای بیشتر اقدام پیشگیرانه و هوشمندانه برای حفظ وضع موجود ، توقف عملیات دشمن و انصراف از اقدامات خصمانه در حوزه های مربوط به افکار عمومی است و رسانه‌های ایران باید با ایجاد ظرفیت های جدید، توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه ای در حوزه ها و سطوح مختلف ، اقدام بموقع و مسئولانه ، قدرت بازدارندگی خود را همانند  تجربه موفق ایران در حوزه های دفاعی در قبال بازیگران رسانه ای دیگر کشورها افزایش دهند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران با تشریح جایگاه نامناسب ایران به لحاظ تعدد ، تنوع  و میزان بحران‌ها و همچنین میزان تلفات ناشی گفت ایران در رده ۱۰ کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد،‌ به لحاظ تنوع مخاطرات و بحران ها در رده پنج است و از نظر میزان تلفات اگرچه در صد سال گذشته یک درصد جمعیت دنیا را دارد بود اما  تلفات جانی ناشی از زلزله و حوادث طبیعی در ایران حدود ۶ درصد تلفات جانی از کل دنیا بوده است.

نصراللهی همچنین با اشاره به ظرفیت های رسانه ای ایران گفت باوجود جایگاه مناسب ایران  در بحران ها و  ظرفیت مناسب رسانه ای ، متاسفانه  در ۴۰ سال اخیر به علت اقدامات نامناسب یا دیرهنگام رسانه ها  و باور نداشتن مسئولان به رسانه ها ،نه تنها  رسانه های در تراز انقلاب اسلامی نداشته ایم  بلکه حتی نتوانسته ایم با اتخاذ راهبرد بازدارندگی رسانه ای جلوی تعرض ،‌توسعه و اثرگذاری رسانه های معارض را  در بحران ها  از جمله در ابر بحران کرونا سد کنیم.

این استاد ارتباطات ادامه داد: دشمن کارآمدی نظام در مدیریت بحران کرونا را بویژه در مرحله شروع  هدف قرار داده  و هر روز با جریان سازی در مورد مسائل مربط به کرونا از جمله دوگانه های نادرست در مورد خرید واکسن ،‌ برجسته سازی برخی کمبودها و نارضایتی های طبیعی و انکار و کوچک نمایی موفقیت ها  سعی دارد مردم را ناامید و اعتماد مردم را سلب کند ؛ بنابراین رسانه ها باید  با اطلاع رسانی شفاف ، درست و به موقع از خدمات نظام در کنار انعکاس مشکلات قابل حل،‌  هم مردم  را آگاه ، مشارکت آنان جلب و تلاش دشمنان  را خنثی کنند و هم اینکه امید و اعتماد را به آنها برگردند .

 رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکزی گفت قدرت بازدارندگی حاصل نمی شود مگر اینکه رسانه ها تقویت شوند و جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند اما   چون مسئولان به رسانه ها  ایمان ندارند و آنها را مشاور و امین خود نمی‌دانند آنها را تقویت و توانمند نکرده  و از ظرفیت آنها   استفاده حداقلی و پسینی و تشریفاتی و از سر اضطرار  کرده اند و این در مورد مدیریت بحران کرونا هم صادق است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به مصادیق متعدد  عملکرد رسانه ها در مراحل مختلف مدیرت بحران کرونا  گفت استراتژی های رسانه های رسمی ایران در بحران کرونا قبل از بحران (۱بهمن تا ۱ اسفند) ، به علت شرایط سیاسی بعد از اعتراضات بنزینی ،‌اقدام تروریستی آمریکا در شهادت حاج قاسم سلیمانی ،‌هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی و مهم تر از همه  انتخابات و انفعال دولتی ها ،‌ انکار  و تا قبل از ۱۴ اسفند کوچک‌نمایی  و  واکنشی بوده است اما بعد از مداخله  مقام معظم رهبری فعال شده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  گفت غفلت از  آموزش و اطلاع رسانی درباره ی ویروس کرونا و  حساس کردن مردم  و استفاده ناکافی از ظرفیت کارشناسان و رسانه ها در آموزش و اطلاع رسانی از محورهای مهم عملکردی مدیریت رسانه ای بحران ناشی از اتخاذ راهبرهای انکار،‌ کوچک نمایی و واکنشی قبل از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران تا نیمه اول اسفند است .

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت اولین  حکم رییس جمهور در مورد کرونا  ۴ اسفند صادر شد و نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا  ۱۴ روز بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا برگزار شد و  فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد  و سخنگوی ستاد ۸ ماه بعد از تاسیس با تاکید و دستور رهبری منصوب شدند و  همین اقدامات دیرهنگام و غیرپیشگیرانه تاخیر در شروع ،نداشتن آرایش و آمادگی بحران ،استفاده نکردن از ساختارها و ظرفیت های موجود(سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل )، ‌غافلگیری و تعارض و افزایش شبهات را موجب و رسانه ها ی داخلی غیربازنده  و فرصت سوز  کرده و سونامی شبهات و شایعات و تعدد روایت ها  و  تعارض  موجب شده است .

 استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی روایت اول ،‌صحت ،‌جامعیت ،‌بالانس منابع مرتبط،‌ تامین نیازها،‌فقدان تعارض  و اعتماد را از جمله شاخص های بازدارندگی رسانه ای  اعلام کرد و گفت  آگاه شدن از ابزارهای رسانه ای جبهة معارض انقلاب اسلامی و ظرفیت های رسانه ای داخلی ، آگاه کردن  ،‌ تعامل مستمر  و آگاهانه رسانه ها،‌ داشتن روایت اول ،‌بموقع و شروع قبل از دیگران و تامین سریع و صحیح و جامع  نیازهای آنی و آتی خبری ، آموزشی و   سرگرمی مردم و نبود خلاء خبری ، آموزشی و سرگرمی، هم افزایی و جریان سازی رسانه ای و تحلیل محوری ، بالابردن سوادرسانه ای خود ،مردم و مسئولان،‌ایجاد ساختار رسانه ای مناسب و تشکل های رسانه‌ای مردم نهاد، استفاده از ظرفیت همه رسانه‌ها بویژه فضای مجازی و تحلیل محوری  و بصیرت افزایی  از جمله راهکارها و تاکتیک های تحقق راهبرد بازدارندگی رسانه ای است .

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران  گفت پیامدهای فقدان راهبرد بازدارندگی و استراتراتژی های فعال  و فوق فعال؛‌بهره برداری سیاسی و مذهبی را  موجب شده است که از جمله آنها می توان به دین و قم هراسی ترویج دوگانه های کاذب ،‌ شایعات نادرست  هدف  قرار دادن کار آمدی نظام  و امیدزدایی  عنوان  کرد . 

 نویسنده کتاب را هنمای پوشش خبری گفت شبکه منوتو  در تاریخ ۶ اسفند ۹۸ با انتشار عکس جعلی مربوط به عراق گفت روحانیون قم، به مردم توصیه می‌کنند از کرونا نترسند و به خدا متوسل شوند اما خود این روحانیون از جمله امام جمعه قم، خودشان از آکواریوم برای مردم حرف می زنند!

همچنین مجری شبکه منوتو برای تمسخر مرجعیت شیعه و احکام اسلامی، در تاریخ ۸ اسفند ۹۸ از قول آیت الله بهجت اعلام کرد: برای مبارزه با کرونا، صدقه و توبه توصیه شده است.  در حالیکه آیت الله بهجت ۱۱ سال پیش رحلت کرده است!

همچنین رسانه ها دشمن و  کنشگران سیاسی  قم را خواستگاه و منشاء ویروس در ایران اعلام کردند از جمله اینکه  کارشناس بی بی سی هم در ۱۴ اسفند ۹۸ اعلام کرد بیش از ۵۰ پرواز هوایی از ووهان به قم انجام شده است! در حالیکه قم، فرودگاه بین المللی ندارد!

حریرچی در ۱۱ اردبیهشت آن را رد و خانم مینو محرز هم در ۲۷ اردیبهشت ۹۹ در مصاحبه با همشهری آنلاین تائید کرد که نخستین مورد ابتلا به کرونا یک دانشجوی گیلانی بازگشته از ووهان بود!

 استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی  در بخش پایانی سخنان خود با استناد به سخنان رهبری در  بیاینه گام دوم گفت،‌تصریح ایشان مبنی بر اینکه در محاصره تبلیغاتی هستیم  و  در طول این ۴۰ سال و اکنون مانند همیشه، سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن بر فعال‌ترین برنامه‌های آن‌ها، مأیوس‌سازی مردم، مسئولان و مدیران ما از آینده است خبرهای دروغ، تحلیل‌ها مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان‌ کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن امور کوچک و کوچک کردن یا انکار محسنات بزرگ برنامه‌های همیشگی رسانه‌های صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ نشان می دهد در ۴۰ سال گذشته رسانه‌های داخلی بازدارنده نبوده اند و این به معنی این نیست که رسانه ها کار نکرده اند بلکه به این مفهوم است کارشان ناکافی  و  در حد و شان مردم و نظام جمهوری اسلامی نبوده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  نقش رهبری در مدیریت بحران کرونا را بی نظیر توصیف  کرد و گفت رهبری از اسفند ۹۸ تاکنون در ۲۸ سخنرانی در خصوص کرونا صحبت کردند و در مراحل مختلف ، بحران را  بحران را مدیریت و در مقاطعی از خود هزینه کرده است و  اگر مدیرت ایشان در حمایت از تعطیلی موقت حرم های مطهر ،‌امام زاده ها ،‌مساجد و حسنیه ها و نماز جمعه ها نبود ،‌هیچ کس نمی توانست آن را اجرایی کند و دشمن به هدف خود در ایجاد دوگانه سلامت و دین و مذهب موفق می شد  و این نشان می دهد در مدیریت بحران کرونا در سیره رهبری سلامت مردم اولویت نخست است.

همایش ملی مجازی پاندومی کرونا و پدافندغیرعامل با ریاست سید محمودرضا  آقامیری،  رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران  از ۱۱تا ۱۸ بهمن در واحد تهران شمال  برگزار می‌شود و رئیس شورای  سیاستگذاری آن ، دکتر غلامرضا  جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =